bazarnews

کد خبر: ۱۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
فرانسه در نزدیکی یکی از مهمترین انتخابات خود قرار دارد که کاندیدهای مختلف این کشور در صورت گرفتن آرای مردم می‌توانند آینده متفاوتی را برای اروپا رقم بزنند.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز، فرانسوی‌ها قرار است فردا برای اولین دوره از انتخابات ریاست جمهوری که در تاریخ انتخاباتی این کشور بسیار غیرقابل پیش‌بینی است پای صندوق‌های رأی بروند. 

برای اولین بار طی 60 سال گذشته نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دو کاندیدی که امکان دارد به دور دوم رأی‌گیری بروند احتمالاً عضوی از دو حزب اصلی فرانسه نیستند. 

مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی تقریباً مطمئن است که به دور بعدی انتخابات راه پیدا خواهد کرد و رقیب وی  احتمالاً امانوئل ماکرون 39 ساله، رئیس سابق بانک و مشاور اقتصادی فرانسوا هولاند است.

پیروزی مارین لوپن احتمالاً با خارج شدن فرانسه از اتحادیه اروپا همراه خواهد بود که می‌تواند تأثیرات  بسیاری بر روی کشورهای منطقه داشته باشد.

در بین 11 رقیب انتخاباتی نام‌هایی از تکنسین خودرو، معلم اقتصاد مدرسه و یک فعال اجتماعی که می‌خواهد مریخ را تحت استعمار در بیاورد وجود  دارد اما تنها 4 کاندید هستند که در واقعیت با یکدیگر رقابت می‌کنند. 

در کنار ماکرون و لوپن، فرانسوا فیلون نخست وزیر سابق فرانسه که به اتهام سوءاستفاده از درآمدهای دولتی تحت تحقیقات قضایی است و نماینده حزب چپ افراطی یعنی ژان لوک ملانشون قرار دارند.

لوپن و فبلون کمپین تبلیغاتی خود را بعد از اینکه تیراندازی یک پلیس را کشت و چندین نفر دیگر را در 20 آوریل زخمی کرد به اتمام رساندند. تیرانداز هنگام فرار توسط پلیس گلوله خورد و کشته شد.
داعش مسئولیت این تیراندازی را به عهده گرفته است و احتمالاً شانس لوپن بعد از این تیراندازی بسیار افزایش یافته است زیرا درباره مهاجرت مسلمانان به این کشور رویکرد بسیار سخت‌گیرانه‌ای را اتخاذ کرده و تعهد داده مبارزه در مقابل تروریسم اسلامی را در اولویت خودش قرار دهد.

دو رقیب اصلی
حزب جبهه ملی 45 سال است که فعالیت می‌کند و هیچ‌گاه به این اندازه به ریاست جمهوری نزدیک نبوده است و دیگر نمی‌توان از آن‌ها به‌عنوان حزب حاشیه‌ای نام برد.

در طی سال گذشته خانم لوپن همواره در بین 4 کاندید اول در نظرسنجی‌ها بوده و هیچ‌گاه این سؤال مطرح نشده که آیا وی به دور بعدی راه خواهد یافت  یا نه، بلکه همه کارشناسان درباره رقیب وی در دور بعد شک و شبهه دارند. 

لوپن وعده داده که مهاجرت به فرانسه را شدیداً کاهش دهد، با اسلامی شدن جامعه بجنگد و درباره عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا دوباره مذاکره کند. 


وی گفته است که می‌خواهد فرانسه یک کشور واقعی شود تا یک منطقه صرفاً عضو اتحادیه اروپا. خانم لوپن قول داده که فرانسه را از منطقه آزاد تجاری اروپا خارج کند و در شش ماه ابتدایی که رئیس‌جمهور می‌شود رفراندومی درباره ترک از اتحادیه اروپا برگزار نماید.

امانوئل ماکرون که در حال حاضر موبه‌مو با لوپن در نظرسنجی‌ها حرکت می‌کند فارغ‌التحصیل مدرسه ملی مدیریت و کارآفرین نخبه دولتی است و کمپین تبلیغاتی وی تنها یک سال است که می‌گذرد.

تنها 36 سال سن داشت که فرانسوا هولاند وی را برای وزارت اقتصاد معرفی کرد. ماکرون جوان‌ترین فردی است که تابه‌حال توانسته عضوی از کابینه در فرانسه شود. 

ماکرون خود را اصلاح‌طلب، تکنوکرات و طرفدار اروپا معرفی می‌کند. وی می‌خواهد بسیاری از مدل‌های اجتماعی فرانسه را کنار بگذارد و هم‌زمان رقابت‌پذیری جهانی را در فرانسه افزایش دهد. 

وی طرفدار سرسخت یکپارچگی اروپا است و گفته می‌خواهد همکاری جدید فرانسوی-آلمانی برای هدایت اتحادیه اروپا تشکیل دهد. این کاندید انتخابات فرانسه همچنین تصمیم مرکل، صدراعظم آلمان برای گرفتن میلیون‌ها مهاجر و پناهنده  بیشتر را به آلمان ستایش می‌کند و می‌گوید باعث کرامت جمعی خواهد شد. 

فساد و بی‌نظمی
فراوسنوا فیلون نیز کسی است که می‌تواند به کاخ الیزه برسد. طرفدار بازار آزاد در ماه نوامبر توانست سارکوزی رئیس‌جمهور سابق و آلن ژویه نخست‌وزیر سابق را برای نماینده حرب حزب جمهوری‌خواه راست‌گرا شکست دهد.

وی متهم است که به زن و دو فرزند خود شغل‌های دروغین برای سوءاستفاده از درآمدهای دولتی  داده و همچنین تابه‌حال چندین اختلاس به وی نسبت داده شده است. محبوبیت وی بعد از انتشار آن در رسانه‌های فرانسه در ماه ژانویه 2017 بسیار کاهش‌یافته  و در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد که به دور دوم انتخابات برسد. 

چپ سنتی فرانسه نیز وضعیت خوبی ندارد. فرانسوا میتران که رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه در سال 1995 بود به‌عنوان منفورترین رئیس‌جمهور در تاریخ مدرن فرانسه شناخته ‌می‌شود. فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور حال حاضر فرانسه نیز برای انتخاب مجدد کاندید نشده است.

به جای وی، حزب، بنوا همون را نماینده خود برای انتخابات معرفی کرده است. وی قول درآمد پایه داده اما نتوانسته توجهات را به خود جلب کند. 

به طور غیرمنتظره‌ای، لوک ملانشون نامزد چپ رادیکالی که حزب سوسیالیست نیز از آن حمایت می‌کند در نظرسنجی‌ها با فرانسوا فیلون برای رتبه سوم می‌جنگد. ملانشون به دنبال انقلاب شهروندی است و مخالف سرسخت اتحادیه اروپا و ناتو می‌باشد و گفته است می‌خواهد مالیات حداکثری 90 درصدی بر روی درآمد بگذارد و ساعت کاری را از 35 ساعت به 32 ساعت کاهش دهد. 

ضررهای اروپایی
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد لوپن و ماکرون به دور بعدی انتخابات که در ماه بعد برگزار می‌شود راه خواهند یافت و درنهایت ماکرون با 20 درصد اختلاف لوپن را شکست می‌دهد.
با اینکه برد لوپن نامحتمل به نظر می‌رسد اما غیرممکن نیست. بیشتر به میزان مشارکت رأی‌دهندگان بستگی دارد، مشارکت پایین سبب می‌شود خانم لوپن برنده رأی‌گیری شود. حامیان وی به نسبت دیگر کاندیداها انگیزه بیشتری برای رأی دادن دارند. 

اگر در دور دوم طرفداران فیلون، هامون و ملانشون تصمیم بگیرند به‌جای رأی دادن به ماکرون در خانه بمانند آنگاه لونپن می‌تواند با اختلاف کمی به پیروزی برسد. 

اروپا در طی سال گذشته رفراندوم و انتخابات بسیاری را برگزار کرده اما به هیچ‌کدام به این اندازه مهم نبوده‌اند. این انتخابات از این لحاظ حائز اهمیت است که می‌تواند آینده اتحادیه اروپا و تمام کشور عضو آن را تحت شعاع قرار دهد. 

 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: