bazarnews

کد خبر: ۱۹۶۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
در مناظره اول ریاست جمهوری ارقام متفاوتی توسط کاندیداها به زبان آمد اما کدام یک از آن‌ها با وقعیت بیشتر هماهنگی داشت؟
به گزارش خبرنگار بازار نیوز، اگر چند سیاستمدار در کنار یکدیگر بنشینند از همان ابتدا سعی می‌کنند با آمار و رقم حرف‌های خود را اثبات کنند. اگر این سیاستمداران برای ریاست جمهوری با یکدیگر مبارزه کنند آنگاه باید شاهد اشاره‌های بیشتری به ارقام باشیم، اتفاقی که در مناظره دیروز هم افتاد. 
اولین مناظره انتخاباتی درباره مسائل اجتماعی بود اما همان‌طور که انتظار می‌رفت بحث‌ها پیرامون مسائل اقتصادی از جمله بیکاری می‌گشت و درباره مسائل اقتصادی نیز شاخص‌های بی‌شماری وجود دارد که نشان‌دهنده شرایط موجود است.  اما کدام کاندیدای ریاست جمهوری از آمار صحیح استفاده کرد و کدام کاندید سعی نمود با آمارهای غلط، در شرایط موجود اغراق کند و یا آن را معکوس نشان دهد.

حاشیه‌نشینی
مناظره با بحث پیرامون مشکلات حاشیه‌نشینی شروع شد و اولین نفر قالیباف بود که عددی را به زبان آورد: امروز حدود ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین در شهرها داریم که بر اساس فرصت‌های نابرابر اجتماعی و بحران‌های اقتصادی به وجود آمده‌اند.
رئیسی نیز در ادامه می‌گوید:  اولین موضوع در بحث حاشیه‌نشینی بحث آمار است که باید آمار دقیقی در این خصوص منتشر شود چراکه آمار ۱۱ میلیون مربوط به سال ۹۲ است درحالی‌که امروز آمار حاشیه‌نشینی در حدود ۱۶ میلیون نفر است.
میزان حاشیه‌نشینی در کشور چه مقدار است؟ در این مورد آمارهای رسمی وجود ندارد و باید از صحبت‌های مسئولین برای بررسی صحت ارقام گفته شده استفاده کرد. 

انوشیروان محسنی رئیس سازمان بهزیستی کشور در صحبت‌هایی که در آبان 1395 انجام داد می‌گوید تعداد حاشیه‌نشین‌های کشور در حدود 12 تا 13 میلیون است. 

ضریب جینی
ضریب جینی یکی از شاخص‌هایی است که به منظور بررسی شکاف طبقاتی در اقتصاد از آن استفاده می‌شود. این ضریب رقمی بین صفر و یک دارد و هر چه عدد محاسبه شده به صفر نزدیک‌تر باشد آنگاه شکاف درآمدی بین فقیر و غنی کمتر است، به طوری که عدد صفر به معنای برابری کامل تمام افراد درون جامعه و عدد یک یعنی تمام درآمدهای کشور در دست یک نفر است. 

رئیسی در بخشی از مناظره دیروز گفت: ضریب جینی نشان‌دهنده این است که در سال‌هایی که هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود، این فاصله کمتر شده و در سال‌های اخیر شاهد افزایش آن از ۰.۳۶ به ۰.۴۳ بوده‌ایم که ۷ واحد افزایش پیدا کرده است.

آخرین محاسبه‌های ضریب جینی به سال 1394 بر می‌گردد. بر اساس آمارهای بانک مرکزی این رقم در این سال برابر 0.39 است و اختلاف 0.04 با  رقم گفته شده در مناظره دارد. 
نکته بعدی درباره ادعای وی در کاهش ضریب جینی در سال‌های عملیاتی شدن هدفمندی یارانه‌ها است. در سال‌های 1390، 1391 و 1392 کشور شاهد کاهش ضریب جینی بود که می‌توان علت آن را پرداخت یارانه‌ها دانست. اما در مباحث اقتصادی نمی‌توان تنها دید کوتاه‌مدت داشت. هنگامی که پرداخت یارانه‌های نقدی اثرات تورمی خود را بر جایی گذاشت آنگاه ضریب جینی نیز دستخوش تغییر شد و بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی اگر میزان یارانه‌ها افزایش می‌یافت شاید ضریب جینی باز هم در کوتاه‌مدت تغییری نمی‌یافت اما در بلندمدت به‌طورقطع شرایط وخیم‌تر می‌شد.

تمام راست و دروغ‌های آماری مناظره اول

خانه‌های خالی
قالیباف در بحث پیرامون مشکلات مسکن مردم ایران در مناظره روز گذشته گفت: در مسئله مسکن در حال حاضر ۳ میلیون مسکن خالی است این‌ها کجاست و متعلق به چه کسانی است؟

گزیده نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ که اسفند سال گذشته، منتشر شد، نشان می‌داد تعداد خانه‌های خالی در کشور معادل ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۶۰۷ واحد مسکونی است. البته انتظار می‌رود به دلیل برخی مشکلات در سرشماری این رقم کمتر باشد زیرا «اقامتگاه دوم» یا همان «خانه‌های دوم گروهی از خانوارها که به‌صورت روزهایی از سال مورد استفاده قرار می‌گیرد» در این سرشماری به‌عنوان خانه‌های خالی گنجانده شده است. 

در هر صورت با همان آمار 2 میلیون 587 هزار خانه خالی اختلاف 412 هزارتایی بین گفته قالیباف و آمارهای رسمی وجود دارد.

پرداخت وام‌
قالیباف در بخشی از سخنانش می‌گوید:  در سال 95 بیش از 530 هزار میلیارد وام پرداخت کرده‌ایم، ببینید این وام‌ها را به چه کسانی دادیم؟ عده‌ای این وام‌ها را گرفتند و چند 10 میلیون نفر مثل وام ازدواج نیز در نوبت هستند.

طبق آمارهای بانک مرکزی در سال 1395، 548 هزار میلیارد تومان وام پرداخت شده است که تأمین سرمایه در گردش سهم 64 درصدی از کل وام‌های پرداختی را دارد. در جدول زیر سهم هر بخش در پرداخت وام‌ها را می‌توانید مشاهده کنید. 
تمام راست و دروغ‌های آماری مناظره اول

مشارکت
بحث مشارکت اقتصادی و اشتغال‌زایی دولت یازدهم طی چند ماه گذشته باعث بحث‌های بسیاری توسط دو گروه موافقان و مخالفان دولت شده است. روحانی در روز گذشته به عملکرد اشتغال‌زایی دولت دهم انتقاد کرد و بیان کرد:  در طول سالهای ۸۳ تا ۹۳ شش میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آماده ورود به بازار کار بودند که ۶۰۰ هزار نفر شغل پیدا کردند.

آخرین آمارهای میزان مشارکت اقتصادی مرکز آمار با سال 1384 بر می‌گردد. در این سال میزان مشارکت اقتصادی جمعیت 10 سال به بالا برابر 22 میلیون و 293 هزار نفر بود که این رقم در فصل بهار  سال 1394 به 24 میلیون 500 هزار نفر می‌رسد. بر اساس این آمارها در طی این مدت 2  میلیون 207 هزار نفر به بازار کار وارد شده‌اند که اختلاف معنی‌دار با ارقام بیان شده توسط روحانی دارد.

تمام راست و دروغ‌های آماری مناظره اول

رتبه کسب‌وکار
روحانی در قسمتی از صحبت‌هایش به حمایت از سیاست‌های اقتصادی در بهبود فضای کسب‌وکار می‌پردازد می‌گوید:  رتبه کسب‌وکار ایران از ۱۵۲ به ۱۲۰ کاهش یافت و این امر نشان می‌دهد شرایط کسب‌وکار در جامعه بهبود یافته است. 
بر اساس آمارهای سایت انجام کسب‌وکار بانک جهانی رتبه ایران در شاخص فضای کسب‌وکار در سال 2014 برابر 152 بود که در سال 2017 به 120 رسد. در جدول زیر می‌توانید آمارهای فضای کسب‌وکار ایران را مشاهده کنید. 

تمام راست و دروغ‌های آماری مناظره اول

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هادی منتظریان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
4
2
سلام آن اقایی که وعده ۵ میلیون شغل میدهد - در شهرداری همه کادهای اجرایی را سپرده به افغانی ها - خدمات پسماند - اسفالت - سنگفرش - پیاده رو سازی - فضای سبز - جدول بندی - و غیره و هیچ پیمانکار شهرداری نیست از کارگر ایرانی استفاده کند * این مدیریت شهری است * وای به روزی که این مدیریت کشوری شود - انوقت ۵ میلیون افغانی اصافه میشوند برای ۵ میلیون شغل جدید * راستی پرونده واگذاری املاک نجومی شهرداری چی شد ؟ مدیریت جهادی در ساختمان پلاسکو را هم دیدیم ! برداشت دهها هزار کامیون زباله - چرا یک مغازه ۶ متری تعییر کاربری داده با بلوک سیمانی بسته میشود که صدها مورد در شهر موجود است - ولی در ساختمان پلاسکو نه ؟! بهرام شهرام دارد این مدیریت جهادی است ؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
1
1
تا 1400 با روحانی می مانیم
فقط روحانی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: