bazarnews

کد خبر: ۱۹۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
بانک مرکزی با بانک مسکن اجازه داده تا وام زوجهای جوان را به 120 میلیون افزایش دهد اما کارشناسان مسکن اعتقاد دارند رکود این بخش با این وام‌ها درمان نمی‌شود.
به گزارش بازار نیوز، بانک مرکزی اخیراً میزان وام مسکن را مخصوصاً برای زوجین افزایش داده است. بر این اساس زوج‌ها می‌توانند حداکثر تا  120 میلیون از تسهیلات مسکن استفاده کنند. 

میزان وام مسکن دریافتی وابسته به مکانی است که در آن متقاضیان تمایل به خرید مسکن دارند. دسته‌بندی و میزان پرداخت وام به‌صورت زیر است:
شهر تهران: خانوارهای شهر تهران معادل 100 میلیون وام مسکن دریافت می‌کنند. درواقع این وام نفری 50 میلیون به هر یک از زوجین پرداخت می‌شود. 
مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر: 80 میلیون تومان  ( 40 میلیون برای هر یک از زوجین)
سایر مناطق شهری: 60 میلیون برای هر زوج ( 30 میلیون برای هر یک از زوجین)

همچنین بانک مسکن می‌تواند با استفاده‌کنندگان تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن علاوه بر سقف تسهیلات فعلی مبلغ 10 میلیون تومان را برای خرید مسکن انفرادی و مبلغ 20 میلیون تومان برای خرید مسکن توسط زوجین پرداخت کند. 

نحوه خرید اوراق گواهی حق تقدم مسکن به این صورت است که ابتدا خریدار باید با استفاده از کارت ملی و کپی شناسنامه اقدام به دریافت کد بورسی کند و سپس بعد آن خرید اوراق انجام می‌شود. کل زمانی که صرف گرفتن کد تا خرید می‌شود 4 روز کاری است. بعد از گرفتن اوراق خریدار باید به نزدیک‌ترین بانک مسکن محل خرید مراجعه و تشکیل پرونده بدهد. زمان تشکیل پرونده و مراحل بانکی معمولاً از 2 هفته تا 1 ماه طول می‌کشد. مبلغ وام دریافتی نیز روز محضر به‌صورت چک‌بانکی توسط نماینده بانک مسکن به خریدار آپارتمان تحویل داده می‌شود. 

این آخرین تلاش دولت یازدهم برای گشودن گره مسکن است. دولت در طی این چهار سال با انواع وام‌ها سعی در تحریک تقاضا داشت تا به‌گونه‌ای قدرت خرید مردم را افزایش یابد. اما نکته مهمی که همواره کارشناسان مسکن به آن اذعان دارند عدم امکان بازپرداخت این وام‌ها توسط مردم است. 

جواد خوانساری نایب‌رئیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی دراین‌باره به خبرنگار بازار نیوز گفت: شرایط بد اقتصادی کل کشور بر روی قیمت مسکن اثرگذار است و با وام را بالا و پایین بردن اتفاقی نمی‌افتد. این وام‌ها کاربردی برای خانه‌های متراژ بالا همچون 150 متری ندارد زیرا اختلاف قیمت با وام مسکن بسیار زیاد است. برای خانه‌های 40 یا 50 متری هم فردی که کارگر است و درآمدی بالایی ندارد استطاعت تأمین وثیقه و بازپرداخت آن را ندارد. 
محمدعلی پورشیرازی عضو هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی نیز نظر مشابهی دارد وی می‌گوید: 120 میلیون تومان پرداخت می‌کنند ولی طرف مقابل چگونه می‌خواهد ماهی 2 میلیون تومان قسط دهد؟ آیا امکان آن وجود دارد؟ اگر این فرد ماهی دو میلیون را می‌توانست کنار بگذارد که تابه‌حال خانه خریده بود. 

وی ادامه می‌دهد: در کشورهای خارجی برای وام مسکن بهره 2.25 گرفته می‌شود. اما تفاوت این بهره با نرخی که در ایران گرفته می‌شود بسیار زیاد است. افزایش وام مسکن هیچ اثری ندارد و فقط باعث می‌شود عده‌ای از این جریان‌ها سودجویی بکنند و وارد دلالی و سفته‌بازی شدند. 

خوانساری اعتقاد دارد در ابتدا باید جامعه هدف تعیین گردد و سپس اقدام به پرداخت وام کنیم. وی می‌گوید: باید مشخص شود وام مسکن را برای کدام قشر در نظر می‌گیریم. مردم کشور از لحاظ درآمدی به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند. گروه‌های  پایین درآمدی نیاز به مسکن‌هایی با متراژ پایین دارند که اگر وام برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود باید نحوه گرفتن وثیقه و قسط‌ با توجه به درآمد آن گروه همخوانی داشته باشد. 


این دو کارشناس مسکن اعتقاد دارند که طرح مسکن مهر به خودی خود طرح مناسبی بود اما به خوبی انجام نشد و حتی پورشیرازی  این طرح را مشابه طرح مسکن مارشال آلمان می‌داند. خوانساری در این زمینه می‌گوید: ما آن زمان به وزیر دولت احمدی‌نژاد می‌گفتیم که در بیابان مسکن‌سازی نکن که در آخر خالی بماند. در خیلی از نقاطی که مسکن ساخته شده امکان آب‌رسانی و جاده کشی وجود ندارد. تنها چند خانه را روی کوه ساخته‌اند و مردم هم سرگردان شدند و نمی‌توانند در آن ساختمان‌ها زندگی کنند. 

مسکن مهر و نامزدهای ریاست جمهوری
در نزدیکی انتخابات قرار داریم و طرح‌های گوناگونی برای مشکل مسکن طرح شده است. یکی از نامزدهای ریاست جمهوری وعده افزایش یک میلیون ساخت مسکن در کشور را داده است.  پورشیرازی دراین‌باره می‌گوید: اگر برنامه نامزدهای ریاست جمهوری پروژه‌هایی همچون مسکن مهر است باید گردش مالی دولت را نیز بررسی کند. تمام قسمت‌های اقتصادی به هم متصل است و درصورتی‌که تصمیم‌گیری غلطی صورت بگیرد، بر کل اقتصاد و مسکن تأثیرگذار خواهد بود.

خوانساری بر خلاف پورشیرازی اعتقاد دارد دولت به‌هیچ‌وجه نباید در پروژه‌های مسکن‌سازی دخالت کند و همه امور را تنها باید به بخش خصوصی بسپارد.


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: