bazarnews

کد خبر: ۲۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۹
یادداشت/
تغییر پارادایم اقتصادى حاکم بر دولت و روى کار آمدن یک دولت اصولگرا همانند آقایان رییسی یا قالیباف چه سرنوشتى را براى قیمت دلار رقم مى زند ؟
بازار نیوز - شاید از بین همه متغیرهاى اقتصاد کلان ایران، قیمت ارز و در جایگاه دوم بازار سرمایه بیشترین تاثیر را از فضاى سیاسی و نتایج انتخابات ریاست جمهورى ٢٩ اردیبهشت خواهند گرفت. 

در این بین قیمت دلار در اقتصاد ایران به عنوان یکى از سیاسی ترین متغیرهاى اقتصادى ایران بر اساس نتیجه انتخابات ریاست جمهورى مى تواند سرنوشت متفاوتى داشته باشد . 
همانطور که به یاد داریم قیمت دلار در خرداد ٩٢ و پس از پیروزى آقاى روحانى و در حالى که همچنان ماههاى پایانى ریاست جمهورى دولت احمدى نژاد بود، به دلیل نقش بالاى مسائل روانى و انتظارات بر این متغیر و ایجاد موج خوشبینى تازه نسبت به کاهش ریسک سیاسی داخلى و بین المللى در آن برهه در یک روند کاهشى تاریخى قرار گرفت تا جایی که در آذر ماه سال ٩٢ به کمترین میزان خود در طى سالهاى اخیر یعنى ٢٨٥٠ تومان رسید و پس از آن در طى سالهاى اخیر با یک شیب آرام مدیریت شده توسط بانک مرکزى در موج هاى صعودى محدود به قیمت کنونى رسیده است . 

اما تغییر پارادایم اقتصادى حاکم بر دولت و روى کار آمدن یک دولت اصولگرا همانند آقایان رییسی یا قالیباف چه سرنوشتى را براى قیمت دلار رقم مى زند .
 
به نظر مى رسد در صورت این اتفاق در همین ماههاى پایانى دولت یازدهم و دقیقا عکس ماههاى پایانى دولت دهم ، به دلیل افزایش ریسک سیاسی و بین المللى ایران و افزایش انتظار تنش بین ایران و غرب و کشورهاى منطقه و سیاست هاى اقتصادى این آقایان ، قیمت دلار در یک روند افزایشی تند قرار خواهد گرفت . 

علاره بر این انتخاب یک رییس جمهور اصولگرا فارغ از گرایش سیاسی شان، تورم انتظارى و تقاضاى سفته بازى تا حد زیادى تخلیه شده در بازار ارز ایران را دوباره زنده کرده و این دو عامل روانى خود مى تواند مولد افزایش هاى تند قیمت دلار در ماههاى آینده باشد . 
همچنین به نظر مى رسد با توجه به پارادایم اقتصاد توزیعى این آقایان و نگاه کلى جریان اصولگرا به مدیریت دولتى شاخص هاى اقتصادى ، انتخاب رییسی یا قالیباف به عنوان رییس جمهور آینده ایران به معنى حذف کامل برنامه یکسان سازى نرخ ارز خواهد بود و اقتصاد ایران همچنان با نظام چند نرخى به کار خود ادامه مى دهد.

همچنین حتى اگر این آقایان بخواهند به بخشی از شعارهاى خود در زمینه یارانه نقدى پایبند باشد در شرایطى که قیمت نفت به نظر مى رسد همچنان در طى سالهاى 2017 و 2018 ارزان خواهد بود ، دولت آنها نمى تواند همانند دولت هاى نهم و دهم با درآمدهاى بالاى ارزى هزینه هاى بالاى ریالى و توزیع منابع زیرساختى کشور در قالب یارانه بین مردم داشته باشد . کاهش درآمدهاى ارزى و محدودیت سقف افزایش درآمدهاى مالیاتى دولت آنها را به سمت افزایش قیمت هاى ارز داخل بودجه براى تامین ریال بیشتر براى توزیع مستقیم بین مردم هدایت خواهد کرد . 

با جمعى بندى این موارد مى تواند انتظار داشت در صورت انتخاب آقایان رییسی یا قالیباف به عنوان رییس جمهور آینده ایران، فارغ از گرایش هاى سیاسی شان ما دوباره شاهد نوسانات و تنش بالا همانند سالهاى ٩٠ و ٩١ در بازار ارز کشور باشیم و نظام ارزى ایران همچنان چند نرخى باقى مى ماند و به نظر نگارنده در سناریو انتخاب یکى از این دو کاندیدا به عنوان رییس جمهور آینده ایران، قیمت دلار به سرعت افزایش یافته و در پایان همین سال ١٣٩٦ به راحتى مى تواند بالاى قیمت ٥٠٠٠ تومان قرار گیرد . 
سیامک قاسمی کارشناس اقتصاد
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: