bazarnews

کد خبر: ۲۰۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
مسئول پیگیری برنامه های اقتصاد مقاومتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تشریح 14 برنامه اقتصاد مقاومتی در این سازمان از انتشار مجله ای از اطلاعات و پیشرفت های قابل توجه برنامه های اقتصاد مقاومتی در سال گذشته خبر داد.
بازار نیوز -  «ارژنگ جوادی» گفت: یکی از راهبردهای اساسی را همکاری سازمان با سایر معاونت ها و زیرمجموعه های وزارت کشاورزی برای تحقق اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
وی درباره فعالیت های سازمان با محوریت اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: از ابتدای سال 95 پس از مطرح شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی و تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت وزارت جهاد کشاورزی پروژه های متعددی را در این راستا تدوین کرد. به تبع آن متناسب با پروژه های مطرح شده، پشتیبانی علمی، فنی، آموزشی و ترویجی این پروژه ها را با تدوین بسته های دانش بنیان اقتصاد مقاومتی به صورت یک مجلد تدوین و در اواخر تیرماه سال 95 به شکل یک کتاب 500 صفحه ای ارائه شد.
وی گفت: هریک از موسسه های تحقیقاتی متناسب با تخصص خود، مسئولیت پروژه هایی را برعهده گرفتند و برنامه های خود را در افق پنج ساله ارائه کردند و در کنار آن موسسه ها علاوه بر پیوست های پژوهشی، پیوستهای آموزشی و ترویجی را نیز تدوین کردند و به طور عملی از تابستان سال گذشته فعالیت های اجرایی و عملیاتی موسسه ها در این رابطه شروع شد.
وی اضافه کرد: در سازمان تحقیقات کشاورزی 14 پروژه اصلی برای اقتصاد مقاومتی تعریف شده که در سایر معاونت های اجرایی دنبال می شود با این تفاوت که سازمان بخشهای علمی و فنی و زیرمجموعه های وزارت کشاورزی کارهای اجرایی آن را برعهده دارند.
وی ادامه داد: امروز دانش های فنی که در غالب اقتصاد مقاومتی تدوین می شود بسیار جدید بوده و رویکرد اصلی سازمان این است که این دستاوردها به دست کشاورزان برسد.
جوادی اظهارداشت: پروژه های اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان همگی براساس اتکاء به تولید داخل و استفاده از ظرفیتها و قابلیت های کشور و همچنین مزیت های نسبی آن تدوین شده است.
وی با تاکید براین که سازمان تحقیقات کشاورزی در کنار فعالیت های جاری خود طرح های اقتصاد مقاومتی را با اولویت و جدیت دنبال می کند گفت: همه طرح ها در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ریاست جمهوری به تصویب می رسد این ستاد به طور مرتب با حضور معاون اول رئیس جمهوری تشکیل و پس از بحث های کارشناسی، طرح ها را اجرایی می کند.
وی یادآورشد: 14 پروژه وزارت متبوع و سازمان تحقیقات نیز در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تائید و ستادی در سازمان تحقیقات تشکیل شدکه گزارش های ادواری پیشرفت کار را پیگیری می کند. 
مسئول پیگیری برنامه های اقتصاد مقاومتی در سازمان تحقیقات کشاورزی درباره بودجه اجرای طرح ها گفت: اگرچه لازم بود برای فعالیت های ویژه سازمان، اعتبارجداگانه ای تعلق گیرد اما با توجه به محدودیت های اعتباری، اجرای طرحها با همان بودجه های موجود انجام شد. 
وی افزود: مفتخریم که همه واحدها و موسسه های تحقیقاتی سازمان این پروژه ها را یا اعتبارات خود انجام می دهند و به این جهتگیری و رویکرد اصلی اعتقاد دارند که در همه فعالیت ها پروژه های اقتصاد مقامتی را در اولویت قرار داده و منابع اعتباری خود را به سوی این پروژه ها سوق دهند.
جوادی اظهارداشت: برای هریک از 14 پروژه سازمان، فعالیت های متعددی تدوین شده شاید کمترین تعداد فعالیتی که برای یک پروژه دنبال می شود، 10 تا 12 فعالیت متفاوت باشد که هرکدام از آنها طرحهای پژوهشی متعددی را در بر دارد و گاهی برای یک پروژه بیش از 200 طرح تحقیقاتی اجرا می شود تا به نیازهای فنی پروژه پاسخ دهد.
وی تصریح کرد: در دسته بندی 14 پروژه، حدود 200 فعالیت بیان شده و حدود 1500 طرح تحقیقاتی را در بر می گیرد بنابراین ما حجم زیادی از فعالیت ها را دنبال می کنیم که به نیازهای طرحهای اقتصاد مقاومتی پاسخ دهیم. 
وی عناوین طرح های اصلی را افزایش ضریب خود اتکائی محصولات زراعی ( برنج، شکر، سیب زمینی، حبوبات، پنبه، جو و ذرت)، افزایش ضریب خوداتکائی گندم ،افزایش ضریب خوداتکائی دانه های روغنی ، افزایش ضریب خوداتکائی شیر و گوشت ،افزایش ضریب خوداتکائی مرغ و تخم مرغ ،توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس را از اولویت های اساسی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.
این مقام مسئول، افزایش تولید در واحدهای گلخانه ای ، تامین داخلی نهالهای اصلاح شده و زیتون ،افزایش فرآورده ها و کاهش ضایعات در محصولات کشاورزی ، تجهیز و نوسازی ناوگان ماشین های کشاورزی،تجهیز و نوسازی اراضی، احداث و تکمیل شبکه های آبیاری،تامین نهاده های داخلی مورد نیاز بطور خاص سم و کود، عملیات آبخیزداری و مقابله با بیابان زائی و کانون های گرد و غبار را از دیگر برنامه های مهم اقتصاد مقاومتی در وزارتخانه مطبوع برشمرد.
وی درباره موفقیت طرحهای سال 95 اضافه کرد: بخش عمده موارد یا مطابق برنامه پیش بینی شده یا حتی جلوتر از برنامه پیشرفت داشته ایم به طور مثال در معرفی بذور اگر سازمان متعهد به معرفی هفت رقم بود توانستیم 9 رقم بذر جدید معرفی کنیم و همچنین در بخش تولید بذر های پرورشی و یا الیت و سوپر الیت جلوتر از برنامه هستیم.
وی تصریح کرد: در شیلات و پرورش ماهی در قفس دستاوردهای خوبی داشته ایم به نحوی که گونه های مستعد برای پرورش در قفس شناسایی و معرفی شده همچنین ارزیابی و امکان سنجی در سایت های متعددی برای پرورش ماهی در قفس صورت گرفته است و نیاز پرورش دهندگان از جمله تولید بچه ماهی های سازگار که به طور عمده وارداتی بودند مانند بچه ماهی دریایی شانک و صبیتی توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی تامین شد. 
وی اضافه کرد: به همین منظور کارگاه های آموزشی و دستورالعمل های متعدد برای نحوه پرورش ماهی در قفس ارائه شده است.
جوادی درباره اهمیت ارقام معرفی شده از سوی موسسه های تحقیقاتی افزود: در پروژه افزایش خوداتکائی محصولات زراعی به طور عمده محور پروژه ها تولید و معرفی ارقام و بذور جدید مانند گندم، چغندرقند، برنج، دانه های روغنی، حبوبات است. این ارقام از نظر افزایش عملکرد تولید را بالا برده و با محیط سازگار تر بوده و تنش های محیطی مانند کم آبی را تحمل می کنند.
به گفته وی، بنابراین ارقامی که معرفی می شوند باید بتوانند از نظر مصرف آب صرفه جویی کرده و به خشکی متحمل و مقاوم باشند یا در مقابل تنش های محیطی مثل سرمازدگی شوری و یا خشکسالی بتوانند مقاومت کنند یا در مصرف کود و سم که در سالهای اخیر وضعیت نابسامانی در کشور مشاهده می کنیم و به طور تقریبی هردو موسسه تحقیقاتی یعنی موسسه تحقیقات خاک و آب در کود و هم موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در سم به جدیت وارد عرصه شده کار بسیار ارزنده ای انجام داده اند.
وی با اشاره به محصولات جدید کود و سم تصریح کرد: محصولات چدید زیادی بخصوص کودهای عالی سازگار با محیط زیست معرفی شده همچنین ساماندهی این بخش به نفع تولید کنندگان و بازار و رفع مشکلات صورت گرفت.
به گفته مشاور رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی، هزاران فرمول کود یا سم مورد ارزیابی قرار گرفت که تعدادی تائید و تعدادی رد شده که این رویداد هم برای سموم و کودهای داخلی و هم وارداتی اتفاق افتاده است و همچنان با جدیت در آزمایشگاه های مرجع ما مورد ارزیابی قرار می گیرد.
جوادی درخصوص برنامه های اقتصاد مقاومتی در توسعه سایر محصولات گفت: در پروژه توسعه چغندر قند و یا افزایش ضریب خود اتکائی شکر به همین صورت کارهای بسیار ارزنده انجام شد به نحوی که تمرکز افزایش تولید شکر یا چغندر قند را برای توسعه کشت پائیزه قرار دادند.
وی اضافه کرد: همه نیازهای تحقیقاتی و فنی آن تدوین شد و به طور تقریبی مناطق و رقم های مستعد در کشت پائیزه مشخص و ارائه و دستورالعمل های مربوطه تدوین شد و از همه مهمتر اینکه همه این کارها با مشارکت بخش خصوصی صورت گرفته است.
وی اظهارداشت: از آنجایی که یکی از رویکردهای اصلی سازمان و همچنین پروژه اقتصاد مقاومتی استفاده از همه توان کشور است همکاری با بخش خصوصی از اولویت های سازمان است همینطور در افزایش ضریب خوداتکائی برنج به همین ترتیب ارقام جدید بخصوص ارقام هیبرید که فناوری جدیدی به شمار می رود مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد : در زمینه فناوری ها مثل صنایع غذایی تجهیزات کشاورزی دستورالعمل های متعدد و کارگاه های آموزش زیادی ارائه شده و همچنین حدود 150 دستورالعمل فنی در این حوزه ها تا پایان سال 95 داشته ایم برای مثال دستورالعمل استفاده از تجهیزات و یا بهره برداری گلخانه و موارد مشابه تدوین شد.
وی با بیان این که در زمینه استاندارد فنی بیش از 200 مورد با مشارکت سازمان استاندارد برای پروژه های اقتصاد مقاومتی تدوین و نشریات ترویجی متعددی نوشته شده است گفت: کارهای ترویجی زیادی طی یکسال از جمله برگزاری دوره ها، کلاس های آموزشی و تعدادی از پایلوت ها به ویژه در نظام نوین ترویج در گندم و دانه های روغنی اجرا شده است.
به گفته وی، ستاد اقتصاد مقاومتی با دبیری مسئول پیگیری برنامه های اقتصاد مقاومتی، متشکل از معاونان سازمان، نماینده معاونت ترویج و معاونت آموزش و دفتر هماهنگی امور پژوهشی و یک تا دو عضو مدعو (به فراخور پروژه ای که مورد بحث قرار می گیرد) تشکیل می شود. 
وی اظهارداشت: مقرر است بصورت ادواری پروژه های اقتصاد مقاومتی مورد پایش و ارزیابی قرار گرفته و در سال 96 ادامه یابد.
وی افزود: از آنجایی که فعالیت های تحقیقاتی ادامه دار است، برنامه های شروع شده تا سال 1400 و حتی 1404 تداوم خواهد داشت و با توجه به اهمیت و ضرورتی که نیاز بخش اجرا است ما هرسال خروجی ها و دستورالعمل هایی را برای این کار ارائه خواهیم داد و همینطور گزارش بصورت مجلد به چاپ خواهد رسید.
سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی یکی از قدیمی ترین و گسترده ترین سازمانهای تحقیقاتی و آموزشی کشور است بعضی از واحدهای آن مانند موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، موسسه تحقیقات آفات و بیماریهای گیاهی، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و تعدادی از واحد های آموزشی آن با قدمتی بی از 80 سال، تحولات عظیمی را در بخش کشاورزی بویژه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بوجود آورده اند.
در تیرماه سال 1353 قانون تشکیل "سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی” وابسته به وزارت کشاورزی و منابع طبیعی با هدف تمرکز و توسعه فعالیتهای کشاورزی و منابع‌طبیعی و هماهنگی با پیشرفتها و تحقیقات جهانی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
ایرنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: