bazarnews

کد خبر: ۲۰۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
شرکت امریکایی «فلش‌پوینت» واقع در شهر نیویورک و شرکت ژاپنی «ترند میکرو» در توکیو بر اساس آخرین بررسی‌ها و تحلیل‌های خود اعلام کردند یک گروه هکری که خود را با نام «تهدید مداوم پیشرفته 28» (APT 28)، «خرس عاشق» و «توفان پیاده» معرفی می‌کند مسئول عملیات هکری به کمپین «ماکرون» بوده است.
بازار نیوز - هکرهایی که عملیات سایبری گسترده را علیه فراخوان حمایتی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه ترتیب دادند، با تعداد زیادی از شرکت‌های امنیت سایبری وابسته به گروه هکری روسی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا به شبکه مرکزی حزب دموکرات این کشور حمله کرد، در ارتباط بودند. این مطلب را روزنامه گاردین در آخرین شماره خود منتشر کرد و توضیح داد عملیات‌های سایبری مذکور از یک مرکز تغذیه ‌شده است.
 
هک با ساده‌ترین روش
 در آخرین ساعت‌های جمعه گذشته ده‌ها هزار ایمیل داخلی و دیگر اسناد مهم به صورت آنلاین منتشر شد و نیمه‌شب جمعه قرار بود زمان تبلیغات انتخاباتی در فرانسه به اتمام برسد. به گفته «منیر محجوبی» مدیر گروه دیجیتال «ماکرون»، بر اساس یک حمله سایبری گسترده «پنج صندوق پست الکترونیکی با تمام محتویات آن» وابسته به فراخوان «ماکرون» به سرقت رفت و به دنبال آن بسیاری از حساب‌های کاربری مبتنی بر سرویس جی‌میل وابسته به اعضای این فراخوان هک شد.
 
شرکت امریکایی «فلش‌پوینت» واقع در شهر نیویورک و شرکت ژاپنی «ترند میکرو» در توکیو بر اساس آخرین بررسی‌ها و تحلیل‌های خود اعلام کردند یک گروه هکری که خود را با نام «تهدید مداوم پیشرفته 28» (APT 28)، «خرس عاشق» و «طوفان پیاده» معرفی می‌کند مسئول این عملیات هکری بوده است. این گروه در اصل به سازمان اطلاعات ارتش روسیه موسوم به GRU وابسته است.
 
«امانوئل ماکرون» یکی از اعضای حزب میانه‌روی مستقل در فرانسه‌شنبه گذشته موفق شد با کسب 66 درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی برسد تا در مقابل، «مارین لوپن» مخالف سیاست‌های اتحادیه اروپا با کسب 34 درصد آرا شکست بخورد. کاخ کرملین با ارسال پیام تبریک به ماکرون گفت که او باید همکاری‌های خود را با روسیه بیشتر کند تا «به بی‌اعتمادی متقابل فایق آید و برای ثبات اطمینان و افزایش امنیت بین‌المللی به اتفاق نظر برسد».
 
محجوبی دوشنبه گذشته در گفت‌وگو با «رادیو فرانسه» بر عملیات هکری صورت گرفته و انتشار اطلاعات اشاره کرد و توضیح داد در ایمیل‌های هک شده هیچ اطلاعات محرمانه و سری وجود نداشته است. او گفت: «شما در این ایمیل‌ها می‌توانید مطالب مختلف از جمله لطیفه، ده‌ها هزار فاکتور پرداخت به مشتری و... را مشاهده کنید در این ایمیل‌ها همچنین بیانیه‌های عمومی در مقابل اتفاقات اجتماعی هم به چشم می‌خورد که تمام آنها پیش‌تر روی سایت‌های اینترنتی منتشر شده است».
 
او همچنین اظهار داشت بخشی از ده‌ها هزار سند و داده‌ای که بر اساس این عملیات هکری به صورت عمومی منتشر شده، جعلی بوده است. گفتنی است اگرچه فراخوان حمایتی ماکرون تمهیدات لازم را انجام داده بود تا در مقابل انواع مختلف عملیات‌های هکری مقاومت کند، ولی حمله سایبری گسترده با یکی از ساده‌ترین روش‌ها به انجام رسید. در این حمله سایبری چندین صفحه جعلی برای ورود به حساب کاربری ساخته شد که به صورت مستقیم برای کاربران ارسال می‌شد تا آنها تشویق شوند شناسه کاربری و رمز عبور خود را در آن وارد کنند. این اتفاق به هکرها امکان داد براحتی به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. آنها پس فرآیند مذکور را تکرار کردند تا بتوانند سرقت‌های بزرگتری انجام دهند و به سیستم مرکزی داده‌های این فراخوان دست یابند.
 
هشدارهای امریکایی
«آژانس امنیت ملی امریکا» (NSA) به دولت فرانسه هشدار داده بود که در جریان فعالیت فراخوان‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آنها روسیه فعالیت‌های هکری گسترده را به انجام می‌رساند و بهتر است در کنار آن دولت‌های بریتانیا و آلمان هم دقت لازم را انجام دهند تا از هرگونه اختلال توسط مسکو در امان بمانند.
 
«آدم مایک راجرز» مدیر سازمان NSA سه‌شنبه قبل به مجلس سنا توضیح داد 36 ساعت پیش از آنکه «امانوئل ماکرون» در دور دوم انتخابات فرانسه به پیروزی برسد و عملیات هکری گسترده در مقابل فراخوان حمایتی او انجام شود، هشدارهای لازم را به آنها داده بود و به صورت مستقیم در این زمینه با ماکرون صحبت کرده بود.
 
راجرز که مدیریت «مرکز فرماندهی سایبری امریکا» را هم برعهده دارد در این خصوص گفت: «ما از فعالیت‌های هکری که روسیه در این زمینه انجام می‌داد آگاهی داشتیم. ما با همتایان خود در فرانسه گفت‌وگو کردیم و پیش از آنکه عملیات هکری گسترده انجام شود و اطلاعات آنها به صورت عمومی روی اینترنت قرار بگیرد هشدارهای لازم را به آنها دادیم. به آنها گفتیم: «ما روسیه را زیر نظر گرفته‌ایم. برای ما واضح و روشن است که زیرساخت‌های شما را هدف قرار داده‌اند. این همه آن چیزی است که مشاهده می‌کنیم. در مقابل این اتفاق چه کاری باید انجام دهیم؟»
 
راجرز در ادامه صحبت‌های خود گفت: «ما همین مذاکرات را با همتایان خود در آلمان و بریتانیا هم انجام داده‌ایم. بزودی در این کشورها هم انتخابات برگزار می‌شود و آنها هم باید دقت لازم را انجام دهند. ما باید دست به دست یکدیگر بدهیم و با کمک هم هرآنچه که در این زمینه می‌دانیم را به کار بگیریم تا در مقابل عملیات‌های هکری بایستیم».
 
او بدرستی توضیح نداد که در جریان همکاری‌های خود با دولت‌های آلمان و بریتانیا چگونه به آنها کمک می‌کند تا در مقابل فعالیت‌های هکری روسیه بایستند. انتخابات بریتانیا و آلمان به ترتیب در تاریخ‌های هشتم ژوئن و بیست‌وچهارم سپتامبر 2017 برگزار می‌شود. با وجود این مقامات امریکا اعلام کردند تمامی تجربیات سایبری خود در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2016 را در اختیار آنها می‌گذارند تا جلوی هر گونه مشکل احتمالی گرفته شود.
 
دولت امریکا ادعا کرد در جریان انتخابات سال گذشته گروه هکری روسی موفق شد تمامی سیستم‌های ارتباطی حزب دموکرات این کشور را هک کند و اخبار جعلی را به انتشار برساند تا «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری شود.
 
بر اساس یک گزارش رسمی و معتبر، هفته گذشته در مجموع 9 گیگابایت داده از فراخوان ماکرون سرقت شد و روز جمعه به صورت عمومی روی اینترنت قرار گرفت. برخی از این داده‌ها درست و بعضی دیگر جعلی بودند. در پایان، فراخوان ماکرون اعلام کرد این اتفاق یکی از بزرگترین عملیات‌های هکری در تاریخ فرانسه بوده است که پیش‌بینی می‌شود روسیه در آن دست داشته است و با وجود این ماکرون توانست به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید برگزیده شود. آژانس مرکزی امنیت سایبری روسیه همچنان در تلاش است سرنخ‌های جدید از این عملیات هکری به دست آورد و متوجه شود چه افرادی آن را حمایت می‌کرده‌اند. کمیسیون انتخابات فرانسه نیز اظهار داشت بررسی‌های گسترده خود را در این زمینه آغاز کرده است.
ایران
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: