bazarnews

کد خبر: ۲۰۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
هشت روز مانده به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران، تبلیغات شش نامزد این انتخابات شدت بیشتری یافته و رسانه های خارجی نیز با توجه به اظهارات جدید آنان، تحلیل ها و گزارش های خود را ارائه می کنند.
بازار نیوز - تحلیل ها و گزارش های رسانه های مهم دنیا در کنار حجم انبوه شبکه های اجتماعی همچنان قابل توجه است که در این گزارش با عنوان چهاردهمین گزارش بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی، در ذیل می آید:
 
رویترز: رهبر ایران هشدارداد که با هر تلاشی برای اختلال در انتخابات به سختی برخورد می شود
خبرگزاری رویترز از بیروت گزارش داد: آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران روز چهارشنبه هشدار داد که به سختی با هر گونه تلاش برای اختلال در انتخابات ریاست جمهوری برخورد می شود.

براساس این گزارش، آیت الله خامنه ای در حضور افرادی از جمله فرماندهان ارشد سپاه گفت: اگر مردم با نظم، اخلاق و رعایت حدود اسلامی و قانونی در انتخابات حضور یابند، قطعاً انتخابات مایه آبرو و عزت جمهوری اسلامی خواهد بود.

رویترز به نقل از رهبر معظم انقلاب افزود: اما اگر در انتخابات، قانون شکنی و بداخلاقی شود و با حرف های خود، دشمن را امیدوار کنیم، انتخابات به ضرر ما تمام خواهد شد.

رویترز ادامه داد: آیت الله خامنه ای همچنین گفت که امنیت کشور باید در جریان انتخابات به طور کامل حفظ شود، اگر کسی بخواهد در انتخابات برخلاف امنیت کشور اقدامی انجام دهد، قطعاً با واکنش و سیلی سختی مواجه خواهد شد.

این خبرگزاری نوشت: انتخابات ریاست جمهوری ایران در درجه اول، رقابتی میان حسن روحانی رئیس جمهوری عملگرای این کشور و ابراهیم رئیسی رقیب تندروی وی محسوب می شود.
 
آسوشیتدپرس: رهبر ارشد ایران گفت که هر کس در انتخابات ناآرامی ایجاد کند، سیلی خواهد خورد
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: رهبر ارشد ایران روز چهارشنبه گفت: هر کس که برای برانگیختن ناآرامی در انتخابات ریاست جمهوری آتی کشور مانند پس از رای گیری مورد اعتراض سال 2009 (1388) تلاش کند، سیلی خواهد خورد.

به گزارش اسوشیتدپرس از تهران، تلویزیون دولتی ایران این سخنان رهبر معظم انقلاب را نقل کرد که در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان افسری سپاه پاسداران در تهران، بیان شده بود.

این خبرگزاری آمریکایی ادامه داد: آیت الله خامنه ای همچنین در سخنانش به یک بازرگان صهیونیست ثروتمند آمریکایی اشاره کرد که برای مداخله در انتخابات 2009 (1388) ایران تلاش می کرد .
 
**رسانه‌های چین: رهبر عالی ایران به دشمنان درآستانه انتخابات هشدار جدی داد
رسانه های چین روز پنجشنبه بیانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درمراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین(ع) درباره انتخابات و قدرت موشکی ایران را به طور گسترده بازتاب دادند.

رسانه های چین خاطر نشان کرده اند که از دیدگاه رهبر عالی ایران نباید اجازه فتنه افروزی و ناامن کردن فضا به دشمنان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری داده شود.

تلویزیون مرکزی چین در گزارشی آورده است: آیت الله خامنه ای بخصوص به دشمنان ایران به عنوان نیروهایی که می کوشند تا مسیر انتخابات ریاست جمهوری را به انحراف بکشند، هشدار جدی داده و از همه خواسته در این شرایط حساس هوشیاری خود را حفظ کنند.

تارنمای انگلیش نیوز نیز در چین نوشت که از دیدگاه رهبر عالی ایران همه نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باید به اخلاق پایبندی نشان داده و مراقب کلام و شعار خود باشند تا مبادا مشکلی بروز کرده و ضرری متوجه کشور شود.
 
تارنمای کانتر کارنتس: نتیجه انتخابات ایران برای غرب مهم است
پایگاه اینترنتی 'کانتر کارنتس' در گزارشی درباره بحث ها و مناظره ها میان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ایران، نتیجه انتخابات را برای غرب مهم عنوان کرد.

در این گزارش به قلم یک استاد اقتصاد دانشگاه دولتی کالیفرنیا آمده است: جمهوری اسلامی ایران تبلیغات برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرده است.

این تارنما با اشاره به روند ثبت نام ها و تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت:نتیجه این انتخابات برای غرب مهم است. از زمان اجرای توافق هسته ای در سال 2016، رهبری ها در آمریکا، انگلیس و فرانسه تغییر کرده اند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا موضع سختگیرانه تری را در قبال ایران در پیش گرفته است. کنگره آمریکا نیز لایحه ای را برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران آماده کرده است. اما تایید این لایحه به زمان دیگری موکول شد.

این تارنما ادامه داد: رهبر ایران به کشورهای خارجی هشدار داده است در انتخابات ریاست جمهوری ایران دخالت نکنند. در ایران شبکه های اجتماعی بطور گسترده ای برای ارائه اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است
 
میدل ایست آنلاین: افزایش نابرابری ها در جهان سبب گسترش سیاست های پوپولیستی شده است
نشریه میدل ایست آنلاین نوشت: در نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران، ابراهیم رئیسی وعده داد که یارانه پرداختی به قشر فقیر را سه برابر خواهد کرد.

میدل ایست آنلاین افزود: رئیسی، یک روحانی که مرقد حضرت امام رضا (ع) در مشهد را مدیریت می کند، امیدوار بود که خود را تکنوکرات وشخصیتی فروتن دربرابر مردم، معرفی کند.
این نشریه خبری افزود: «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران نیز وعده داده که به جمعیت بیکار ایرانی، 77دلار یارانه پرداخت خواهد کرد.

میدل ایست آنلاین ادامه داد: رئیسی و قالیباف - دو رقیب اصلی حسن روحانی از جریان اصولگرا، تلاش می کنند تا از نارضایتی نسبت به تاثیرات محدود اقتصادی ناشی از لغو تحریم های بین المللی علیه ایران که به دنبال توافق هسته ای سال 2015 حاصل شد، بهره ببرند.

این نشریه خبری عنوان کرد: بی شک ایران تنها کشوری نیست که میان قشر فقیر و مرفه اش فاصله وجود دارد. اوایل سال جاری، مجمع جهانی اقتصاد گزارشی را منتشر کرد که در آن اشاره شد که افزایش نابرابری درآمد و ثروت اصلی ترین شاخص شکل دهنده جهان، طی یک دهه آینده است.

میدل ایست آنلاین نوشت: افزایش نابرابری نه تنها سبب گسترش سیاست های پوپولیستی مانند انگلیس که به خروج از اتحادیه اروپا رای داد و منجر به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شده است، بلکه برای اقتصاد جهانی خطر بزرگی محسوب می شود.
این نشریه خبری افزود: رویکرد ایرانی ها به ثروت و نابرابری در وهله اول، ناشی از برخورداری این کشور از یکی از بزرگترین ذخائر هیدروکربن جهان است و این مساله به مردم ایران، این احساس را القا کرده که در یک کشور سرشار از نعمت زندگی می کنند.

این نشریه افزود: در یک نظرسنجی صورت گرفته از ایرانیان، 42 درصد از شرکت کنندگان مشکل بیکاری را اصلی ترین دغدغه شان عنوان کردند. ایران رسما اعلام کرده است که 11 درصد، جمعیت بیکار دارد.

میدل ایست آنلاین نوشت: در انتخابات سال 2005 رئیس مجلس وقت نیز وعده پرداخت یارانه 77دلاری به تمام ایرانیان بالای 15 سال را داد. طبقه سیاسی او را مسخره کردند اما او در انتخابات، پس از نامزد اصلی جریان اصلاح طلب، که وعده اصلاحات اجتماعی و سیاسی داده بود، نفر سوم شد.

این نشریه افزود: لذا دولت‌های پس ‌از آن و مجلس ایران به ‌نوعی درآمد ناشی از فروش نفت را صرف مُسکن های زودبازده مانند اختصاص سوبسید به دارو و یا سوخت، کرده اند.

میدل ایست آنلاین نوشت: واقعیت این است که رئیس جمهوری ایران بایستی گزینه های غیرمعمولی - مانند صرف نظر از اقدامات زودبازده و تمرکز بر آبادانی و شکوفایی طولانی مدت کشور - را انتخاب و تلاش کند تا مردم را توجیه کند.ایران نیازمند سرمایه خارجی و ورود فناوری برای توسعه منابع انرژی اش است

این نشریه افزود: روحانی این مسیر را انتخابات کرده و نظرسنجی 'ایران پل' نشان می دهد که او به رغم سروصدای دولت ترامپ، پیشرفت داشته است.

میدل ایست آنلاین نوشت: 55درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی گفته اند که روحانی قادر است روابط خارجی را بهبود بخشد. اما برای اینکه او برای بار دوم در انتخابات پیروز شود بایستی به جای جروبحث با سایر نامزدها، این پیام را انتقال دهد که چه کسی مدیر بهتری است یا اینکه با آنها در دادن وعده به قشر فقیر رقابت کند.
 
گزارش شرق الاوسط از زوایا و افق های انتخابات ایران
تارنمای روزنامه سعودی الشرق الاوسط درمقاله ای انتخابات ریاست جمهوری ایران را به طور مشروح از دیدگاه خاص خود مورد بررسی قرار داد.

دراین مقاله آمده است: 'ماراتن انتخابات ریاست جمهوری در ایران چند ماه قبل از آغاز نام نویسی نامزدها، تحت تاثیر شکاف های سیاسی موجود در این کشور درمیان کشمکش دو قطب حاکم بر آن شروع شد. دو قطبی که در هنگام رقابت بر سر اختیارات و نهادها و منافع حاضر نیستند به سود رقیب از موضع خود عقب نشینی کنند.

این تارنما افزود: انتخابات ریاست جمهوری در ایران در سال جاری همزمان با انتخابات شوراهای شهر برگزار می شود. هدف از انجام این کار افزایش درصد مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری است. مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال 2002 پس از کاهش میانگین شرکت کنندگان در انتخابات بررسی طرح 'برگزاری چند انتخابات به طور همزمان' را آغاز کرد.
 
رند:رقابت های شدید سیاسی در ایران برجام را در معرض خطر قرار داده است
بنگاه خبری منطقه خاورمیانه (RAND) در نوشتاری تحلیلی در مورد انتخابات ریاست جمهوری نوشت: توافق هسته ای و موافقتنامه برجام تاکنون موفق بوده اما با توجه به شدت رقابت های سیاسی در ایران آینده مخاطره آمیزی خواهد داشت.

نویسندگان این تحلیل افزودند: دولت های طرف قرارداد برجام در انجام تعهدات خود تعلل کردند و رییس جمهور میانه رو را در ایران که این موافقتنامه را امضا کرده بود در معرض انتقادها قرار دادند.

این مقاله افزود:روحانی در سال 1392 به رای دهندگان قول داده بود در صورت امضای برجام، شرایط اقتصادی در مقایسه با دوران تحریم بهتر خواهد شد. اما تعلل دولت های غربی به باز کردن روابط بانکی و اعطای اعتبار به شرکت های غربی که موافقت های اصولی با ایران امضا کرده بودند، جلوی تحول اقتصادی را آنگونه که روحانی وعده داده بود، بست.

این بنگاه خبری افزود: با توجه به عدم دست یابی ایران به منافع اقتصادی که قرار بود از محل توافق هسته ای عاید ایران شود و احتمال بروز تنش بین ایران و آمریکا سرنوشت برجام در معرض خطر قرار خواهد گرفت. از طرف دیگر، در کوتاه مدت، در صورتیکه روحانی از رقبای محافظه کار و اصول گرای خود در انتخابات ریاست جمهوری شکست بخورد، گروه سیاسی رقیب که مخالف پیوستن ایران به اقتصاد جهان خارج است شاید بخواهد برجام را کان لم یکن کند.

این بنگاه خبری خاورمیانه می افزاید: در صورتیکه ادامه توافقنامه برجام برای آمریکا دارای اهمیت بلند مدت است، رییس جمهور آمریکا باید قدم هایی را بردارد که ممکن است در کوتاه مدت از نظر سیاسی برای آمریکا مفید نباشد، اما در برابر شرایط متعدد دیگر پیش رو ممکن است بسیار پسندیده باشد.
 
فایننشنال تایمز: ایرانیانی که به کشورشان بازگشته اند نگران نتیجه انتخابات هستند
روزنامه فایننشنال تایمز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: ایرانیان تحصیل کرده در خارج و دارای تابعیت دوگانه که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی به کشورشان بازگشته اند، نگران معکوس شدن روند اصلاحات در ایران هستند.

فایننشنال تایمز نوشت: زمانی که علیرضا برای بازدید از خانواده اش به ایران بازگشته بود، وسوسه شد تا از انگلیس دل بکند و با حمایت دولت ایران، یک کار تجاری راه انداخته و به توسعه اقتصاد کشورش کمک کند.

فایننشنال تایمز نوشت: وی گفت: از اینکه تکنوکرات ها، دولت را تشکیل داده بودند دلگرم شدم. آنها به من کمک مالی کرده و یک دفتر در اختیارم قرار دادند تا یک کار تجاری جدیدی را آغاز کنم.

این روزنامه انگلیسی افزود: علیرضا پس از اتمام تحصیلاتش در مقطع دکترا و 11 سال زندگی در انگلیسٍ، دسامبر گذشته برای آغاز یک فعالیت تجاری به تهران سفر کرد. او یکی از صدها تبعه دو ملیتی پروژه دولت میانه روی حسن روحانی به شمار می رود که به ایران بازگشته اند تا فرایند فرار مغزها را معکوس کند.

این روزنامه به نقل از وی افزود: ترجیح می دهم که همینجا بمانم و به پیشرفت کشورم کمک کنم. اما اگر ایران به دوران احمدی نژاد برگردد ... برای من و خانواده ام منطقی نیست که اینجا بمانیم و پسرفت کنیم.
 
رویترز: شهردار کاریزماتیک تهران در رقابت انتخابات ریاست جمهوری باقی می ماند
خبرگزاری رویترز نوشت: شهردار کاریزماتیک و 55 ساله تهران هر چند به نظر می رسد مبارزه ای طولانی مدتی برای انتخابات ریاست جمهوری در ایران داشته است، اما با این حال می تواند به عنوان تهدید اصلی حسن روحانی نیز به حساب آید. این اتفاق زمانی ممکن است به وقوع بپیوندد که وی بتواند تندروهای دیگر را شکست داده و به دور دوم این رقابت راه یابد.

به گزارش رویترز، محمدباقرقالیباف، شخصیت عملگرایی که دارای مدرک لیسانس خلبانی بوده وکسی که شعار اقتصادی پوپولیستی می دهد تاکنون توانسته با عدم پذیرش انصراف از نامزدی انتخابات، در رقابت های بماند.وی با وجود اینکه در انتخابات 92با کسب 16.2 از کل آراء، فاصله زیادی با روحانی داشت اما می توانست به دور دوم انتخابات راه یابد. روحانی که متعهد به کاهش انزوای بین المللی ایران شده بود و آزادی بیشتری را تضمین کرده بود فقط با 50 درصد از کل آراء، توانست جلوی کشیده شدن انتخابات به دور دوم انتخابات را بگیرد.

رویترز مدعی شد که یک مقام رسمی در تهران که نخواست نامش فاش شود در این خصوص گفته است: تصمیم قالیباف برای ماندن در انتخابات ریسکی برای وی است. تصمیم وی باعث می شود تا رای اصولگراها تقسیم شود اما وضعیت و مسئولیت آینده وی را نیز به خطر می اندازد چراکه او اخطارهای افراد با نفوذ را در نظر نگرفته است.
 
رسانه های کویت: شور و حال گسترده ای دربین مردم ایران ایجاد شده است
رسانه های کویت با انتشار گزارش هایی درباره دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران نوشتند: در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شور و حال گسترده مردم در فضای انتخاباتی حاکم شده است.
 
بیشتر ایرانی های مقیم آمریکا خواستار استمرار ‏دیپلماسی روحانی هستند
رضا مرعشی مدیر تحقیقات شورای ملی ‏ایرانیان آمریکا 'نایاک' با اشاره به پیگیری جدی اخبار انتخابات ریاست ‏جمهوری توسط ایرانی های مقیم ایالات متحده گفت: بیشتر ایرانی های ‏مقیم آمریکا تاکید رئیس جمهوری روحانی را بر دیپلماسی و حل مسالمت آمیز ‏بحران ها ستوده و خواستار استمرار این رویکرد هستند.‏

وی تصریح کرد که بیشتر ایرانی های مقیم آمریکا با ‏حساسیت اخبار انتخابات و مناظره های تلویزیونی را پیگیری کرده و ‏خواهان سیاستی هستند که گفت و گو و دیپلماسی را ترویج می کند.‏
 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: