bazarnews

کد خبر: ۲۰۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
دکتر ابوتراب طالبی استاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: براساس مطالعات صورت گرفته بین سال‌های 1352-1394 در جامعه ایران به ازای هر سال تقریبا 1 درصد از میزان سرمایه اجتماعی در ایران کاسته شده است. ما با سنت و فرهنگ بی اعتمادی مواجه هستیم که بیش از هر چیزی باعث نابودی می‌شود.
بازار نیوز - دکترابوتراب طالبی مدیر گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی در مصابه با خبرنگار بازار نیوز درباره توسعه پایدار ایران می‌گوید: برای دستیابی به توسعه بیش از شصت میلیارد بشکه نفت فروخته شد تا کشور را به توسعه برسانیم. اما با وجود هزینه‌های بسیار هنوز به توسعه نرسیده ایم. عمده نگرش‌های مربوط به توسعه سیاسی واقتصادی می باشد. اگر این چنین بود با دگرگونی های  سیاسی که شکل گرفت باید تغییرات در ساختارهای توسعه پدیدار می شد.

وی اظهار کرد : توسعه امری چند بعدی و چند سطحی است. براساس مطالعاتی در زمینه اعتماد و سرمایه اجتماعی انجام شده به نظر می رسد اگر مبانی اجتماعی و فرهنگی را در ایران نتوانیم ساماندهی کنیم عملا مشکل توسعه حل نخواهد شد.

طالبی درباره نقش اعتماد اجتماعی در توسعه گفت: مطالعات گسترده‌ای در ایران و جهان در زمینه  توسعه مالی و توسعه تجارت و صنعتی صورت گرفته که نشان می دهد یکی از پارامترهای مهم توسعه،  سرمایه و اعتماد اجتماعی است. اعتماد یک پایه و رکن برای دستیابی به توسعه است. به عنوان مثال اگر در حوزه فناوری پیشرفت بخواهد صورت بگیرد یکی از موارد ایجاد آن وجود حداقلِ اعتماد به سیستم است و نباید نگرانی در رابطه با ساختار سیاسی حکومت وجود داشته باشد.

 وی ادامه می‌دهد: اعتماد اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین مقوله‌های سرمایه اجتماعی به معنی اتکا به دیگری و دگرخواهی است و به زبان ساده، باور صلاحیت دیگری برای انجام وظایفش است. شکل گیری سنت‌های اعتماد تاثیر مستقیمی در باز تولید اعتماد دارد.
طالبی درباره عوامل شکل‌گیری اعتماد گفت: شکل گیری اعتماد به منابع متعددی ازجمله  تجربه وابسته است. اگر فردی در مبادله با فرد دیگری تجربه داشته باشد در صورت وجود حتی هزینه‌های بیشتر درآینده باز هم اعتماد خواهد کرد و به نوعی آن به یک هنجار رفتاری تبدیل می شود. اعتماد همواره ناشی از عقلانیت نیست انسان ها نیاز به اعتماد دارند و اعتماد به عنوان یک تعهد اخلاقی در نظر گرفته می شود. در دنیای امروزه اعتماد به نظامهای انتزاعی یعنی نهادهایی که شخص با آن رابطه ای ندارد مورد نیاز است.

این کارشناس علوم اجتماعی درباره تجربه یارانه در دولت یازدهم و اعتماد مردم می‌گوید: در دولت قبل گفته شد افرادی که به یارانه نیاز ندارند یارانه نگیرند که تقریبا مورد بی توجهی کامل قرار گرفت.

طالبی درباره نقش گرانی بر روی اعتماد مردم اشاره کرد: زمانی که گرانی اتفاق می‌افتد بی اعتمادی سبب شکل گیری موج خریدهای کاذب می شود. در گروه‌های مختلف شغلی از معلمان و کارمندان تا وزرا و نمایندگان مجلس این موضوع صدق می کند. به طور کلی میزان اعتماد به نهادهای انتزاعی  در ایران بسیار کم است.

وی افزود: بر اساس آمارهای استخراج شده نهاد خانواده بالاترین میزان اعتماد در میان نهادهای جامعه به خود اختصاص داده‌اند. خانواده مهم‌ترین رکن پایدار در جامعه ایران است. هر سیاستی که منجر به مشکلاتی برای خانواده شود چندین برابر سبب شکل گیری مشکل در جامعه خواهد شد.
 
طالبی در انتها گفت: براساس مطالعات صورت گرفته بین سال‌های 1352-1394، در جامعه ایران به ازای هر سال تقریبا 1 درصد از میزان سرمایه اجتماعی کاسته شده است. ما با سنت و فرهنگ بی اعتمادی مواجه هستیم که بیش از هر چیزی باعث نابودی می شود. فرهنگ بی اعتمادی در ایران به یک پدیده جمعی و ساختاری تبدیل می شود که فرد نمی‌تواند مقابل آن ایستادگی کند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: