bazarnews

کد خبر: ۲۱۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
یک تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد که باید فعالان در ستاد روحانی در دو سه روز باقیمانده تا زمان برگزاری انتخابات به شهرهای کوچک و روستاها برود و بساط تبلیغات را از مراکز استان‌ها به شهرهای کوچک ببرد تاصدایشان شنیده شود.
بازار نیوز - محمدرضا تاجیک در نشستی در محل ستاد روحانی با تاکید بر لزوم تمرکز برای تبلیغات و اطلاع رسانی در روستاها و شهرهای کوچک گفت: مشکل بسیاری از ما اعتدالیون و اصلح طلبان آن است که زبان رابطه با توده های مردم را کمتر می دانیم و بیشتر اسیر آموزه هایی هستیم که خود ایجاد کرده‌ایم.

وی افزود: ما به نام پوپولیسم در قعر چاهی که خود ایجاد کرده‌ایم، گرفتاریم. حال اینکه در جهان کنونی ما پوپولیسم آن معنایی که دهه پنجاه یا شصت را داشت، ندارد. جنبش‌های توده گرا احساس‌گرا و خارج از عقلانیت نیستند . ما می توانیم حرکت جممعی را ایجاد کرده و با جمع کردن نیروهای متکثر رود خروشانی ایجاد کنیم. این موضوع احتیاج به پرکردن خلاهای موجود دارد، باید ستادها جغرافیای خود را تغییر داده و از مراکز به روستاها و شهرهای کوچک بروند که متاسفانه این اتفاق رخ نداده و بیشتر شاهد تبلیغات و سخنرانی ها در مراکز بزرگ استانها هستیم. رویه ای که می تواند ما را از میلیونها رای مردمی که حتما مشارکت می کنند، محروم کند. پس باید سرمایه‌گذاری جدی تری شود و در دو سه روز آینده ستادها مراکز را رها کرده ورویه دیگری را در پیش گیرند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اینکه در تهران و شهرهای بزرگ ده ها همایش و جلسات برگزار شود برای ما تفاوت معناداری نمی‌کند نسبت به اینکه همایش درشهر کوچک و روستاها برگزار شود. چون این کارکرد می‌تواند بسیار کارساز باشد و نظرها را جلب کند.

تاجیک با تاکید بر اینکه ستادهای روحانی باید با فعالتر شدن تمرکز بیشتری درحاشیه شهرها، شهرهای کوچک و روستاها داشته باشند افزود: دو سه روز باقیمانده راغنیمت شمارید. از مراکز خارج شده و بساط تبلیغاتی و ستادها را جایی پهن کنید که چیزی و حضوری در آنجا ندارید و آنجا صدایتان شنیده نمی شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تأکید بر لزوم ارتباط بیشتر ستادهای روحانی با توده‌های پایین و دهک‌های پایین جامعه گفت که این موضوع در رأی آوری روحانی بسیار تأثیرگذار است.

تاجیک همچنین در تحلیلی در خصوص کنار کشیدن قالیباف به نفع رئیسی گفت: در این باره دو نظر وجود دارد؛‌ برخی دوستان می‌گویند این کار بر اساس تصمیم عقلانی گرفته شده مبنی بر اینکه جناح اصولگرا با پذیرش شکست خود خواسته قبل از شکست یکی از کاندیداها کنار بکشد و این تصمیم را حتی تصمیم شخصی می‌دانند. تحلیل دیگر آن است که بنده معتقدم که این تصمیم پشتوانه جمعی داشته مبنی بر اینکه جناح مقابل این فرد را برای خود داشته که در مرحله اول می‌تواند پیروز شود، لذا دیگر احتیاجی به شکستن سازمان رأی نیست چون انتخابات به مرحله دوم کشیده نمی‌شود. آنها با خود به این فرض رسیده‌اند که در مرحله اول می‌توانند پیروز شوند پس دیگر تمرکز را از شکستن رأی در مرحله اول برداشته‌اند و فکر می‌کنند که در همان مرحله اول پیروز میدان هستند.

تاجیک تأکید کرد: باید همواره در یک مصاف رقیب را هوشمند دانست که با تدبیر و عقل جمعی حرکت می‌کند. ما با بازی پیچیده‌ای مواجه‌ایم که باید ابزار بازی و هوشیاری نسبت به آن داشته باشیم تا در فردای بعد از انتخابات شوکه شویم نباید به پیش‌بینی و نظرسنجی‌ها اکتفا کرد چون همواره در بطن و متن آمار دروغ بزرگی وجود دارد. به گفته وی نظرسنجی قسمتی از بازی و سناریوی روانی است که نباید آنهایی که این سناریو را نوشته‌اند خود درگیر این بازی شوند. به جای آنکه پایکوبان به نتایج نظرسنجی‌ها توجه کنیم باید شرایط را برای پیروزی تمهید نماییم.

این استاد دانشگاه همچنین با تأکید بر اینکه انصراف قالیباف بر اساس تصمیم شخصی نبوده است، گفت: این انصراف بر اساس اصل جمع و محاسبه عقلایی بوده و بعید است که رقیب با گل به خودی بساط شادی را برای ما فراهم کند.

این استاد دانشگاه در ادامه در تحلیلی درباره میزان رأی‌آوری روحانی گفت: اگر رییس جمهور با رأی ضعیفی پیروز میدان شود در نهایت رییس جمهور ضعیفی خواهیم داشت. هر چقدر رأی ما بیشتر باشد مسیر آینده رییس جمهور و تصمیماتش هموارتر خواهد شد و ایشان راحت‌تر با پشتوانه مردمی می‌توانند تصمیمات را شجاعانه‌تر اجرایی کند و کمتر با چالش‌ مواجه شود. به عبارتی دیگر هرچه رأی روحانی بیشتر باشد مسیر حرکت برای او هموارتر خواهد شد. البته این موضوع منوط به حضور حداکثری مردم در انتخابات است. اینکه قشر خاکستری وارد صحنه شوند. افزایش میزان قشر خاکستری یک تهدید است. آنها این فرض را دارند که با هر رییس جمهوری شرایط تغییر نمی‌کند، تفکری خطرناک که باید تلاش شود این تفکر  را تغییر داد تا آنها در انتخابات مشارکت کنند.

تاجیک با بیان اینکه در شرایط حساس منطقه‌ای، بین‌المللی و تاریخی کشور یک رییس جمهور بااقتدار می‌خواهد، گفت: باید تلاش شود که با رأی حداکثری مردم رییس جمهور مجدداً سر کار آید، اگر این اتفاق نیفتد گناه بر گردن کسانی است که منفعل بودند. آنها انفعال را کنار گذاشته و بین گزینه‌های موجود آن کسی که مطلوب‌تر است را انتخاب کنند. اگر مردم انفعال داشته باشند فضا برای روی کار آمدن گزینه‌ نامطلوب ایجاد می‌شود. پس از حق رأی استفاده کنید و آگاهانه گزینه مطلوب‌تر را انتخاب کنید.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه شکست مقدمه پیروزی است، گفت: طبیعتاً جناح مقابل که پیش از این طعم شکست را چشیده تمامی تلاش‌هایش را در این دور انتخابات به کار خواهد گرفت. قطعاً آنها اگر در این دوره نیز پیروز نشوند آن را سکوی پرشی برای انتخابات آتی قرار می‌دهند که باید تمامی این موارد به خوبی مورد بررسی قرار گیرد.

تاجیک در پایان تأکید کرد که مردم با حضور در صحنه دولتی را سر کار آورند که تمامی تلاشش برقراری امنیت و صلح، ایجاد رفاه، مقابله با تهدیدها و آسیب‌ها است، اگر این اتفاق نیفتد بدانید که آنهایی که منفعل بوده و شرکت نکردند تقصیر کارند. از همین الان برای حضور آنها در انتخابات تلاش کنیم.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: