bazarnews

کد خبر: ۲۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
اقبال شاکری گفت: بهترین اقدام تولید بیشتر مسکن ارزان و کوچک در داخل شهر تهران است.
بازار نیوز ؛ محمد پارسا نجفی - دکتر شاکری استاد دانشگاه امیرکبیر و دانش اموخته مهندسی عمران است و از این رو یکی از اشخاصی است که بسیار خوب هم مشکلات شهر تهران را می شناسد و هم راهکارهایی برای حل آنها دارد. به همین خاطر در خصوص این چالش ها به گفتگو با وی پرداختیم؛

 با توجه به تخصص شما در دانشگاه چه راهکاری برای حل مشکل مسکن در تهران وجود دارد با توجه به موانعی که در ایجاد زیر ساخت برای شهرک های جدید دیده می شود؟

بهترین اقدام تولید بیشتر مسکن ارزان و کوچک در داخل شهر تهران است اما اینجا دو نکته مهم وجود دارد اول اینکه زمین کافی باید وجود داشته باشد دوم اینکه منابع مالی فراوان نیاز است. 
اینجا صندوق های زمین و پروژه می تواند راهگشا باشد. صندوق هایی که هم مالکان خانه های رو به ویرانی در بافت فرسوده می توانند در آن مشارکت کنند و هم بانک ها و موسسات مالی که به دنبال ایجاد سود اوری قانونی هستند. به این صورت هم زمین شهری که دارای زیرساخت های کافی برای تولید خانه های جدید هست به دست می آید و هم فعالان عرصه ساخت وساز می توانند در داخل شهر و نه مناطق دور دست اقدام به تولید و سوداوری کنند . ضمن اینکه با نوسازی بافت فرسوده از وقوع فجایع انسانی در بافت فرسوده نیز پیشگیری می شود.

آیا این اقدام به هزینه های بسیار نیاز ندارد؟
قطعا تامین مالی بخش مهمی برای ساخت و ساز گسترده در بافت فرسوده با مشارکت مردم و شهرداری است اما قرار نیست مردم عادی این هزینه ها را از اندک سرمایه خود تامین کنند بلکه صندوق زمین و پروژه این کار را خواهند کرد. در اصل مردم فقط زمین خود را در اختیار می گذارند و در پایان ساخت و ساز هم خانه های نو تحویل می گیرند با واحد های بیشتر . بخشی از واحد های تولید شده هم در اختیار سرمایه گذارانی قرار می گیرد که سهم های صندوق را خریداری کرده و برای این ساخت و ساز وسیع تامین مالی را انجام داده اند . این اقدام هم به سود تهران و هم به سود بخش تولید است . 

به نظرتان مالکان خانه ها در بافت فرسوده به سهولت این طرح را قبول می کنند؟
قطعا نیاز به فرهنگ سازی و فعالیت جدی شهرداری است به همین دلیل نیز معتقدم شورای شهر باید جدی پای کار باشد و شهرداری را موظف کند که مردم را در این زمینه کاملا آگاه کنند. این وظیفه شورا و شهرداری است که این برنامه ها را برای مردم تشریح کنند .
 
قرار نیست که مردم خودشان در همه زمینه ها متخصص شوند و برای حل مشکلات شان بدوند. مردم شورای را انتخاب می کنند و انها هستند که باید مشکلات را حل کنند این حق تهرانی هاست. 
 
دکتر شما زمانی از وضعیت شهر برای معلولان نیز انتقاد داشتید همچنان بر نظرتان اصرار دارید؟
تردد در داخل شهر برای معلولان و بیماران بسیار سخت است. این مورد حتی در ساختمان های دولتی و عمومی هم دید ه می شود ولی بیشتر مشکل در خود خیابان ها و وسایل نقلیه عمومی است. حتی برای کسانی که فقط نیاز به ویلچر دارند نیز عبور و مرور در تهران سخت است چه برسد به افرادی که مشکلات بیشتری دارند. برای همین باید برای این بخش از شهروندان فکر کرد و راهکار های اجرایی را پیاده کرد. این مورد را شورای و شهرداری باید به شدت پیگیری کنند.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: