bazarnews

کد خبر: ۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
افزایش تولید گاز ایران در چندسال اخیر موجب شده تا رایزنی برای کسب سهم بیشتر از بازارهای منطقه بیش از گذشته شود.
بازار نیوز- افزایش تولید گاز ایران در چندسال اخیر موجب شده تا رایزنی برای کسب سهم بیشتر از بازارهای منطقه بیش از گذشته شود. مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز، بازار هند را یکی از بازارهای استراتژیک و مهم برای ایران می‌داند و معتقد است ایران مهم‌ترین تامین‌کننده انرژی هندوستان خواهد شد، از این رو برنامه‌ریزی جدی در این زمینه در دست اقدام است. 
 
سفر نخست‌وزیر هندوستان بعد از 14 سال به ایران منجر به توافقات متعددی شد. اگرچه توافقات انجام شده به طور مشخص درباره صنعت نفت و گاز نبود، ‌اما با افزایش تقاضای مصرف نفت و گاز هند، ایران می‌تواند نقش موثری در تامین تقاضای این کشور داشته باشد. از سویی ایران به دلیل داشتن ذخایر غنی گاز باید بازارهای بیشتری را شناسایی کند. سیاست وزارت نفت، ‌کشورهای منطقه است و هند به دلیل نزدیکی به ایران می‌تواند بازار خوبی باشد.

با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی هند رو به بهبود است، از این رو توان اجرای پروژه‌های مختلفی از جمله ایجاد خط لوله از طریق دریای عمان و اقیانوس هند و راه‌اندازی واحدهای ال‌.ان.‌جی را دارد. 

هند روابط خود را با ایران عمیق‌تر کرده است تا افزایش تقاضای خود را به راحتی تامین کند. محمدعلی صادقی، کارشناس انرژی در این باره به توافقات اخیر میان هند و ایران بعد از سفر نخست‌وزیر هند اشاره می‌کند و به «فرصت امروز» می‌گوید: «کشور هند از روابط خوب سیاسی خود با ایران استفاده می‌کند تا نیازهای گازی کشورش با هزینه کمتری تامین شود. توافقات اخیر به‌خصوص در بندر چابهار و تلاش برای کسب پروژه  فرزاد بی، ‌موید این مهم است که سهم عمده‌ای از انرژی این کشور از طریق ایران تامین خواهد شد.»

وی با بیان اینکه هندی‌ها به خوبی می‌دانند تعاملات‌شان با کشور پاکستان مانع از این می‌شود که پروژه‌های خط لوله صلح و حتی تاپی عملیاتی شود، می‌افزاید: «کشور هند امیدوار بود که ایران مسئولیت خط لوله صلح تا مرز هند را برعهده بگیرد اما تعاملات میان پاکستان با عربستان مانع از تحقق یافتن این موضوع شده است، از این رو این کشور تلاش دارد نیاز خود را از طریق دریای عمان و اقیانوس هند تامین کند.»

این کارشناس انرژی به بهبود روابط هند با افغانستان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: ‌«اقدامات اخیر کشور هند و بهبود روابطش با کشور افغانستان و ایران در راستای افزایش همکاری است تا در صورت امکان خط لوله‌ ایران، افغانستان و هند اجرایی شود. ایران بازار خوبی دارد و هند می‌خواهد در کنار کسب بازارهای متنوع، بازار ارزان گاز ایران را از دست ندهد، زیرا هزینه تمام شده گاز از طریق کشور ایران، مقرون به صرفه است.»

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: