bazarnews

کد خبر: ۲۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷
رئیس سندیکای برق گفت: درخواست ما این است معافیت مالیاتی صادرات مواد اولیه بویژه مواد اولیه صنعت برق لغو شود
بازار نیوز - رئیس سندیکای برق گفت: درخواست ما این است معافیت مالیاتی صادرات مواد اولیه بویژه مواد اولیه صنعت برق لغو شود تا شرکت های تولید کننده مواد اولیه با تحویل آن به تولید کنندگان داخلی، موجب ماندگاری ارزش افزوده آن در کشور شوند.
به گزارش قانون به نقل از صدا و سیما؛ علیرضا کلاهی صمدی  افزود: برخورد یکسان با صادرات مواد اولیه و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا مانند معافیت مالی صادرات مواد اولیه صنعت برق موجب شده است انگیزه برای صادرات مواد اولیه این صنعت افزایش یابد.
وی اضافه کرد : متأسفانه این مواد اولیه با قیمت های ارزان تر از آنچه که به صنایع داخلی تعلق می گیرد به رقبای منطقه ای صادر می شود که خود مزیت نسبی را برای رقبا ایجاد کرده است.
کلاهی گفت : صنعت سیم و کابل تلفیقی از مس، پتروشیمی، فولاد و بقیه فلزات است که صادرات ایران در این صنعت 150 میلیون دلار است در حالی که صادرات ترکیه که حتی یک معدن مس هم ندارد 2 میلیارد و 300 میلیون دلار است ، علت اصلی این اختلاف صادراتی هم ضعیف ماندن صنعت کابل ایران و تأمین نشدن مواد اولیه با قیمت مناسب است.
وی با بیان اینکه بسته سیاستی حمایتی از صنعت برق در اتاق ایران تهیه شده است ،گفت: صنعت برق ایران جزو توانمندترین صنایع کشور و ایران در میان کشورهای در حال توسعه جزو معدود کشورهایی است که از صفر تا 100 صنعت برق یعنی از نیروگاه تا شبکه های توزیع و انتقال را خود می تواند اجرا کند.
رئیس سندیکای برق گفت: به علت مشکلات بودجه وزارت نیرو، یارانه ها و نبود تعادل در اقتصاد، صنعت برق با مشکلاتی مواجه است اما ظرفیت های صادراتی بسیار بالایی در صنعت برق وجود دارد.
کلاهی توانمندی بالای فعالان ایرانی صنعت برق و نیاز کشورهای همسایه به توان و تخصص صنعت برق ایران را از ظرفیت های پیش روی صنعت برق کشور برشمرد.
وی گفت : با حمایت و اصلاح سیاست های اقتصادی می توانیم به 10 میلیارد دلار صادرات صنعت برق در کمتر از 3 سال و به 30 میلیارد دلار صادرات در 5 تا 7 سال دست پیدا کنیم که با توجه به ارزش افزوده بالا و فناوری، این صنعت در ایران می تواند در تولید ناخالص ملی و اشتغال نقش بالایی داشته باشد.
وی افزود : در حالی که مواد اولیه بسیار زیادی مانند مس و گاز را به عنوان خوراک صنایع مس و پتروشیمی و آلومینیم داریم باید سیاست هایی که به معضل مواد اولیه در صنعت برق دامن زده است ، اصلاح شود.
کلاهی گفت : تأمین مالی از مهمترین چالش های پیش روی صنعت برق است زیرا فعالان این حوزه در مقایسه با رقبای منطقه ای از نرخ بالای تأمین مالی دارند آسیب می بینند.
قانون
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: