bazarnews

کد خبر: ۲۲۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
فدرال رزرو، تورم آمریکا، برنامه مالیاتی ترامپ، برکزیت و عرضه و تقاضای طلا 5 عاملی هستند که بر روی قیمت طلا در سال 2017 تاثیر خواهد گذاشت.
به گزارش بازار نیوز، در طی سال گذشته قیمت انس طلا به خاطر شرایط خاصی که در جهان وجود داشت تغییرات بسیار گسترده‌ای کرد. طلا که به عنوان دارایی نسبتاً مطمئن شناخته می‌شود، در طی یک سال گذشته بین بالاترین و پایین‌ترین رقم خود در حدود 237 دلار اختلاف دارد. در ادامه 5 عاملی که می‌تواند در 6 ماه دوم سال 2017 بر روی قیمت طلا در جهان تأثیر بسیار زیادی بگذارد آورده شده است.

1- سیاست‌های پولی فدرال رزرو
فدرال رزرو در تعیین قیمت طلا تأثیر بسیار گسترده‌ای دارد. سیاست‌های فدرال رزرو بر روی نرخ دریافت وام و در نتیجه نرخ بهره در آمریکا و بسیاری از کشورهای دنیا تأثیرگذار است. نرخ بهره نیز در ادبیات اقتصادی به عنوان هزینه فرصت شناخته می‌شود و از این رو بالا یا پایین رفتن آن بر روی تقاضای طلا بسیار تأثیر خواهد گذاشت. 

هزینه فرصت بدان معناست که هرگاه ما تصمیم به استفاده از یک منبع می‌گیریم، در واقع ما از فرصت استفاده کردن از آن منبع در جایی دیگر و به شکلی دیگر، چشم‌پوشی کرده‌ایم.طلای فیزیکی هیچ بازدهی تضمین شده‌ای برای آن وجود ندارد. یعنی اینکه اگر آن را در اختیار داشته باشیم مشخص نیست در یک سال بعد بتوانیم مقدار معینی درآمد کسب کنیم. از سوی دیگر سود بانکی خزانه‌داری آمریکا تقریباً سود تضمین‌شده دارد. اگر نرخ بهره در بانک‌ها پایین بیاید به این معنی است که سرمایه‌گذاران اوراق قرضه خود را به نفع طلا کنار می‌گذارند. از سوی دیگر اگر نرخ بهره بالا رود آنگاه طلاها به دلیل ورود به بازار اوراق قرضه فروخته خواهد شد. 

در حال حاضر فدرال رزرو به دنبال سیاست‌های انقباض پولی است که خبر بدی برای طلا می‌باشد و موجب خواهد شد نرخ بهره از رقم تاریخی‌ خود بالاتر رود. 

2- نرخ تورم آمریکا
نرخ تورم عاملی است که اگر در کشوری افزایش یابد در این صورت سیاست‌گذاران به سمت سیاست‌های انقباض پولی برای مهار آن خواهند رفت. 

تورم به معنای افزایش سبد کالاها و خدمات است و بیشتر شامل اقتصادهای در حال توسعه می‌شود. اگر اقتصاد آمریکا بزرگ شود آنگاه فدرال رزرو عرضه پول را افزایش خواهد داد و باعث افزایش تقاضای کالا و در نتیجه قیمت آن‌ها از جمله طلا خواهد شد. 

به‌طورکلی نرخ تورم بالاتر سرمایه‌گذاران را به سمت دارایی مطمئن یعنی طلا خواهد برد. به‌طورکلی مقدار محدودی طلا در جهان وجود دارد که افزایش تقاضای آن سبب بالا رفتن قیمت خواهد شد. بنابراین نرخ تورم آمریکا می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر روی قیمت طلا در شش ماه دوم سال 2017 بگذارد. اگر نرخ تورم در محدود 2 درصد باقی بماند (پایین‌تر از رقم نرمال تاریخی ولی بالاتر از مقدار نرمال بعد از رکود بزرگ) آنگاه طلا رشد خواهد کرد.

3- برنامه مالیاتی ترامپ
فلز گران‌ها اغلب مواقع در دوران نامطمئن سیاسی و اقتصاد رشد می‌کند. با مشاهده لیستی از نا اطمینانی‌های اقتصاد جهانی متوجه خواهیم شد که ترامپ و کنگره به دنبال اصلاح مالیاتی در اقتصاد آمریکا هستند.

اصلاح مالیاتی از یک‌سو می‌تواند سبب رشد اقتصادی و بهبود اطمینان اقتصادی شود که در این صورت به مذاق سرمایه‌گذاران طلا خوش نخواهد آمد. حتی اگر رشد اقتصادی سبب افزایش درآمد مردم و در نتیجه افزایش تقاضای طلا شود اما سرمایه‌گذاران ترجیح خواهند داد تا طلای خود را برای ورود به بازارهای دیگر بفروشند. 

از سوی دیگر اصلاحات برنامه بهداشت و درمان ترامپ نشان داد که درگیری‌های بسیار زیادی بین وی و کنگره وجود دارد و تصویب اصلاحات مالیاتی نیازمند کشمکش‌های بسیاری است. هر نوع نا اطمینانی که در اقتصاد به وجود آید تقاضا برای طلا را افزایش خواهد یافت و در نتیجه قیمت آن بالا خواهد رفت.

بزرگ‌ترین نا اطمینانی اما درباره مالیات بر روی مرزها است. اصلاح مالیات بر مرزها که در دستور کار ترامپ قرار دارد برای صادرکنندگان تشویق مالیاتی و برای واردکنندگان تنبیه مالیاتی در نظر می‌گیرد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که اصلاح مالیات بر مرزها سبب کاهش 15 تا 25 درصدی ارزش دلار آمریکا خواهد شد. ازآنجایی‌که دلار آمریکا و طلا با یکدیگر رابطه معکوس دارند در این صورت کاهش ارزش پول آمریکا سبب افزایش قیمت طلا خواهد شد.

4- نا اطمینانی برکزیت
اگر در لیست نا اطمینانی نیمه دوم سال 2017، برنامه مالیاتی ترامپ را در جایگاه اول قرار دهیم آنگاه برکزیت در جایگاه دوم قرار خواهد داشت.

در تابستان گذشته، مردم بریتانیا رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند که به معنی از بین رفتن تمام قراردادهای تجاری بین بریتانیا با کشورهای دیگر خواهد شد. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیازمند سال‌ها کار کارشناسی است و ترزا می نخست‌وزیر این کشور کار بسیار مشکلی پیش رو خواهد داشت. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند احتمال رکود به دلیل نا اطمینانی در بریتانیا وجود دارد. 

هرچه این مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا طولانی‌تر شود آنگاه شاهد حرکات مثبت قیمتی طلا خواهیم بود.

5- عرضه و تقاضای طلا
در انتها سرمایه‌گذاران باید در نظر داشته باشند که عرضه و تقاضا هنوز بسیار مهم است.

در طی فصل اول سال 2016 تقاضای سرمایه‌گذاری بر روی طلا کاهش یافته است. بر اساس شورای جهانی طلا؛  تقاضای سرمایه‌گذاری بر روی طلا در فصل اول 2016، 36 درصد کاهش یافته، اما شورای جهانی طلا می‌گوید سه‌ماهه اول سال 2017 تقاضای برای طلا با رشد مواجه شده است. 

 درباره عرضه طلا، بسیاری از معدن کاران در اوج قیمت طلا در سال 2011 که به 1900 دلار رسید بسیاری از سرمایه‌های خود را از دست دادند. یعنی اینکه عرضه طلا پا به پای رشد تقاضا نمی‌تواند حرکت کند.  

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: