bazarnews

کد خبر: ۲۲۶۸۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
به دنبال شایعه ورشکستگی موسسه اعتباری توسعه (آرمان) هر روز در بسیاری از شهرهای لرستان سپرده‌گذاران این موسسه با تجمع در مقابل شعب این بانک خواستار بازپس‌گیری سپرده‌های خود هستند .
بازار نیوز - این تجمعات در شهر خرم‌آباد مرکز لرستان بیشتر به چشم می‌آید و مردم خواهان تعیین تکلیف هر چه سریعتر سپرده‌های خود هستند.

عدم پرداخت سپرده‌ها از سوی موسسه آرمان کمبود نقدینگی اعلام شده است

در این رابطه یکی از سپرده‌گذاران گفت: در اسفندماه گذشته مطلع شدیم که قرار است نام موسسه تغییر یابد به همین منظور مقداری از سپرده خود را از بانک دریافت کردم و مابقی را به اصرار رئیس شعبه در بانک گذاشتم.

ویسی اضافه کرد: ظهر روز سه‌شنبه  اتفاقی از کنار بانک عبور و متوجه تجمع مردم شدم که پس از جویا شدن موضوع، سپرده‌گذاران ادعا کردند که این موسسه ورشکست شده است.

یکی دیگر از سپرده‌گذارن می‌گوید: علت پرداخت نکردن سپرده‌ها از سوی این موسسه کمبود نقدینگی اعلام شده است.

حسین امرایی گفت: بانک از دادن سپرده‌های مردم سرباز زده و آن را به روزهای آینده موکول کرده است.

یکی دیگر از سپرده‌گذاران گفت: برای دریافت پول خود به  به یکی از  شعب موسسه  مراجعه کرده‌ام اما مسئول باجه گفت هزار ریال پول در شعبه نداریم و به خاطر ادغام، پول‌ها نزد بانک مرکزی سپرده شده و در حال حاضر ریالی برای بازپرداخت سپرده‌ها نداریم.

وی گفت: هنگامی‌که با این مساله مواجه شدم با چندین نفر از مشتریان بانک اقدام به اعتراض کردیم و این امر منجر به تجمع همه سپرده‌گذاران در شعبه مرکزی بانک شد.

بزودی مشکل سپرده‌گذاران حل خواهد شد
در این‌باره دکتر حبیب‌الله خجسته پور معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان گفت: در مورد موسسه آرمان (توسعه) تاکنون چندین جلسه شورای تامین با حضور معاون امور شعب کشور این موسسه و نیز مسئول پیگیری حل مشکلات سپرده ‎ گذاران تشکیل شده و در همین راستا دو پیشنهاد به شورای امنیت کشور داده شده است.

وی گفت: پیگیری اجرای تعهدات موسسه آرمان توسط یکی از بانک‌ها یا موسسات مالی معتبر و آزاد شدن بخشی از سپرده‌های موسسه جهت پرداخت مطالبات مردمی از جمله این دو پیشنهاد است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان گفت: حاصل این جلسات و پیگیری‌ها، اظهار نظر مسئولین کشوری از جمله سخنگوی دولت بوده که اعلام کردند بزودی مشکل سپرده‌گذاران حل خواهد شد.

موضوع موسسه آرمان از سوی استانداری در حال پیگیری است
در این باره قاضی سعید رازانی دادستان مرکز لرستان نیز گفت: برای حل مشکل موسسه آرمان در شورای تامین استان حضور داریم.

وی ادامه داد: چون این مساله مالی و اجرایی است و اصولا بانک‌ها و موسسات مالی زیر نظر بانک مرکزی بوده موضوع به قوه مجریه مربوط است و در لرستان از طریق استانداری پیگیری می‌شود.

اخذ مجوز برخی مؤسسات مالی در دولت نهم و دهم مردم را گرفتار کرده‌اند
در این رابطه هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز گفت: برخی مؤسسات مالی و اعتباری که در دولت نهم و دهم مجوز گرفته بودند امروز مردم را گرفتار کرده‌اند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی موسساتی از این دست سیاست غلط اقتصادی بوده که مشکل آن گریبانگیر دولت است.

استاندار لرستان با اظهار رضایت از عملکرد بانک‌های استان، تصریح کرد: البته برخی تولیدکنندگان از بانک‌ها گلایه‌مند هستند که این موضوع مربوط به مدیر نیست و ساختار بانک بوده و بهتر است که این ساختار اصلاح شود .

وی با بیان این‌که اقتصاد لرستان از کشور جدا نیست، اضافه کرد: اقتصاد کشور بانک‌محور است و اگر بانک‌ها کمک نکنند، تغییری در اقتصاد رخ نمی‌دهد. اکثر سرمایه‌گذاران استان توقع دارند که 60 درصد منابع را از طریق بانک‌ها تأمین کنند.

استاندار لرستان با بیان این‌که یکی از چالش‌های پیشِ رو بیکاری است، تاکید کرد: کل کشور با این چالش مواجه است و مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای بر این موضوع دارد و با توجه به شعار امسال که تولید و اشتغال بوده، نیازمند اتخاذ شدن سازوکار مناسب است.

22 هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه برای سرمایه‌گذاری در استان تنظیم شده است
بازوند گفت: یکی از شاخص‌های یک مدیر انقلابی این است که بتواند تسهیل‌گر خوبی برای کارآفرینان باشد و امیدواریم با همین رویکرد بحث اشتغال را دنبال کنیم.

نماینده عالی دولت در استان  با بیان این‌که سالیانه علاوه بر این‌که حدود 10 تا 12 هزار نفر جویای کار داریم، انباشتی از بیکاری هم وجود دارد و هرچه برنامه‌ریزی می‌کنیم بیکاری از بین نمی‌رود و با این‌که کار سختی است اما بانک‌ها با سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌توانند کمک کنند، یادآور شد: 22 هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه برای سرمایه‌گذاری در استان تنظیم شده است و انتظار داریم بانک‌ها برای تحقق آن تلاش کنند.

با وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی در مورد موسسه آرمان صحبت شده است
مجید کیان‌پور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس نیز ، با اشاره به مشکلات به‌وجود آمده در موسسه اعتباری آرمان و تجمع برخی از مردم مقابل درب این موسسه و استانداری‌ها، اظهار کرد: برای رفع این مشکل پیگیری کرده‌ایم و با وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی صحبت کرده‌ و خواستار رفع مشکل شده‌ایم. ما هم نگرانی مردم را درک می‌کنیم و به دنبال این هستیم که به مطالبات‌شان از این موسسه برسند.

وی با بیان این‌که   بانک مرکزی باید نظارت بیشتری روی موسسات مالی و اعتباری داشته باشد و هر موسسه‌ای خط مشی بانک مرکزی را رعایت نکرد باید با آن برخورد کنند، تأکید کرد: این موسسات با سود نامتعارف و خارج از سیاست‌های بانک مرکزی برخی مواقع مشکل‌های عدیده‌ای ایجاد می‌کنند.

بانک مرکزی موسسات غیرمجاز را منحل کند
کیان‌پور اضافه کرد: بانک مرکزی می‌تواند این موسسات غیرمجاز را منحل کند و یا براساس قانون به آنها مجوز فعالیت بدهد و نکته مهم دیگر این است که باید خط‌مشی یکسان در سیستم بانکی، مالی اعتباری کشور حکم‌فرما باشد.

این نماینده مجلس با تأکید بر این که شرایط باید به گونه‌ای باشد که مردم ضرر نکنند، افزود: مردم که اطلاع ندارند این موسسات مجوز دارند یا نه، وقتی سر در ساختمان‌ها تابلو نصب شده و کسی هم مانع فعالیت آنها نمی‌شود. درست است که بانک مرکزی بارها اعلام کرده مردم در موسسات فاقدمجوز سپرده‌گذاری نکنند اما وقتی جلوی فعالیت گرفته نشود چنین مشکلاتی پیش می‌آید.

وی پیشنهاد کرد، مردم توجه بیشتری به هشدار و سیاست‌های بانک مرکزی داشته باشند و برای سود بیشتر کاری نکنند که با مشکل و نگرانی مواجه شوند.

کیان‌پور در پایان گفت: تقاضای من از دولت تشکیل کارگروه و تعیین تکلیف موسساتی است که از سیاست‌های بانک مرکزی تبعیت نمی‌کنند و باید مطابق قانون با آنها برخورد شود.

مشکل ایجاد شده تنها مختص لرستان نیست و در استان‌های خوزستان، ایلام ، البرز، بوشهر و ...  نیز مشاهده شده و نیاز است بانک مرکزی از فعالیت موسسات و تعاونی‌های اعتباری فاقد مجوز جلوگیری کند.
ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
0
0
سلام
سه روز بود مغازه خودم را افتتاح کرده بودم که تعزیرات اومد و بستش گفتن باید جواز کسب داشته باشی منم بعد ده روز با همه مشکلاتش جوازکسب گرفتم
حالا تو این مملکت کسی نبود جلو کار اینا رو بگیره مجوز نداشتند که نشد حرف حساب
گیریم مجوز نداشت و بانک مرکزی تو تهران بود اینها دور از چشم بانک مرکزی فعالیت داشتن پس چرا و چطور از خدمات مالی و حواله ای بانکهای دولتی استفاده میکردن
دولت و بانک مرکزی باید باید باید جوابگوی ملت باشن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
0
0
چرامشکلات مردم راحل نمکنن چرا
امید کبابی سربارانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
0
0
با سلام
من از استان هرمز گان جزیره قشم
من امروز خبر دار شدم اخه چرا اینکار میکنن ما به بدبختی تو این گرما یه پسندازی کردیم حلا هم بر باد فنا رفت
جواب گو ما کیست کسی نیست یه توضیح درست حسابی کنه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: