bazarnews

کد خبر: ۲۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
بهار رو به پایان است و با نزدیک شدن فصل تابستان و افزایش مصرف برق چارچوب برنامه‌های کاهش و کنترل پیک شبکه سراسری با تعرفه‌های مختلف و برنامه‌های مورد نیاز برای پاسخگویی بار از سوی شرکت توانیر اعلام شد.
بازار نیوز -   فعالیت‌های مدیریت مصرف برق همه ساله با ورود به نیمه دوم خرداد ماه، به‌صورت رسمی در کشور آغاز می‌شود؛ برهمین اساس در سال جاری نیز فعالیت‌های مدیریت مصرف برق که اساس آن ارائه مشوق‌هایی جهت جلب همکاری مشترکان برای کاهش مصرف برق است، با دستور و هماهنگی شرکت توانیر در دستور کار قرار گرفته است. این طرح‌ها که به‌صورت هدفمند تدوین شده دربرگیرنده تمام مشترکان به‌جز مشترکان خانگی و روشنایی معابر می‌شود.

براساس این گزارش ویژگی مشترک همه این طرح‌ها، تشویق‌محور و اختیاری بودن آنهاست، به گونه‌ای که مشترکان برای همکاری به منظور مدیریت مصرف برق ترغیب شوند. اجرای این طرح‌ها به‌صورت سراسری، همه‌ساله از نیمه خرداد ماه به‌صورت رسمی آغاز می‌شود و تا 15 شهریور ماه ادامه دارد که البته تنها در یک مورد، طول دوره همکاری برای مشترکان اداری و دیماندی، از ابتدای خرداد تا پایان شهریور ماه تعریف شده است. برای سال جاری نیز به گفته مدیرعامل شرکت توانیر برای کاهش مصرف سوخت سه طرح تشویقی برنامه‌ریزی شده است که یکی از آنها جابه‌جایی برنامه تعطیلی فصلی و دوره‌ای آنها براساس زمان پیک مصرف برق است که در این طرح جلوگیری از کاهش تولید صنایع و مقابله با رکود نیز در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر و به گفته مدیرعامل شرکت توانیر در راستای اجرایی کردن اهداف پیش‌بینی شده برای کاهش مصرف برق مذاکراتی نیز با مصرف‌کنندگان بخش صنایع پیش از 15 خردادماه صورت گرفت تا مشخص شود در چه دوره زمانی مصرف خود را کاهش می‌دهند و با خروج آنها از مدار، ظرفیت ایجاد شده در سایر بخش‌ها چگونه باید صرف شود. به گفته آرش کردی، تاکنون شاهد رشد 3/ 9 درصدی پیک مصرف برق بوده‌ایم که این عدد در سال‌های گذشته 4 تا 5 درصد بوده است. براساس آمار اعلام شده از سوی مدیرعامل شرکت توانیر تا به امروز پیک 49 هزار و 700 مگاواتی را تجربه کردیم که پیش از این بیشترین مصرف برق در مدت مشابه سال 45 هزار و 500 مگاوات به ثبت رسیده بود که این نشان از زنگ خطر برای ادامه مصرف در تابستان است.

ضوابط اجرایی کاهش مصرف
ضوابط اجرایی برنامه‌های پاسخگویی بار جهت کاهش پیک برای سال جاری در برگیرنده سه گروه «صنایع، کشاورزی و اداری و سایر مصارف» می‌شود. در این خصوص و در راستای اجرای اقدامات مدیریت مصرف در زمان اوج بار، جهت همکاری صنایع در برنامه کاهش قطع بار سه ضابطه در نظر گرفته شده است که در این خصوص می‌توان به «جابه‌جایی تعطیلات هفتگی از روز جمعه به یکی از روزهای میانی هفته، کاهش بار ساعات اوج به مدت 5 روز مستمرکاری و کاهش 24 ساعته بار (انجام تعمیرات و تعطیلات سالانه) به مدت حداقل 5 روز مستمر کاری در محدوده زمانی اجرای برنامه با اطلاع قبلی شرکت برق» اشاره کرد.

درخصوص جابه‌جایی تعطیلات هفتگی که از آن می‌توان به‌عنوان یکی از روش‌های کاهش بار مصرف یاد کرد نیز در برنامه‌ریزی صورت گرفته پیش‌بینی شده که صنایع جابه‌جایی تعطیلات هفتگی را با هماهنگی قبلی با شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع صورت دهند و درخصوص جابه‌جایی تعطیلات هفتگی از روز جمعه به روزهای مشابه میانی هفته (شنبه تا چهارشنبه) این امکان پیش‌بینی شده تا صنایع به‌صورت داوطلبانه اقدامات لازم را صورت دهند.

در کنار صنایع و براساس ضوابط اجرایی برنامه‌های پاسخگویی بار جهت کاهش پیک مصرف مواردی نیز برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است که در این خصوص می‌توان به طول دوره همکاری از 15 خرداد تا 15 شهریور اشاره کرد. از سوی دیگر در صورت همکاری در مرداد ماه مقدار 20 درصد به پاداش همکاری افزوده خواهد شد. همچنین در مناطق دارای تعرفه غیرگرمسیر حداکثر مقدار انرژی مصرفی مجاز در زمان اوج بار 150 کیلووات ساعت پیش‌بینی شده است.

از سوی دیگر و به منظور تشویق مشترکان دیماندی کشاورزی نیز جهت مشارکت در برنامه پاسخگویی بار برای مدیریت مصرف در ساعات اوج بار شبکه سراسری برق ضوابطی پیش‌بینی شده که در این خصوص می‌توان به طول دوره همکاری از 15 خرداد تا 15 شهریور ماه اشاره کرد. همچنین مشترکی می تواند در طرح شرکت کند که دارای وسایل اندازه گیری و یا دیتالاگر مناسب برای ثبت میزان مصرف بار روزانه باشد.

برنامه‌ریزی صورت گرفته حداقل بازه قابل قبول همکاری طی دوره زمانی اجرای طرح حداقل 5 روز کاری متوالی است. علاوه بر بخش صنعت و کشاورزی شرکت توانیر مواردی را در راستای کاهش بار اداری و سایر مصارف پیش‌بینی کرده که در این خصوص می‌توان به طول دوره همکاری از ابتدای خرداد ماه تا انتهای شهریور ماه اشاره کرد. از سوی دیگر برای این گروه نیز حداقل بازه قابل قبول همکاری طی دوره زمانی اجرای طرح حداقل 5 روز کاری متوالی است.

پرونده 95
از سوی دیگر و براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت توانیر سال گذشته صرفه‌جویی اعمال شده در 4 هزار و 800 واحد صنعتی درقالب طرح‌های تعطیلات و تعمیرات، ذخیره عملیاتی و مولدهای اضطراری و راه طرح ذخیره عملیاتی صورت گرفته که همین امر تشویق 140 میلیارد تومانی شرکت توانیر به صنایع را به‌دنبال داشته است. همچنین براساس آمار اعلام شده سال گذشته در مجموع 43 هزار مشترک کشاورزی با صنعت برق همکاری داشته‌اند. در بخش عمومی و اداری نیز 500 مشترک در راستای کاهش مصرف برق همکاری داشته‌اند. حال در سال جاری و با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته مبنی بر عبور پیک مصرف برق از 55 هزار مگاوات شرکت توانیر ادارات دولتی را موظف به کاهش حداقل 10 درصدی مصرف نسبت به سال گذشته کرده است، سال گذشته پیک مصرف برق برابر با 52 هزار و 790 مگاوت بود.
دنیای اقتصاد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: