bazarnews

کد خبر: ۲۳۸۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
وزارت نفت:
وزارت نفت در واکنش به سخنان نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی درباره صادرات گاز ایران به ترکیه، این موضوع را با پرونده کرسنت بی ارتباط دانست و تاکید کرد «عرصه منافع ملی بستر مناسبی برای تسویه حساب‌های شخصی و جناحی نیست».
بازار نیوز -وزارت نفت: عرصه منافع ملی بستر تسویه حساب جناحی نیست
 در پی مصاحبه آقای «هدایت الله خادمی» نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، درباره صادرات گاز ایران به ترکیه و طرح پاره‌ای نظرات در مورد ارتباط پرونده کرسنت با این موضوع و همچنین موضوع واردات گاز از ترکمنستان وزارت نفت عصر دوشنبه در اطلاعیه ای نوشت: وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در چندین مصاحبه و همچنین با حضور در مجلس و ارسال مستندات لازم برای نهادهای ذیصلاح به ابهام ها در زمینه صادرات گاز به ترکیه توضیح داده‌اند و همچنین اطلاعیه‌های اداره کل روابط عمومی وزارت نفت و روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران که در 10 روز گذشته بارها و بارها در رسانه ها انتشار یافته است اما انگار برای برخی کافی نبوده و دوباره مطالبی را مطرح می کنند که در نوع خود جالب و البته شگفت انگیز است.


این اطلاعیه با تاکید بر اینکه «قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه با قرارداد کرسنت هیچ ارتباطی ندارد» توضیح می دهد: از آنجا که قراردادهای بین‌المللی صادرات گاز بلندمدت و بازار گاز نیز غیریکپارچه است، بنابراین این قراردادها هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند و کسی نمی‌تواند به عنوان نمونه قرارداد صادرات گاز به عراق را به صادرات گاز به ترکیه یا ترکمنستان و پاکستان ربط دهد.


در این اطلاعیه آمده است: همه نهادهای نظارتی و ارکان بالادستی کشور به طور کامل در جریان پرونده اختلاف گازی ایران و ترکیه قرار دارند و وزارت نفت هر سندی لازم بوده و هست را در اختیار نهادهای ذیصلاح قرار داده و می دهد. بنابراین شایسته است اگر برخی نمایندگان نیز به اسنادی در این زمینه دسترسی دارند نباید درنگ کرده و در اسرع وقت آن را به نهادهای ذیصلاح ارائه کنند تا خدای نکرده منافعی از کشور فوت نشود.


بر پایه این اطلاعیه، «موضوع پرونده گازی ترکیه که این روزها با تیترهای درشت و کلیدواژه هایی مانند گاز مفت و صادرات مجانی گاز در رسانه های زنجیره ای به چشم می خورد ادعایی بیش نیست و نتیجه ای برای گویندگان آن نخواهد داشت اما در ظاهر دمیدن بر شعله شایعه و خصومت‌های شخصی و جاه طلبی‌های مجازی و رسانه‌ای برای عده‌ای لذت‌بخش تر از تلاش برای حفظ منافع ملی است. دیگر باید به اصرار بعضی‌ها به برقراری ارتباط میان قرارداد کرسنت و ترکیه و فراهم کردن سوء استفاده احتمالی برخی طرف‌های قرارداد با ایران شک کرد»!


در این اطلاعیه می خوانیم: آقای خادمی در مصاحبه خود در حالی مدعی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه شد و آن را اعلام و با سایر کشورها مقایسه کرده اند که اگر آن را تکذیب نکنند و فرض بر صحت گفتار ایشان باشد در این صورت خواسته یا ناخواسته به افشای اسناد و موضوعات محرمانه کشور اقدام کرده اند.


«آقای خادمی در سخنان خود از بدهی ایران به ترکمنستان می گوید؛ در حالی که ایران به دلیل قطع گاز ترکمنستان و زیاده خواهی این کشور در سرمای زمستان گذشته می‌تواند شکایت نامه ای علیه این کشور نزد دیوان بین المللی داوری (ICC) طرح کند. حال جای شگفتی است در این شرایط که همه باید به فکر حفظ و احقاق حقوق و منافع مردم باشند، چگونه برخی این موضوع را بر خود هموار می کنند تا سنگ دیگر کشورها را آن هم به صورت علنی به سینه بزنند؟!ی.


وزارت نفت به خادمی توصیه کرد «وارد هیاهوی سیاست‌بازان و شهرت های حبابی نشود؛ زیرا تردید نداریم ایشان هم باور دارد عرصه منافع ملی بستر مناسبی برای تسویه حساب‌های شخصی و جناحی نیست».


ایران بزرگ ترین دارنده ذخایر گاز جهان است و این یک ظرفیت بزرگ برای کشور است اما باید به یاد داشت صنعت گاز ایران از نیمه دهه 70 و با تکیه بر منطقه پارس جنوبی به بالندگی رسید، اگرچه حضور در بازارهای جهانی گاز از اهداف بلندمدت ایران در صنعت گاز به شمار می‌آید اما اولویت نخست بر اساس منطق اقتصادی و حتی سیاسی، تامین نیازهای داخلی در چهار بخش خانگی، صنعتی، نیروگاهی و تامین خوراک صنایع پایین‌دستی بویژه صنعت پتروشیمی است.


11 فاز عملیاتی پارس جنوبی در دولت یازدهم تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسیده است، عملیات اجرایی فازهای 12، 15و 16، 17 و 18، 19 ،20 و 21 در دولت یازدهم با تدبیر و برنامه‌ریزی به پایان رسیده است که فاز 12 با توجه به حجم کار، سرمایه گذاری و تولید سه فاز متعارف پارس‌ جنوبی را شامل می‌شود. فاز 19 نیز بر این مبنا، 2 ظرفیت فاز متعارف پارس‌ جنوبی را دربردارد.


با پنج فاز فازهای 12 و 19 و همچنین فازهای 15و 16، 17 و 18و 20 و 21 (که هر کدام در یک فاز متعارف تعریف می‌شوند) در مجموع 11 فاز در دولت یازدهم به ثمر رسیده است. با تکمیل این 11 فاز، در عمل 300 میلیون مترمکعب گاز در روز به تولید گاز ایران از پارس‌ جنوبی اضافه شد که بیش از 2 برابر قبل است.


تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال 13٩٢ نزدیک به ٢٨٥ میلیون مترمکعب بود، این میزان با بهره‌برداری از ١١ فاز جدید پارس‌جنوبی به ٥٤٠ میلیون متر مکعب در روز می‎رسد.
حجم گازرسانی به نیروگاه‌های کشور در سال 1393 حدود 50 میلیارد مترمکعب بود که این میزان در سال 1394 به 58 میلیارد مترمکعب رسید، (یعنی حدود چهار میلیارد مترمکعب افزایش یافته است) و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به رکورد تاریخی 67 میلیارد مترمکعب برسد.
ایرنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: