bazarnews

کد خبر: ۲۳۸۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
کارشناس بانکی گفت:به طور کلی نظام بانکی در شرایط نامطلوبی برسر می برد و این موضوع ناشی از نرخ سود بالا ،افزایش نقدینگی ،عدم استقلال نظام بانکی و سیستم سنتی بانکداری که منجر به بحران نظام بانکی خواهد شد.
شاهین شایان آرانی کارشناس بانکی در رابطه با وضعیت نظام بانکی و شایعات ورشکستی بانکها به خبرنگار بازار نیوز گفت : به طور کلی نظام بانکی در شرایط نامطلوبی برسر می برد و این موضوع ناشی از عواملی همچون پرداخت نرخ سود بالا،افزایش نقدینگی،کاهش توان در ارائه تهسیلات بانکی و عدم استقلال نظام بانکی همچنین نبود سیستم بانکی نوین که منجربه بحران نظام بانکی خواهد شد.

این کارشناس بانکی گفت : سیستم بانکی ایران هنوز به صورت سنتی اداره می شود و ارتباطی با بانکهای خارجی ندارد و از استانداردهای بانکداری نوین فاصله دارد.

 وی افزود:هرچند نظام بانکی ایران در چند سال اخیر تلاش کرده با رعایت استانداردهای بین المللی روابط خود با نظام بانکی جهانی را احیاء کند باید این شرایط شکل بگیرد تا با نظام بانکی خارج از کشور ارتباط ایجاد شود و این ارتباط سبب چرخه تسهیلات و دانش در زمینه بانکی خواهد شد. نظام بانکی باید از سیستم سنتی خود فاصله بگیرد و سیاستهای بانکی نوین ضمیمه نظام بانکی قرار دهد. 

این کارشناس بانکی در خصوص استقلال نظام بانکی گفت:بانک ها به صورت مستقل کار نمی کنند و سیاستهای دولت تاثیرگذار بر روند سیستم بانکی است البته در این زمینه بعضی از بانکها عملکرد بهتری دارند که تعدادشان بسیار محدوداست. به طور کلی اگر بانک مرکزی بتواند سیاست های خود را به صورت مستقل دنبال کند و دولت تاثیر گذار نباشد می تواند از این وضعیت خارج شود.

وی افزود: با توجه محدودیت‌های بانک و عدم استقلال کامل آن به عنوان یک رگولاتور ارزیابی کرد ضمن این که اصولاً این بانک‌ها هستند که با توجه به اهمیت این موضوع ، داوطلبانه و حتی بدون اجبارهای رسمی برای تجدید نظر در صورت‌های مالی و استانداردهای تنظیم آن‌ها پیش قدم شوند تا گروه ویژه اقدام مالی هم این روند را نه به عنوان اجبار رسمی بلکه در قالب یک حرکت داوطلبانه مورد بررسی قرار دهد. بانک باید در زمینه بازپرداخت وام کلان که با نفوذ گرفته شده اقداماتی جدی سر بگیرند.

این کارشناس گفت:کمبود منابع مالی برای ارائه تهسیلات در نظام بانکی یکی دیگر مواردی وضعیت نظام بانکی می باشد و همچنین رکود در اقتصاد کشور که موجب عدم بازپرداخت مطالبات بانک شده از جمله عوامل تاثیرگذاراست.

وی در خصوص وضعیت نظام بانکی ایران وتاثیر آن شکل گیری بحران اقتصادی در آینده نزدیک گفت: وضعیت نظام بانکی در شرایط بحرانی قرار دارد ولی به درجه نرسیده همانند نمونه هایی در دنیا شاهد بودیم منجربه بحران در وضعیت اقتصادی شود.

این کارشناس گفت:در ایران به دلیل سیستم سنتی بانکی علامت های بحران دیر پدیدار می شود و شکل گیری شرایط مساعد در زمان طولانی امکان پذیراست ولی درجهان ورشکستی بانکها سریع اتفاق می افتد و همچنین در زمان کوتاه می توان جبران کرد. زنگ خطرهای ورشکستی در نظام بانکی پدیدار شده و اگر این روند ادامه پیدا کند منجر به شکل گیری بحرانی جدی در نظام بانکی خواهد شد.

وی افزود: باید جلوی این روند گرفته شود و از طریق افزایش سرمایه ، استقلال بانک مرکزی برای پیگیری سیاستهای نظام بانکی و باز پرداخت وام های کلانی که بانفوذ گرفته شده و همچنین ارتباط با بانک های جهانی فراهم شود.

این کارشناس بانکی در خصوص بانکهای خصوصی وبحث ادغام آنها گفت:ادغام بانکها در شرایط ورشکستی می تواند راه حلی باشد دردنیا این اتفاق می افتد زمانی که بانکها با ورشکستگی مواجه می شوند با بانکهای با وضعیت مناسب ادغام می شوند البته این کار باید با مدیریت مناسب صورت بگیرد اگر چند بانک با وضعیت نامناسب باهم ادغام شود مشکل چند برابر می شود.

وی افزود:بانک مرکزی باید شرایط و امتیازاتی برای بانک پذیرنده ایجاد کند تا بانک تشویق به این کار شوند. چراکه این کار مناسب برای بانک پذیرنده نخواهد بود و اگر با برنامه ریزی صورت نگیرد منجر به بحرانی جدی تر خواهدشد.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: