bazarnews

کد خبر: ۲۳۹۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: اغلب کالاهای مورد نیاز کشور قطر در زنجان تولید می شود و این استان باید از این فرصت برای افزایش مراودات تجاری خود استفاده کند.
بازار نیوز - غلامحسین جمیلی روز چهارشنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی زنجان افزود: امیر نشین قطر هرچند به عنوان یکی از کشورهای کوچک منطقه خاورمیانه شناخته می شود، ولی در سال های گذشته با ثروت فراوانی که از فروش گاز و نفت به دست آورده خود را به یکی از بزرگترین بازیگران سیاسی منطقه تبدیل کرده است.

وی یادآورشد: عربستان سعودی، یکی از متحدان کلیدی قطر، دوشنبه 15 خرداد امسال، شوکی بزرگ به فضای سیاسی منطقه وارد و تمام روابط سیاسی و تجاری خود را با این کشور قطع کرد.


جمیلی اظهار کرد: بحرین، امارات متحده عربی، مصر، نیجریه و همین طور دولت‌های مورد قبول سازمان ملل در یمن و لیبی هم عربستان را همراهی کردند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: آسمان این کشورها به روی قطر بسته و همه پروازها لغو شده است اما عمان و کویت تنها کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند که هنوز روابط خود را با قطر قطع نکرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: مردم قطر به فروشگاه های مواد غذایی هجوم برده اند و حتی اخباری از تبعات منفی این وضعیت بر برگزاری جام جهانی 2022 در قطر منتشر شده است.
به گفته جمیلی، کشورهای آلمان و انگلیس به همراه کشورهای عرب طرف مقابل قطر خواستار لغو بازی های جام جهانی در آن کشور شده اند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: با جمعیتی معادل 2.7 میلیون نفر، این کشور کوچک در سواحل شمال شرقی شبه جزیره عربستان، تلاش می‌کند در جهان نقشی بزرگتر از اندازه جغرافیایی خود بازی کند.

وی ادامه داد: قطر را امروز مردم به خاطر شرکت هواپیمایی ملی این کشور، خطوط هوایی قطر؛ شبکه خبری بین المللی الجزیره و البته ورزش می‌شناسند، این کشور میزبان جام جهانی فوتبال در سال 2022 خواهد بود و پیش از این حامی مالی تیم فوتبال مشهور بارسلونای اسپانیا محسوب می شد.

جمیلی تاکید کرد: دوحه، پایتخت این کشور هم با افق متمایزش، در جذب شرکت‌های بزرگ بین المللی برای بازکردن دفتر در این شهر موفق بوده، بنابراین تحولات اخیر، به این معنی است که منافع زیادی در خطر قرار گرفته است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: یک بندرگاه جدید، یک منطقه درمانی، یک پروژه مترو و هشت استادیوم برای جام جهانی 2022، تنها بخشی از پروژه‌های بزرگ عمرانی در حال اجرای قطر است.

وی اضافه کرد: بسیاری از مصالح ساختمانی مورد نیاز، از جمله بتن و فولاد و سیم و کابل و میلگرد با کشتی و همچنین از راه زمینی، از طریق عربستان وارد می شدند و بسته شدن مرز زمینی عربستان می‌تواند قیمت‌ این کالاها را افزایش دهد و باعث تاخیر در اجرای پروژه‌ها شود. 

جمیلی ابراز کرد: در چنین وضعیت با اعلام بازه زمانی 14 روزه برای بازگشت اتباع دیگر کشورها از قطر، خروج شرکت های بین المللی حوزه خلیج فارس و ممنوعیت واردات مواد غذایی به این کشور، قطر را با چالش جدی اقتصادی مواجه خواهد کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: هم اکنون گوجه‌فرنگی ایران در بازار قطر کیلویی پنج هزار تومان، هندوانه هر عدد 10هزار تومان و خیار کیلویی 4500 تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وی افزود: در صورت طولانی شدن تحریم، قطر می تواند از یکی از فرودگاه های ایران به عنوان پایلوت پرواز به شرق آسیا و یا افریقا استفاده کند.
جمیلی یادآورشد: محصولات صادراتی ایران به قطر شامل سیمان، گرانول، شمش آهن، شمش روی، قالی، سنگ ساختمانی، پیاز و لیمو می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: محصولات صادراتی عربستان به قطر شامل محصولات لبنی، گوشت پرندگان، میلگرد، سیم و کابل، دستمال کاغذی، شوینده، آسفالت، پلیمر، چدن، تخم مرغ، پنیر، شمش آلومینیوم، اسب و ماکارونی می شود.

وی با بیان اینکه با آغاز تحریم ها، واردات این کالاهای عربستانی به قطر ممنوع شده است، اظهار کرد: ایرانی و زنجان یکی از تولیدکنندگان با کیفیت این محصولات است و می تواند از این فرصت برای فروش محصولات تولیدی خود و تامین نیاز قطر استفاده کند.
جمیلی خاطر نشان کرد: سیم مسی، سنگ ریزه، مواد پتروشیمی، سیم و کابل، جواهرات، روغن گیاهی، اتوبوس، لوله پلیمری، بستنی، چای، دستمال توالت، ترانسفورماتور، سوئیچ های الکتریکی، آب معدنی و مبلمان محصولاتی هستند که امارات متحده عربی به قطر صادر می کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تاکید کرد: اگر زنجان مدعی تولید تمامی این محصولات است باید هم اکنون از این فرصت پیش آمده برای افزایش تولید، فروش و صادرات خود استفاده کند و این مسئولیت به حتم بر گردن بخش خصوصی است.
ایرنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: