bazarnews

کد خبر: ۲۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: 15 طرح تحقیقاتی طی یکسال گذشته در این مرکز به اجرا در آمده که از این تعداد 12 طرح به اتمام رسیده است.
بازار نیوز -یوسفعلی اسدپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: حاصل طرح های به اتمام رسیده در این مرکز، تولید هفت یافته علمی، 15 مقاله علمی و پژوهشی کشوری و پنج یافته ترویجی شده است.

وی بیان کرد: سه دستاورد علمی نیز از یافته های این مرکز قابلیت تجاری دارد که به بخش خصوصی سپرده شده است.

وی اظهار کرد: این مرکز برای توسعه این صنعت تلاش می کند و در حال حاضر در سطح بیش از 500 هکتار تکثیر و پرورش این موجود زنده در کشور انجام می شود.

وی با اشاره به لزوم توسعه آموزش و برگزاری دوره های ترویجی و انتقال یافته های علمی و دانش فنی گفت: در این استان معادل 15 هکتار استخر به صورت پایلوت تحقیقاتی در حاشیه دریاچه ارومیه و در دشت فسندوز عملیاتی می شود.

وی افزود: تولید آرتمیا می تواند به عنوان یک کشت جایگزین در افزایش تولید برای برآورد نیازهای صنعت آبزی پروری کشور که معادل 30 تا 50 تن در سال است، مطرح باشد.
وی اضافه کرد: از این تولیدات می توان برای تکثیر و پرورش انواع میگوها، ماهیان پرورشی سردآبی، گرمابی و زینتی استفاده کرد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: توسعه این صنعت به عنوان یکی از مولفه های ایجاد اشتغال و تولید می تواند در کشور مطرح شود و علاوه بر برآورد نیازهای داخل کشور و ممانعت از ورود این محصول به کشور ارز آوری نیز داشته باشد.

اسدپور افزود: در این راستا پیشنهاد می شود که اراضی شور و حاشیه آبهای شوری که هیچ استفاده ای در بحث کشاورزی ندارد، برای تکثیر و پرورش آرتمیا مورد استفاده قرار گیرد.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی به دلیل داشتن منابع آبی مساعد نظیر سد ارس و حسنلو و سایر منابع آبی تولید و پرورش انواع ماهی در قفس، ظرفیت قابل توجهی در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در حوزه شیلات دارد.

وی اضافه کرد: میزان نیاز داخلی آرتمیا 30 تا 50 تن است که 30 تن این محصول در داخل کشور و بقیه توسط بخش خصوصی و از منابع خارجی تامین می شود.
وی گفت: واردات آرتمیا در کشور می تواند مشکلات بسیاری از جمله انتقال بیماری ها و ویروس ها و برخی ناهنجاری های ژنتیکی را ایجاد کند و تاکید ما بر استفاده 100 درصدی از تولیدات منابع داخلی است.

وی اضافه کرد: در هر هکتار از مراکز پرورش آرتمیا پنج نفرمی تواند مشغول به کار شود که در صورت اجرای طرح تولید این محصول به جای کشت جایگزین، علاوه بر اشتغال قابل توجه درآمد بسیاری نصیب کشور می شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر شوری آب دریاچه در ایستگاه های آق گنبد، کوه زنبیل و گلمان خانه 365 گرم در لیتر است که این میزان فوق اشباع و سازگار با زیست آرتمیا نیست.
اسد پور با بیان اینکه با توجه به شرایط نامساعد دریاچه امکان صادرات آرتمیا وجود ندارد، افزود: در حال حاضر بخشی از نیاز آرتمیای کشور توسط واردات آرتمیای چینی تامین می شود که از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

وی بیان کرد: هم اکنون 9 هزار و 500 جلبک دونالیلا در هر میلی لیتر از آب دریاچه موجود است که با توجه به تابش بیشتر نور خورشید و گرمای هوا شرایط اقلیمی دریاچه نیز تغییر یافته و با کاهش اکسیژن محلول در آب و جایگزینی جلبکها با سایر انواع رنگ قرمز بر این پهنه آبی مستقر می شود.

اسد پور گفت: از تمامی افرادی که قصد راه اندازی کارگاههای تولید این آبزی ارزشمند را دارند حمایت می کنیم و آماده ارائه مشاوره و آموزش برای علاقمندان هستیم.
وی بیان کرد: در صورت کاهش شوری آب دریاچه به 100 تا 200 گرم در لیتر آرتمیا دوباره به چرخه عادی حیات باز می گردد.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی در دهه هفتاد یکی از مهمترین تولید کنندگان آرتمیا در جهان از نوع آرتمیا اورمیانا محسوب می شد که با آغاز بحران آبی دریاچه ارومیه در دودهه اخیر این روند روبه افول گذاشت.
این استان سالانه با تولید حدود 80 تا 90 تن ارتمیا و سیست آن جزو استانهای برتر و مطرح در این زمینه بود.
ایرنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: