bazarnews

کد خبر: ۲۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
این کارشناس گفت:هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که به توسعه رسیده باشد اما ظرفیت استفاده نیروی انسانی خود را به حداکثر نرسانده باشد.
فرشاد مومنی در رابطه با وضعیت اشتغال و اهمیت آن در آینده کشور به خبرنگار بازار نیوز گفت: ازنظرابعاد اهمیت هیچ مسئله اندازه اشتغال بر آینده کشور تاثیرگذار نیست. مسئله اشتغال در هر یک از سطوح تحلیل اقتصادی پایگاهی برجسته دارد.درسطح توسعه با فقر، مهاجرت های روستایی ، نابرابری آمایشی، بحران محیط زیست، سطح سرمایه اجتماعی و ثبات سیاسی و اجتماعی کشور در هم تنیدگی دارد. 

این کارشناس گفت:هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که به توسعه رسیده باشد اما ظرفیت استفاده نیروی انسانی خود را به حداکثر نرسانده باشد. به همین دلیل می توان به رابطه سطح اشتغال با انباشت سرمایه انسانی،کیفیت اشتغال با تقسیم کار ، رقابت اقتصادی و عدالت اجتماعی و امنیت ملی که در آن اتفاق نظر وجود دارد.

وی در رابطه با سطوح اشتغال گفت: در سطح کلان وضعیت بهره وری و توزیع درآمد تابعی از کیفیت اشتغال به حساب می آید. سطح درآمدهای مالیاتی و سطح هزینه های اجتماعی و مهار ناهنجاری های اجتماعی تاثیر گذار است.

در سطح خرد هر نوع رابطه بین ناهنجاری اجتماعی و اقتصادی و توسعه نیافتگی به موضوع اشتغال ارتباط پیدا می کند. بیکاری منشا تضعیف عدم اعتماد به نفس ، عدم مفید بودن برای جامعه ،سرکوب توانایی شناختی ومهارتی فرد و سرخودگی رفتاری خواهدشد.

وی افزود : در مقاله ای نوشته آمارتیاسن در 1997 برای اشتغال 17کارکرد در نظر گرفت و ازاین 17 کارکرد فقط 3 وجه آن جنبه اقتصادی دارد به عبارتی جنبه های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی اشتغال به مراتب از جنبه های اقتصادی آن بیشتر است. 

یکی از کارشناسان اشتغال در کتاب خود بیان می کند مهمترین وجه اشتراک کشورها از ابتدای تمدن عمدتا در رابطه با مفهوم کار شکل گرفته است. با وجود اهمیت بسیاراشتغال هر نوع اقدامی منشا حساسیت زدایی برای تخصیص منابع و سرمایه گذاری برای اشتغال زایی شود کاری ضد توسعه ای و گناهی نابخشودنی است. 

این کارشناس در رابطه با آمارهای بیکار گفت : بدعت خطرناکی در طی سالهای 1384 گذاشته شد که از طریق آمارهایی که از جنبه های گوناگون ادعاهای غیر قابل باور همراه داشت که باعث حساسیت زدایی نظام قانون گذاری برای در نظر گرفتن طرح هایی برای مبارزه با بیکاری و اختصاص دادن بودجه در این زمینه خواهدشد.این مسئله سهل انگارانه در دولت  فعلی البته با شیب کمتر ادامه دارد.

 این کارشناس اقتصادی گفت : دولت باید به صورت جدی تر طرح های اشتغال زایی پیگیری کند چراکه اگر اقدامات مثبت در حوزه های دیگر صورت بگیرد واگر از طریق خلق اشتغال زایی مولد و خلاق نباشد تمام دستاوردهای مثبت متزلزل خواهد شد.

دولت با هر انگیزه و دلیلی که طی 4 ساله گذشته مطالب و ادعاهای  خارج ظوابط ومعیارهای علمی در زمینه خلق فرصت های شغلی مطرح شده اما به دلیل آنکه اشتغال یک متغییرسیستمی محسوب می شود شاید جدی ترین پیشنهاد برای دولت بتوان مطرح کرد یک باز آرای سیستمی درساختار نهادی محور اشتغال مولد در دستور کار قرار گیرد .

وی در رابطه با مفهموم سیستماتیک اشتغال گفت: منظوراز سیستماتیک یعنی نمی توانیم  تمام انتظار از قوه مجریه داشته باشیم.برای مثال سهل انگاری در زمینه برخورد با فساد در دستگاه قضایی صورت می گیرد وسهل انگاری در کل سیستم در زمینه امنیت مالکیت صورت می گیرد بسیارحیاتی ترازآنچه در اختیار قوه مجریه است.مجلس نیز درحوزه  قائده گذاری و نظارتی نقش تعیین کننده دارد که باید بیش از گذشته به آن توجه شود.

 با توجه به اهمیت این موضوع باید کل نظام ملی طرحی نو در زمینه اشتغال پی بگیرند و اگرقرارباشد روند قبلی دنبال شود هزینه های متعددی پیشرو خواهیم داشت. برای مثال دراسناد پشتیبان برنامه ششم مطرح می شود 90 درصد ورودی های جدید با بازار کار تحصیلات دانشگاهی دارند. برای بررسی این موارد باید به یک برنامه غیرشعاری و ساختاری اتخاد کنیم. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: