bazarnews

کد خبر: ۲۴۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
این کارشناس گفت : اشتغال زایی فرایندی سیستماتیک است به این معنی اشتغال خروجی یک سیاست اقتصادی نیست اشتغال محصول سیستم و باید بسترهای مناسب در قالب فکری منسجم شکل بگیرد.
حسن طائی کارشناس اقتصادی در رابطه وضعیت اشتغال در کشور به خبرنگار بازار نیوز گفت : یک جریان عرضه و تقاضا در بازار کار ایران به طور مداوم وجود دارد. طبق آمارهای سرشماری که در سال 1375 صورت گرفته 36 میلیون جمعیت زیر 25 سال وجود داشته که آثار آن از لحاظ تبعات عرضه و تقاضا در دهه 80 و 90 قابل پیش بینی بود. این روند مدیریت پیچیده و بزرگی نیاز خواهد داشت.

این کارشناس گفت : موضوع دیگر جنس عرضه و تقاضا برای مثال در گذشته نسبت بسیار اندک خانم ها وارد بازار کار می شدند و بازار یک بازار مردانه بود  اما امروزه جنس عرضه و سطح تحصیلات بالا موجب تغییرات در ساختار بازار کار ایران شده است. در نتیجه انتظارات ازعرضه و تقاضا و بنگاه باید بنا به شرایط تغییراتی به همراه داشته باشد تا فرایند تطابق صورت گیرد.

بسترهای تاثیرگذار در اشتغالزایی
وی در مورد عوامل تاثیر گذار در اشتغال زایی گفت : بسترهای نهادی از مهمترین عامل های بسته اشتغالزایی که برای یک دوره طولانی باید از امنیت ،صلح و ثبات سیاسی  در داخل و فضای بین الملل بهره مند باشیم. تصویب حقوق مالکیت یکی مواردی موجب شکوفایی استعداد و زمینه ای برای رشد وخلاقیت خواهدشد.
همچنین تضمین آزادی ورود و خروج و کاهش هزینه مبادله از دیگر عوامل موثر است.

وی افزود : دو موضوع وجود مدیران و سرمایه گذاری با این موارد معنا پیدا می کند. مسئله اشتغال با خلق شغل برای هر فرد حل نمی شود با توجه به ابعاد آن در ایران باید سالانه ده هزار مدیر در این زمینه تربیت شود .اشتغال به مولد احتیاج دارد و از طریق تربیت مدیران خلاق امکان پذیر خواهد شد.

پتانسیل بازارکار و نقش افراد در اشتغالزایی
این کارشناس اقتصادی به خبرنگار بازار نیوز گفت : با توجه به اشباهی که نیروی کار عمومی وجود دارد فرصت اشتغال در بخش خصوصی امکان پذیر خواهد بود و بحث مدیران از اهمیت بالایی برخوردار است. در بحث سرمایه پایداری سیاست های عمومی و جهت دار اهمیت دارد و باید برای یک دوره طولانی سیاست های اقتصادی و بین الملل پایدار و ثابت باشد.

وی در رابطه با نقش افراد در بهبود بازار کار گفت : زنجیره قابلیت های انسانی باید در بستر توانمند سازی ، جامعه پذیری، اشتغال پذیری، اشتغال زایی، یادگیری ، نو آوری ،کارآفرینی ،بهروری و در نهایت منجر به شکل گیری کسب و کارموفق یا فرصت شغلی مولد شود. یادگیری مداوم برای یک نیروی تازه کار اهمیت دارد که در قالبی زنجیره وار صورت می گیرد.

وی با ذکر مثال تصریح کرد : طبق تحقیقات صورت گرفته در دنیای دیجیتال به طور متوسط افراد 7-8 مرتبه تغییر شغل می دهند چرا که استخدام دائم از بین رفته است و افراد برای تطابق با کار جدید باید پیوسته در حال یادگیری باشند و موضوع مهم دیگر این است بسیاری مواردی که در دانشگاه آموزش داده می شود در دنیای کار مورد نیاز فرد نخواهد بود. باید در دوره کارشناسی به این موضوع توجه شود که مواردی تدریس می شود چه میزان به استخدام افراد در آینده کمک خواهد کرد.

اشتغال خروجی یک سیاست اقتصادی نیست
وی در رابطه با سیتماتیک بودن اشتغالزایی و جنبه های تاثیرگذار اشتغال گفت : عوامل موثر در فرایند اشتغال از جمله آموزش مهارت ، سرمایه گذاری در رشد و تولید ، محیط مناسب کسب و کار ، زیر ساختهای مناسب فیزیکی و اجتماعی ، وجود جریان دوسویه تجارت جهانی ،فرهنگ بهروری ، کارآفرینی و مهم ترین آن نظام اداری تهسیل گر و کارآمد است. یک نظام اداری کارآمد نقاط منفی عامل های دیگر را پوشش خواهد داد. 

وی افزود: اشتغال خروجی یک سیاست اقتصادی نیست اشتغال محصول سیستم و باید بسترهای مناسب در قالب فکری منسجم شکل بگیرد.اشتغال حاصل به هم پیوستن چندین جریان فکری و مکانیکی به هم متصل است.


بنگاه های اقتصادی خرد ،میانه و کلان
وی در رابطه با بنگاه های اقتصادی و تاثیر آن بر اشتغالزایی گفت: به طور کلی سه دسته شغل در سطح خرد، میانه و کلان داریم هرچه مشاغل به سمت کلان حرکت کنند طول عمر آنها بیشترمی شود و آسیب پذیری از وضعیت اقتصادی کمتر خواهد شد. به موازات آن اگر بر مشاغل خانگی تمرکز کنیم طول عمر آن کم است برای مثال طول عمر مشاغل خانگی در ایران 3-4 سال است.

شبکه های بین مشاغل در باب میزان طول عمر مشاغل خرد موثر هستند. در کشور ما به دلیل کوچکی بنگاهای اقتصادی میزان تولیدات پایین است و این نقایص از طریق شبکه های بین مشاغل قابل ترفیع است تا امکان حضور در فضای بین المللی فراهم شود.

وی در رابطه ساماندهی مشاغل خانگی گفت: برای این کار سه جنبه عرضه و تقاضا و محیط پیرامونی وجود دارد باید سه وجه به موازات یکدیگر توجه داشته باشیم. این مشاغل به دلیل تولید پایین سود بسیار کمی دارند به همین دلیل نرخ سرمایه متعلق 5 درصد خواهدبود اما میزان اشتغال پذیری بالایی دارد به همین دلیل باید توازن صورت گیرد.تولید باید امری پیوسته باشد در ایران تولید منقطع سبب شکل گیری روابط کار نامناسب خواهدشد .

وی در رابطه با مشاغل میانه و کلان گفت: میزان سود بسیار بالا موجب جلب توجه جامعه اقتصادی و تمرکز در این وجه شده است اما به دلیل پیشرفت تکنولوژی اشتغال زایی نیروی انسانی کاهش خواهد یافت. سیاست و قانون گذاری در این زمینه بسیار موثر است. به همین دلیل دستگاه مربوطه باید سیاستی در پی بگیرد بین مشاغل سطح خرد ، میانه و کلان توازن ایجاد شود تا سبب بهبود بازار کار شود.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: