bazarnews

کد خبر: ۲۴۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
این کارشناس گفت: در سر شماری صورت گرفته در سال 1375 طبق سرشماری 36 میلیون زیر 25 سال برآورد شده است و بی ملاحظگی و عدم توجه به این موضوع سبب شکل گیری این بحران شده است.
حسن طائی  کارشناس اقتصادی در رابطه با بیکاری و عوامل تاثیر گذار بر آن به خبرنگار بازار نیوز  گفت : در بازار کار زمانی عرضه و تقاضا با هم تطبیق پیدا نکند بیکاری شکل خواهدگرفت. بیکاران امروز جامعه هر یک به یکی از انواع بیکاری اعم از اصطحکاکی ، ساختاری ، اداری ، تکنولوژیک، فصلی و ناشی از کمبود تقاضا گرفتار می باشند . بیکاری یک مسئله صرفا اقتصادی نیست و به تمام وجوه آدمی مربوط می شود.

وی در رابطه عوامل تاثیر گذار در نرخ بیکاری در ایران گفت: در سر شماری صورت گرفته در سال 1375 طبق سرشماری 36 میلیون زیر 25 سال برآورد شده است که جعیت اماده به کار تشکیل می دهند و بی ملاحظگی و عدم توجه به این موضوع سبب شکل گیری این بحران شده است.

 این کارشناس گفت : از دیگر عامل های موثر مهاجرت روستا به شهر و به سبب آن بزرگ شدن شهرها موجب شکل گیری پدیده دوگانگی توزیع منابع و منابع انسانی شده است . به عبارت دیگر منابع طبیعی ما در محیط زیست توزیع شده ولی منابع انسانی متمرکز خواهد شد.
به موازات این پدیده بسیاری منابع طبیعی بیکار خواهد شد این مسئله اشتغالزایی را دشوار خواهد کرد و اهمیت آمایش سرزمینی نمود پیدا می کند.

وی افزود : زمانی به اعتبارات عمرانی به نفع هزینه های جاری کاسته می شود و زیرساختهای عمرانی توجهی نمی شود و باید با چنین نتایجی دست به گریبان باشیم.

این کارشناس گفت : شکل گیری زنجیرهای ارزش و ارتباطات عمودی و افقی می تواند جبران کوچکی اقتصاد باشد پس باید تا سطح جهانی رشد داشته باشد.
به سادگی از سهم کاهش واردات کالاهای سرمایه ای به نفع کالاهای مصرفی نگذریم. از مهاجرت نخبگان چشم پوشی نکینم چراکه بازارکار مدیران وابسته به نخبگان وابسته است.
نظام یادگیری در سطح ملی شکل نگرفته است تا زمانی آموزش همراه با خلاقیت نباشد نمی توانیم انتظار ایجاد فرصت شغلی مولد داشته باشیم.


تاثیر حقوق و دستمزد بر عرضه و تقاضا
وی در رابطه با مسئله حقوق و دستمزد گفت: این موضوع هم بر عرضه و تقاضای نیروی کارتاثیرگذار است. برای بهبود باید سیاست های حقوق و دستمزد مورد توجه قرار گیرد .یکی از مشکلات بازار کار و اقتصاد اجتماعی ما پایین بودن سهم عامل کار در ارزش افزوده است که با استاندارد های جهانی فاصله بسیار دارد.
بالا بودن حداقل دستمزد یا یک حد حداقل دستمزد با این کشور متنوع با شرایط بسیار درگرگون عامل مهمی است.در سطح ملی و برای روستا وشهر باید حداقل دستمزد متفاوت باشد این موضوع منطق رفتاری ندارد.


تاثیرات اشتغال و بیکاری بر اقتصاد
وی در مورد سود اشتغالزایی و پیامدهای بیکاری گفت : فردی وارد بازار کار می شود 4 نوع در آمد خواهد داشت حقوق و دستمزد برای خود ، حق بیمه برای سازمانهای بیمه و رفاهی ،مالیات برای دولت و سود برای کارفرما خواهد داشت. بقا جامعه در گرو شکل گیری درست و متوازان این 4 نوع درآمد امکان پذیرخواهد بود.
 اما در صورت بیکاری هزینه های جانبی آن مترادف سود خواهد شد و اگر فردی شغل پیدا نکند تنها فرد متضرر نیست بلکه دولت ، کارفرما و به طور کلی اقتصاد اثرهای منفی را محتمل می شود.

برای حل مشکل اشتغال باید در ابتدا در سطح نظام سیاسی این اجماع سیاسی بالاتر از حکومت صورت بگیرد اگر این دیدمان تغییر نکند این مشکل حل نخواهد شد.



 شکل گیری دولت کار در قرن بیست و یکم 
ما درحال حاضر در یک مرحله مبتنی برعوامل با توجه به مقیاس های جهانی حرکت می کنیم باید یک مرحله گذار مرحله مبتنی برکارایی به نوآوری شکل گرفته شود. برای مثال باید در نظر بگیریم تکنولوژی در حال حاضر در چه فضا و با چه انسان تولید شده است تا بدانیم به کجا باید حرکت کنیم.
برای ایجاد اشتغال و مقابله با بیکاری و پیامدهای روانشناسی و اجتماعی آن باید در چارچوب رشد فراگیر حل شود. به عبارتی رشد همراه با اشتغال مولد ، توزیع مناسب درآمد ، بهروری بالا، توان رقابت بین المللی ، تخریب کمتر محیط زیست و مشارکت همگانی را نیازمند است.


برچسب ها: بیکاری ، حسن طائی ، ایران
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: