bazarnews

کد خبر: ۲۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
ثروتی :
نماینده مجلس نهم با انتخاباتی دانستن لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید در کشور گفت: در حالی که مناطق آزاد به فروشگاه های آزاد از مالیات و عوارض و مراکز قاچاق قانونی کالا تبدیل شده اند ایجاد مناطق جدید دستاوردی بجز سرکوب تولید ملی ندارد.
بازارنیوز- دولت، لایحه ایجاد ٧ منطقه آزاد تجاری، صنعتی و ١٢ منطقه ویژه اقتصادی را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است که یک فوریت آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. این لایحه دو بار در مجلس نهم رد شده است و مقامات دولت یازدهم امیدوارند با تغییر ترکیب نمایندگان مجلس بتوانند این لایحه را از تصویب مجلس دهم بگذرانند.

مخالفان این لایحه به عملکرد مناطق آزاد کنونی اشاره می کنند و با توجه به این که مناطق مذکور نتوانسته اند کار ویژه های تعریف شده برای خود را محقق کنند و به جای تبدیل شدن به کانون های جذب سرمایه گذاری خارجی و تولید به مراکز واردات کالاهای آماده تبدیل شده اند مخالف تاسیس هر گونه منطقه آزاد جدید هستند که آزمودن را آزمودن خطاست.

این افراد تاسیس مناطق آزاد تجاری جدید با توجه به عملکرد اسلاف خود را مغایر با اصول اقتصاد مقاومتی می دانند بلکه تعطیلی مناطق آزاد کنونی را نیز توصیه می کنند. از جمله این افراد موسی الرضا ثروتی نماینده مجلس نهم است. ثروتی معتقد است مناطق آزاد تاکنون چیزی بجز واردات برای کشور نداشته اند و در واقع فروشگاه های آزاد از مالیات و عوارض گمرکی هستند.

وی از انتخاباتی بودن لایحه دولت سخن می گوید و معتقد است با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، لایحه تاسیس 19 منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی با هدف جلب آراء مردم این مناطق ارائه شده است و نمایندگان مجلس هم برای جلب نظر مردم حوزه های انتخابیه خود نگاه مثبتی به این لایحه خواهند داشت.

مشروح نظرات عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم در این رابطه را  می خوانید:

نظر شما در  مورد کلیت لایحه « منطقه آزاد تجاری» چیست؟
ثروتی: این لایحه  ضد اقتصاد مقاومتی است. اجرایی شدن این لایحه سمی مهلک برای اقتصاد ایران است. وجود و تشکیل این مناطق،  تا زمانی که تراز تجاری ایران مثبت نباشد – یعنی صادرات ایران بیشتر از واردات شود-  به ضرر اقتصاد ایران است و با تصویب آن به نوعی قاچاق کالا به رسمیت شناخته می شود.

کارشناسانی که این لایحه را تأیید میکنند؛ اکثرا به جهت معافیت گمرکی و بازرگانی آن است.  در حقیقت به دنبال این موضوع هستند که کالا از خارج بیاورند. کالاهای بسیاری است که از طریق این مناطق به شکل انفرادی همراه مسافر وارد کشور می شود. سالانه از این طریق بیست میلیارد دلار کالا وارد ایران می شود.  نه امور گمرکی پرداخت می شود و نه سود بازرگانی پرداخت می شود و  کالا کاملا قانونی وارد ایران می شود چون در قانون آمده، همراه مسافر مانعی جهت ورود چند کالا از مناطق آزاد و ویژه وجود ندارد.

طرفداران لایحه جدید هم به دنبال ایجاد چنین فضایی هستند که جنس از خارج بیاورند. یک مرتبه چهارصد الی پانصد غرفه تجاری ایجاد شود که این غرفه ها کالا از خارج وارد کنند. آوردن جنس از خارج قانونی میشود؛ ‌زیرا منطقه آزاد تجاری است و در قانون آمده است.  نتیجه اینکه هرساله حدود بیست میلیارد دلار کالای قاچاق  به صورت قانونی وارد کشور میشود.  به این صورت کالاهایی را وارد می کنند که در داخل هم تولید می کنیم و به این صورت باعث ورشکستگی تولیدات داخلی میشوند.

 مناطق آزاد فروشگاه های آزاد از مالیات و عوارض 

  آیا قدرت رقابت کالاهای داخلی نیز دچار آسیب میشود؟ در صورت مثبت بودن پاسخ چگونه؟
ثروتی: قطعا؛ حتی آب معدنی که کشورمان  سرشار از آن  است نیز وارداتی خواهد بود؛  چون عوارض و مالیات نمیدهند و عوارض گمرکی نیز حذف شده است. در نتیجه با قیمت ارزانتر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. این همچنین شامل همه کالاهایی می شود که اکنون وارد میکنیم؛ مثل عروسک، سنگ قبر و حتی چوب بستنی.  آیا واقعا این موارد جزء کالاهایی است که ما نتوانیم تولید کنیم؟   اکنون چند منظقه آزاد محدود  وجود دارد؛ با این حال مشاهده میشود که مقدار انبوهی از عروسک و انواع و اقسام وسایل یعنی هرچیز که خانوار احساس نیاز میکند، به عنوان قانون منطقه آزاد وارد میکنند و بعد توسط مردم خریداری میشود و وارد زندگی آنها میشود. این مناطق تبدیل به فروشگاهی شده است که نه عوارض، نه مالیات و نه گمرک میدهند و اینگونه تولید ملی را به نابودی میکشانند.

اجرایی کردن این لایحه،  کاملا غیر عقلایی و غیر منطقی است . در پوشش قانون قاچاق صورت میگیرد. این لایحه دوبار در مجلس نهم رد شد  اما دولت اکنون که احساس کرده مجلس دهم از بعد سیاسی قرابت نزدیکتری به آنها دارد، با استفاده از لابی خود در مجلس  میخواهد که این لایحه را تصویب کند.  دولت به دنبال سوء استفاده از فضای مجلس دهم برای تصویب این لایحه است.

 برای ایجاد 40 شغل هزاران شغل را نابود نکنیم

علت اصرار دولت بر اجرایی شدن این لایحه و تصویبش در مجلس  چیست؟
ثروتی: دولت به دنبال محبوبیت است اما این نکته را نباید فراموش کند که محبوبیت به قیمت نابودی اقتصاد ایران هیچ ارزشی ندارد. آقای رییس جمهور فقط یک سوال از خود بپرسد و بعد چنین اقدامی را شروع کند؛ آیا مناطق آزادی که تاکنون وجود داشته است موفق بوده اند؟  به نظر بنده هیچکدام تا کنون موفق نبودند.

نمایندگان مجلس، غالبا به فکر حوزه انتخابی خود هستند و به نوعی به دنبال این است که در حوزه خود  محبوبیتی کسب کنند و تبعات وخیمی که این لایحه بر اقتصاد ایران وارد میکند را اینگونه توجیه میکنند که می خواهیم شغل ایجاد کنیم. حالا چهار تا فرد یا چهار تا مغازه هم جنس قاچاق بفروشند چه اشکالی دارد؟ سی الی چهل شغل ایجاد میشود.  در پاسخ می گویم فلسفه مبارزه با قاچاق چیست؟ اینکه برای افرادی شغل ایجاد میشود حرف درستی است اما به چه قیمتی ؟ به قیمت از بین رفتن یک هزار تا ده هزار تا یک میلیون شغل. یعنی برای ایجاد 40 شغل هزاران شغل را نابود کنیم؟

 چگونه باعث نابودی این مقدار شغل میشود؟
ثروتی: اینها کالا را وارد میکنند، تولید کننده دیگر تولید نمیکند و سرمایه گذار دیگر سرمایه گذاری نمی کند و این مصیبتی است که متأسفانه اکنون دولت به آن آلوده شده است. اما  متأسفانه مشخص نیست چرا دولت به این حرفهای منطقی و استدلالی گوش نمیدهد چون در مجلس نهم که مطرح شد برای رد آن بسیار استدلال شد. ایجاد چنین مناطقی خیانت، ظلم و جرم  بلکه خلاف اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری است

از رسانه ها خواهشمندم که از حقوق ملت دفاع کنند. اکنون دولت، خواسته یا ناخواسته، نمیداند چه ضربه ی مهلکی به اقتصاد ایران وارد می‌کند؛ زیرا دغدغه کنونی اش، جمع آوری رأی است و گرنه هیچ انسان عاقلی دست به چنین اقدامی نمیزند. هدف از ایجاد مناطق جدید، انتخابات  آتی است و در صورت تصویب نیز در زمان نزدیک انتخابات به بهره برداری خواهد رسید.

این مناطق آزاد به طور کلی ضد اقتصاد مقاومتی است چون همه مشغول واردات هستند و جامعه را نابود کردند. متأسفانه این روند اکنون نیز در حال پیگیری است.   

نمایندگان دید ملی داشته باشند، باید طرح بدهند و مناطق موجود را هم جمع کنند

به نظر شما لایحه دولت در مجلس رای می آورد؟
ثروتی: اکنون تعداد افراد متمایل به سیاستهای دولت در مجلس نسبت به مجلس گذشته بیشتر شده است و برخی از نمایندگان نیز به علت برخورداری حوزه انتخابیه شان از منطقه آزاد به این موضوع نگاه مثبت دارند اما امیدورایم به این موضوع نگاه ملی و به دور از دیدگاههای سیاسی و منطقه ای داشته باشند. زیرا این ظلمی در حق جوانان است و باعث افزایش بیکاری آنان می شود.

حتی بنده معتقدم اگر نمایندگان دید ملی داشته باشند باید یک طرحی بدهند و مناطق کنونی را نیز جمع کنند. زیرا این مناطق در واقع کانون های قاچاق به شکل رسمی هستند.

تولیدکنندگان انگشت شمار مناطق آزاد هم مونتاژکار هستند

یعنی راهی برای اینکه مناطق آزاد برای اقتصاد ایران مفید واقع شوند متصور نیست؟
ثروتی: پاسخ مثبت است؛  اگر این قانون که می گوید هرگونه واردات ممنوع است اجرایی شود، میتواند مفید باشد ولی این کار صورت نمیگیرد. اکنون شما هرکدام از این مناطق آزاد را بروید، متوجه می شوید که جز واردات کار دیگری انجام نمیدهند و معدود واحدهای تولیدی نیز که وجود دارند جز کار مونتاژ ثمردهی تولیدی دیگری ندارند. لذا آن هدفی که  به جهت آن، مناطق آزاد در نظر گرفته شده است؛ یعنی سرمایه گذاری خارجی و صادرات اصلا و ابدا  محقق نشده است. تماما واردات کالا  صورت میگیرد و بنده از این جهت با آن مخالف هستم.
تسنیم
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: