bazarnews

کد خبر: ۲۵۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
نگاهی به قرعه‌کشی مسابقات لیگ هفدهم
سرانجام با کلی تاخیر عجیب و بی‌دلیل، مراسم قرعه‌کشی هفدهمین دوره مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور روز یکشنبه برگزار و برنامه این مسابقات تنظیم شد.
بازار نیوز -  در شرایطی که اصولا قرعه‌کشی چنین مسابقاتی باید یک یا دو ماه قبل از آغاز بازی‌ها برگزار شود، فدراسیون فوتبال ایران در این زمینه ضعیف عمل کرد و قرعه‌کشی را فقط 18روز پیش از آغاز لیگ انجام داد. این تاخیر طولانی و عجیب که با یک تاخیر 100دقیقه‌ای در شب انجام مراسم هم همراه شد، معترضان زیادی داشت. با این وجود ظاهرا فدراسیون فوتبال همه این انتقادات را به‌جان خریده بود تا بلکه بتواند به اتکای پخش تلویزیونی این مراسم، یک اسپانسر خوب بگیرد و درآمدی کسب کند. در نهایت اما این مراسم از هیچ شبکه‌ای در تلویزیون روی آنتن نرفت تا شاهکار برنامه‌ریزان سازمان لیگ تکمیل شود! در هر صورت بازی گوی و گلدان‌ها ترتیب برگزاری مسابقات لیگ هفدهم را روشن کرد. از جمله نکات مهم این قرعه‌کشی، موکول شدن دربی تهران به هفته دهم و رویارویی دایی و کریمی در هفته دوازدهم بود. به‌طور کلی اما در مورد دو تیم محبوب پایتخت، نگاهی به قرعه‌ها نشان می‌دهد استقلال «زمین» را برده و پرسپولیس از حیث «زمان» با خوش‌شانسی مواجه شده است.

 مقیم تهران
برنامه مسابقات استقلال در لیگ هفدهم طوری است که این تیم در نیم‌فصل نخست 11بازی از 15مسابقه‌اش را در تهران انجام می‌دهد و فقط چهاربار از پایتخت خارج می‌شود. استقلالی‌ها اگرچه مسابقات را با حضور در آبادان و مصاف با نفت آغاز می‌کنند، اما در ادامه تا هفته ششم از تهران خارج نمی‌شوند. خروج بعدی آنها از استان در هفته ششم و برای بازی با پارس‌جنوبی خواهد بود و شاگردان منصوریان در این فاصله باید با استقلال خوزستان، تراکتورسازی، سایپا و پدیده پیکار‌کنند. بازی‌های متوالی آغازین در «زمین» خودی باعث می‌شود تیم استقلال که نسبت به فصل گذشته تغییرات بسیار زیادی داشته، کم‌کم شکل بگیرد و به شرایط مطلوب نزدیک شود. آنها سال گذشته هر چه کشیدند به‌خاطر نتایج ضعیف دور رفت بود، وگرنه استقلال در جدول دور برگشت بالاتر از پرسپولیس، صدرنشین شد.به‌طور کلی تیم‌های منصوریان در نیم‌فصل دوم راه می‌افتند، بنابراین برای استقلال مهم است که در دور رفت قرعه بهتری داشته باشد و حالا همین اتفاق رخ داده است. شاید در این میان بدشانسی آبی‌ها این باشد که آنها در طول تابستان باید دوبار به استان‌های گرم کشور سفر کنند؛ ابتدا هفته اول در آبادان با نفت بازی داشته و هفته ششم نیز در استان بوشهر با پارس‌جنوبی پیکار می‌کنند.

 آب‌وهوای خوش
مساله سفر به شهرهایی که شرایط خاص آب‌وهوایی دارند، در قرعه‌کشی اهمیت زیادی دارد. از این نظر پرسپولیس امسال هم مثل پارسال خوش‌شانس بوده است. یکی از دلایلی که آنها دو سال پیش قهرمان نشدند، این بود که هفته دوم در هوای بسیار گرم مرداد به اهواز سفر کردند و 2بریک مقابل استقلال خوزستان شکست خوردند.امسال اما شرایط برای آنها خوب بوده و پرسپولیس از حیث «زمان» سفر به شهرهای مختلف کامیاب بوده است. به این ترتیب سرخپوشان دو بازی‌شان در زمین تیم‌های تبریزی را در همین مرداد و شهریور پیش‌رو برگزار خواهند کرد و این یعنی آنها از سفر به این شهر در سرمای زمستانی معاف هستند. همین‌طور چهار بازی خارج از خانه پرسپولیس برابر نفت آبادان، استقلال خوزستان، فولاد اهواز و پارس‌جنوبی‌جم هم در شرایط آب‌وهوایی معتدل اتفاق خواهد افتاد که می‌‌تواند خبر خوبی برای پرسپولیسی‌ها باشد. فصل گذشته این مساله نقش مهمی در قهرمانی پرسپولیس داشت و حالا هم به‌نظر می‌رسد از این نظر شرایط برای آنها فراهم است. دیگر خوش‌اقبالی سرخ‌ها در قرعه‌کشی لیگ هفدهم هم این است که مسابقات آنها با بازی خانگی برابر تیم تازه‌صعود‌کرده سپیدرود رشت در هفته سی‌ام به پایان خواهد رسید. از این نظر مثلا استقلال با شرایط بدی مواجه شده، چرا‌که این تیم در هفته پایانی فصل باید با سپاهان در اصفهان مصاف بدهد.

 تراکتور و کار سخت یحیی
قرعه‌کشی لیگ هفدهم اما کار یحیی گل‌محمدی را هم سخت کرد. تراکتورسازی که با حکم فیفا در زمستان گذشته و تابستان امسال نتوانست بازیکن بگیرد و البته تنی‌ چند از نفراتش را از دست داد، حالا با بضاعتی اندک باید فصل جدید را استارت بزند. از قضا در همین شرایط آنها در هفته‌های دوم و سوم دو بازی متوالی برابر پرسپولیس و استقلال برگزار خواهند کرد که طبعا برنامه بسیار دشواری است. تراکتورسازی همچنین در هفته اول هم باید در خانه استقلال خوزستان و در گرمای شدید اهواز به میدان برود. اگر یحیی بتواند از قرعه دشوار هفته‌های آغازین به سلامت عبور کند و مانع از ورود تیمش به بحران شود، شاید در ادامه راه با کمک جوانانش شرایط بهتری پیدا کند و این ماه‌های باقی‌مانده از محرومیت اعمال‌شده توسط فیفا را هم سپری کند. تراکتور در زمستان می‌تواند یار بگیرد و اگر این تیم تا پایان نیم‌فصل اول همچنان در کورس باقی باشد، قطعا پنجره نقل‌وانتقالاتی شلوغی را در تبریز خواهیم داشت.

 برنامه هفته اول
هنوز سازمان لیگ برنامه زمانی دقیق نیم‌فصل اول را اعلام نکرده، اما در هفته نخست که ظاهرا از پنجم مرداد آغاز می‌شود، تیم‌ها به این ترتیب به مصاف هم خواهند رفت:

پرسپولیس.............................. فولاد خوزستان

‎ ‎پیکان .......................................................پدیده‎

سیاه‌جامگان...................................... ذوب‌آهن‎

‎ ‎صنعت نفت آبادان............................. استقلال‎

استقلال خوزستان..................... تراکتورسازی‎

نفت تهران............................... سپیدرود رشت‎ ‎

گسترش فولاد................................ پارس‌جنوبی‎ ‎

سپاهان...................................................... سایپا‎
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: