bazarnews

کد خبر: ۲۵۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
در اوج تنش‌ها میان دولت‌های عربی، دو دیپلمات غربی و عربی راهی خلیج فارس شدند تا ابعاد بحران را مورد گفت‌وگو قرار دهند. وزیر خارجه آمریکا در سفری چندروزه ابتدا راهی دوحه شد تا پیمان ضد تروریستی را با مقامات قطری امضا کند و سپس در سفر به عربستان، آخرین تحولات مربوط به بحران میان دوحه و ریاض را مورد بررسی قرار دهد. همزمان یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان نیز راهی تهران شده تا از ظرفیت‌های سیاسی ایران برای ایجاد ثبات در منطقه و تلطیف در روابط ایران و عربستان بهره بگیرد.
بازار نیوز - رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا که برای کمک به کاهش تنش بین قطر و چهار کشور عربی به منطقه خاورمیانه سفر کرده است روز سه‌شنبه به دوحه سفر کرد و در جریان دیدار از قطر توانست با امضای معاهده‌ای تشدید مبارزه آن کشور با تروریسم را تضمین کند. در واکنش به این اقدام چهار کشور عربی این معاهده را قدمی مثبت از سوی دوحه ارزیابی کردند، اما گفتند هنوز کافی نیست. به گزارش آسوشیتدپرس، قطر دومین مقصد از سفر وزیر خارجه آمریکا به کشورهای منطقه بوده است. او در ادامه این سفر به عربستان سعودی خواهد رفت. تیلرسون که خود را دوست این منطقه توصیف کرد پس از ملاقات با تمیم بن‌حمد‌آل‌ثانی امیر ۳۷ ساله قطر اظهار امیدواری کرد که به زودی راه‌هایی برای بحران اخیر در مناسبات قطر با کشورهای عربی پیدا شود. دو کشور در جریان این دیدار یک یادداشت تفاهم در مورد چارچوب اقدامات آینده حکومت قطر برای تقویت مبارزه با تروریسم و برخورد فعال با شبکه‌ها و منابع مالی تروریسم امضا کردند. این توافق به یکی از اتهامات چهار کشور عربی علیه قطر که مدعی‌اند آن کشور از تروریسم حمایت می‌کند پاسخ خواهد داد. تیلرسون که روز چهارشنبه با مقامات چهار کشور عربی در ریاض دیدار داشت در عین حال از قطر هم حمایت سیاسی کرد. او گفت: به نظرم قطر در مواضع خود خیلی صریح بوده و مسوولانه عمل کرده است. پیشتر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در این درگیری طرف عربستان سعودی و حامیان این کشور را گرفته بود.

وزیر خارجه آمریکا سفرش به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را روز دوشنبه با سفر به کویت و دیدار با شیخ صباح ‌احمد الصباح امیر کویت آغاز کرد. رهبر کویت تاکنون بین قطر و چهار کشور عربی مخالف آن، امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی و مصر به‌عنوان میانجی عمل کرده است. این چهار کشور اوایل ماه ژوئن مناسبات دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و راه‌های هوایی، دریایی و زمینی به این کشور را مسدود کردند. مدتی بعد آنها فهرستی شامل ۱۳ درخواست برای احیای مناسبات با قطر را منتشر کرده و برای اجرای این موارد به قطر ۱۰ روز فرصت دادند. این شروط عبارت بودند از: بستن رسانه‌هایی که متعلق یا مورد حمایت قطر هستند از جمله شبکه خبری الجزیره، قطع رابطه با گروه‌های اسلامگرا از جمله اخوان‌المسلمین، محدود کردن مناسبات با ایران و اخراج نیروهای مسلح ترکیه که در این کشور مستقر هستند.

حکومت قطر قاطعانه حمایت و کمک مالی به گروه‌های تندرو را تکذیب و با شروط چهار کشور عربی مخالفت کرده و می‌گوید پذیرش این شروط به معنای نقض استقلال این کشور است. همزمان با سفر رکس تیلرسون به حاشیه خلیج‌فارس شبکه خبری سی‌ان‌ان روز دوشنبه مدارکی را در مورد همکاری‌های قطر با کشورهای همسایه که مربوط به سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ است، افشا کرد. سی‌ان‌ان می‌گوید؛ منبعی در سطح منطقه این مدارک را در اختیار آن قرار داده است. این مدارک عبارتند از: یک توافق دست‌نویس بین رهبران عربستان سعودی، کویت و قطر در مورد عدم دخالت مستقیم و غیرمستقیم در امور داخلی یکدیگر و سه کشور دیگر عضو شورای همکاری خلیج‌فارس یعنی امارات متحده عربی، بحرین و عمان. در آن مدرک با هرگونه حمایت از اخوان‌المسلمین و سایر گروه‌هایی که از آنها نام برده نشده ولی می‌توانند کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را به خطر بیندازند، مخالفت شده است.

اما از نگاه قطر، اخوان‌المسلمین یک گروه سیاسی مشروع است و سال‌ها میزبان شیخ یوسف القرضاوی رهبر معنوی این گروه بوده است. موضع قطر در این زمینه صد در صد مخالف موضع مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. چهار کشور عربی مخالف قطر اوایل وقت سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای به‌طور غیرمستقیم صحت این مدارک را تایید کردند. آنها گفتند این مدرک بدون هیچ شبهه‌ای نشان می‌دهد که قطر به وعده خود عمل نکرده و تعهدات خود را کاملا نقض کرده است. این چهار کشور افزودند فهرست شروطی که در ماه ژوئن اعلام شده در راستای توافقات قبلی با قطر است و کاملا با روح این توافقات در انطباق است. مقامات آمریکایی می‌گویند رکس تیلرسون امید ندارد که به زودی بحران در مناسبات قطر و چهار کشور عربی حل شود و حل این بن‌بست ممکن است ماه‌ها طول بکشد.
دنیای اقتصاد
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: