bazarnews

کد خبر: ۲۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا گفت: قرارداد توتال «نشان می دهد که این شرکت به تنهایی و احتمالا کل دولت فرانسه آماده تقابل با تصمیم دولت آمریکا در مورد بازگرداندن تحریم ها به یک بهانه غیر موجه هستند.»
بازار نیوز - زمانی که شرکت فرانسوی توتال در ماه جاری میلادی یک قرارداد مهم گازی با ایران امضا کرد، مدیر این شرکت این سرمایه گذاری تقریبا 5 میلیارد دلاری را یک ابتکار پیشگامانه برای صلح توصیف کرد.

پاتریک پویان، در مراسم امضای این قرارداد در تهران به خبرگزاری فرانسه گفت «ما اینجاییم تا پل هایی ایجاد کنیم، نه دیوارها»

این کنسرسیوم که شرکت ملی نفت چین و شرکت ایرانی پتروپارس را نیز در بر می گیرد، قرار است به موجب یک قرارداد 2- ساله، میدان گازی پارس جنوبی ایران را توسعه دهد. پویان همچنین گفت: «توسعه اقتصادی همچنین راهی برای ایجاد صلح است.»

این سخنان پویان نشان دهنده نگاه گسترده تری است که نسبت به بهبود روابط با ایران در بین رهبران کشورهای اروپایی حاکم است و این شرکت هایی نظیر توتال را به سرمایه گذاری در کشورهای که اکنون عمده تحریم هایش لغو شده اند تشویق می کند. اما اظهارات این مدیر فرانسوی نشان دهنده اختلاف و شکاف فزاینده میان دولت آمریکا و اروپا در مورد نحوه مواجهه با ایران نیز هست. اروپا در حالی علاقمند به تعامل بیشتر با ایران است که دولت ترامپ ایران را تهدیدی جهانی تلقی کرده و نسبت به تحریم بیشتر ایران ابراز تمایل کرده است.

از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ، اروپا و آمریکا مسیرهای کاملا متفاوتی را در خصوص ایران طی کرده اند و این مسئله تردیدهایی را در مورد آینده توافق هسته ای مطرح نموده است.

بسیاری از بانک ها و شرکت های اروپایی تمایلی به حضور در بازار ایران ندارند، اما شرکتهایی از کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا نیز هستند که در بخش های مختلف از انرژی های تجدیدپذیر گرفته تا ساخت هتل های لوکس و خودروسازی ایران سرمایه گذاری نموده اند. هفته گذشته شرکت پژو سیتروئن فرانسه اعلام کرد، به لطف تولید خودروهای جدیدش در ایران، میزان فروش این شرکت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تقریبا سه برابر شده است.

فابین دنی، یک مشاور مستقر در تهران که به شرکت های خارجی در مورد بازار ایران مشورت می دهد گفت: «اروپایی ها دارند بر می گردند، چینی ها دارند بر می گردند، روس ها، اوکراینی ها همه اینجا هستند... شرکت های خیلی بزرگی هستند که اشتهای سرمایه گذاری» در ایران را دارند. «آنها دارند این مسیر را طی می کنند.»

اما در واشنگتن، توافق هسته ای که در دولت اوباما مذاکره و منعقد شده، توافقی بد تلقی می شود و برخی در کاخ سفید در حال فشار برای اعمال اقدامات سختگیرانه تر علیه ایران هستند و می گویند توسعه فعالیت های موشکی ایران نباید بی پاسخ بماند.

در ماه آوریل، دولت ترامپ به کنگره اطلاع داد که ایران در حال تبعیت از برجام است، اما این مسئله هر 90 روز یکبار باید مورد راستی آزمایی مجدد قرار گیرد. دولت ترامپ همچنین گفته که در حال تجدیدنظر در توافق هسته ای است و گزینه خروج کامل از آن روی میز قرار دارد.

به علاوه، وزارت خزانه داری آمریکا نیز هنوز نگفته که آیا به شرکت های آمریکایی نظیر بوئینگ مجوز معامله با ایران را می دهد یا نه.

الی گرانمایه، تحلیلگر شورای اروپایی در زمینه روابط خارجی گفت: «یک اختلاف نظر واضح میان اروپا و آمریکا در مورد ایران وجود دارد... اروپایی ها مسیر تعامل و نزدیکی را انتخاب کرده اند. اما آمریکا به دنبال سیاست منزوی کردن و مهار ایران است.»

ریچارد نفیو، از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا گفت، به ویژه قرارداد توتال «نشان می دهد که این شرکت به تنهایی و احتمالا کل دولت فرانسه آماده تقابل با تصمیم دولت آمریکا در مورد بازگرداندن تحریم ها به یک بهانه غیر موجه هستند.»
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: