به گفته یکی از کارگران، این شرکت پس از واگذاری غیر اصولی توسط سازمان خصوصی سازی دچار بحران و مشکلات بسیاری شده که ضمن اختلال در عملکرد آن باعث نارضایتی کارکنان شده است.
شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس که زیر مجموعه بازرگانی دولتی(در زمان مدیریت دکتر قنبری) بود بعد از چندین بار ورود به بورس و عدم خرید سهام بلوکی 87 درصدی این شرکت، در تیر ماه 95 یک شرکت بی نام و نشان با نام احیا گستر هرمز با ترکیب اعضای هیات مدیره آقایان هاشم خانی، صوفی آبادی و بیابانی بلوک سهام حفارس را که ارزش هر سهم 3602 ریال بود خریداری و برنده مزایده به ارزش 109 میلیارد تومان شدند.
این درحالی است که این شرکت در سرتاسر کشور حدود سی شعبه و نمایندگی و 1200 نفر پرسنل داشته و فقط مساحت ترمینال مرکزی(اصلی) واقع در میدان نماز 126 هکتار به همراه مجموعه عظیم تعمیرگاهی و نمایندگی 1936 شرکت گواه ایران خودرو دیزل می باشد.
همچنین زمین شعبات شرکت در شهرهای مشهد، یزد، بندرعباس، کرمان و دیگر شهرهای بزرگ کشور بالغ بر 50 هکتار بوده و ناوگان این شرکت بیش از 600 دستگاه خودروی سنگین شامل بنز، ولوو و اسکانیا می باشد که رقم واگذاری سهام فقط ارزش خودروهای شرکت را شامل شده و حتی اموال منقول شرکت در این رقم محاسبه نگشته و اموال غیر منقول لحاظ نگردیده است.
مطالبات معوق کارکنان / قرارداد با سازمان خصوصی سازی رعایت نشده
همزمان علی رغم توافقات قبلی مبنی بر حفظ نیروی انسانی با شرایط سابق حداقل تا 5 سال، از زمان تیر ماه 95 (زمان واگذاری) تا کنون پرداخت حقوق کارکنان شرکت با تاخیر و تغییر بسیار صورت گرفته و قرارداد بیمه تکمیلی لغو شده است.
در شرایطی که تا تیر ماه حق بیمه تکمیلی از حقوق کارکنان کسر گردیده و بیمه مطالبات بیمه شدگان را به شرکت پرداخت کرده اما شرکت طلب فاکتورهای بیمه کارکنانش را پرداخت نمی کند. همچنین حق بهره وری سالانه پرداخت نشده و صندوق رفاه که ماهانه از حقوق کارکنان مبلغی را کسر و در صورت اعلام نیاز از جانب کارکنان بصورت مطالبه (تسویه) یا وام واگذار می شد تعطیل و پس انداز کارکنان که حق و طلب آنها از شرکت بوده را آزاد نمی کنند.
به گفته یکی از کارکنان این شرکت از سال گذشته حقوق کارکنان را به دو بخش تقسیم کرده و نیمی از آن را حداقل 15 روز بعد از پایان ماه کاری و مابقی را چندین روز پس از آن پرداخت کرده اند. به نحوی که نیمی از حقوق خرداد ماه دو روز پیش پرداخت شده است.
مورد دیگر اضافه کار مصوب در قرارداد افراد است که عضو هیات مدیره اعلام کرده که از حقوق خرداد ماه دیگر به هیچ عنوان اضافه کاری پرداخت نخواهد شد و باقی پرداختی ها نیز منتفی است.
تحولات عجیب در شرکت / کارمند شرکت: می خواهند شرکت را تعطیل کنند
اما از سوی دیگر اتفاقات عجیبی در شرکت در جریان است. بیش از 6 ماه است که خرید لوازم و تجهیزات تعمیرگاهی برای راه اندازی خودروهای معیوب صورت نمیگیرد و باعث شده تعداد قابل توجهی از ناوگان شرکت بخاطر کوچک ترین و ساده ترین ایراد متوقف و از کار کردن باز داشته شوند و در یک سال فقط یک قرار حمل سبک آلومینیوم بسته شده و تعداد زیادی از ناوگان سالم شرکت بیکار می باشند.
در طول یک سال شکایت ها، پیگیری ها و جلسات بسیاری با مسیولین شهر اسلامشهر،اداره کار،خصوصی سازی،بازرگانی دولتی و بورس به منظور پیگیری وضعیت فعلی شرکت و نبود کار انجام شده ولی بدون پاسخ مانده است!
طبق قرارداد خریدار سهام با سازمان خصوصی سازی،بازرسیهای پی در پی باید صورت بگیرد و نسبت به روند رو به رشد شرکت اطمینان حاصل شود که گویا این پیش بینی هم از ریل خود خارج شده است.
به گفته برخی کارکنان شواهد نشان می دهد مدیران شرکت در جهت منافعی خاص روند تعطیلی این شرکت بزرگ را کلید زده اند و به دنبال تعطیل کردن آن هستند.
مطالبات کارگران
کارگران معترض موارد زیر را به عنوان خواسته هایشان به خبرنگار بازار نیوز اعلام کردند:
- پرداخت کلیه دیون و مطالبات معوق
- پرداخت به موقع حق و حقوق کارکنان
- انعقاد قرارداد حمل و نقل و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیلهای عظیم شرکت
- ارایه کار به کارکنان و اداره اصولی شرکت
- انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی مانند گذشته
احتمال فسخ قرارداد توسط سازمان خصوصی سازی
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: در صورتی که تخلفات مورد نظر کارکنان شرکت حمل و نقل خلیج فارس پیگیری و اتبات شود سازمان خصوصی سازی موظف است به این مساله ورود کند.
این کارشناس اضافه کرد: این سازمان در صورت اثبات نقض متن قرارداد واگذاری و عدم صلاحیت می تواند قرارداد را فسخ کند و برنده دوم مناقصه را جایگزین مالکان فعلی نماید و یا مناقصه دیگری برگزار کند
در هر صورت به نظر می رسد باید هر چه سریعتر فکری برای این وضعیت کرد تا از ادامه این روند و آسیب دیدن بیشتر شرکت و کارکنان جلوگیری شود.