bazarnews

کد خبر: ۲۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان زنجانی
پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی صبح امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.
بازارنیوز - در پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی شمس متهم ردیف دوم پرونده برای ادامه دفاعیات در جایگاه حاضر شد.به گزارش بازارنیوز به نقل از میزان، قاضی مقیسه رئیس دادگاه خطاب به شمس گفت: از طولانی کردن مسیر رسیدگی به پرونده در دادگاه بپرهیزید و به اصل مبلغ 1 میلیارد و 200 میلیون یورو بپردازید مبلغی که به شما داده بودند تا به پیمانکاران پارس جنوبی دهید، در رابطه با محموله‌های نفتی که هم خود شما و هم بابک زنجانی و دست‌اندرکاران شبکه باور دارند که نفت تحویل شما داده شده و شما آن را تحویل فال داده‌اید صحبت کنید.
رئیس دادگاه ادامه داد: به متن پاسخ کیفرخواست که توسط دادگاه صادر شده بپردازید البته این حق شماست که دفاع کنید اما دادگاه را طولانی نکنید، شما پول‌ها را در جاهای دیگری (خرید هواپیما، هتل و کشتی) مصرف کرده‌اید و سرنوشت بقیه پول‌ها مبهم است. در این رابطه توضیح دهید.
شمس پاسخ داد: بنده در قالب کیفرخواست به ترتیب در مورد عناوین اتهامی از جمله مشارکت، اخلال در نظام اقتصادی و جعل و کلاهبرداری مطالبی بیان می‌کنم قصد کش دادن دادگاه را ندارم و روند دادگاه در اثر سؤال جواب‌ها طولانی می‌شود من از اینکه اینجا بایستم و دائما سوژه شوم و از من عکس گرفته شود خوشم نمی‌آید.
متهم ردیف دوم: عدم هرگونه سوءنیت خود را نشان دادم
متهم ردیف دوم پرونده گفت: کیفرخواست به‌ صورت گزینشی و مهندسی معکوس نوشته شده است. سرورانی که کیفرخواست را نگاشته‌اند در کار مدعی‌العمومی عالم هستند اما دفاعیه بنده با سند و مدرک است و در اینجا به‌عنوان شاگرد می‌توانم با نظر استاد مخالفت داشته باشم و آن را با برهان خلف رد کنم. فقط با دیدن نیمه خالی لیوان ادعانامه نوشته شده است مقصر اصلی کسی است که اعتبار نجومی به اس سی‌تی بنکرز داده است و رسید اموال را گرفته است. من وظیفه کارگزاری انجام دادم و در جایی که لازم بوده گزارش نوشته‌ام.
شمس ادامه داد: آنقدر عقل داشتم که نیایم اما همکاری کردم و با توجه به نقش کوچکم در این زنجیره بزرگ و فعال مایشاء بودن بابک زنجانی در شرکت‌هایش، بنده عدم هرگونه سوءنیت خود را نشان دادم.
قاضی مقیسه: قرارداد شمس و زنجانی برای نحوه برنامه‌های فساد سازمان‌یافته
قاضی مقیسه گفت: شما می‌گوئید قراردادی با کسی امضا نکرده‌اید اما شما با نفت قرارداد امضا کرده‌اید.
متهم ردیف دوم پاسخ داد:‌بنده با بابک زنجانی قرارداد کارگزاری امضا کردم.
قاضی مقیسه با اشاره به متن قرارداد گفت: قراردادی بین شما و بابک زنجانی در مورخ 15/9/91 ساعت 16:00 در دفتر بابک زنجانی در خصوص نحوه برنامه‌های فساد سازمان‌یافته مبنی بر اینکه پول‌ها را در کجا و چگونه خرج کنید که به پیمانکاران و شرکت نفت نرسد منعقد شده است آیا این اقدامات ضربه به نظام نیست؟ شما باید پول را برای توسعه کشور به پیمانکاران می‌دادید همچنین در بند الف قرارداد مقرر شده که شرکت هواپیمایی اونور ایر توسط بابک زنجانی به مبلغ 255 میلیون دلار خریداری شود.
شمس پاسخ داد: اعتراض دارم! متن قرارداد را دو بار نماینده دادستان مطرح کردند.
قاضی مقیسه گفت: اجازه بدهید گوش دهید و پاسخ دهید. با توجه به پاسپورت ایرانی زنجانی و تابعیت انگلیسی شما، شما قرارداد را امضا می‌کنید که 49 درصد هواپیمایی اونور ایر به شما و 51 درصد به آن فرد ترکیه‌ای واگذار شود. همچنین در قرارداد مقرر شد که کلیه سهام‌داران (ایادی مخفیتان نیز هستند و ادعا دارید افرادی در ایران دارید که هنوز آشکار نکرده‌اید) به شمس‌زاده اختیار دهند که مدیریت شرکت هواپیمایی را بر عهده بگیرد و ماهانه یک جلسه در دفتر اونور ایر با حضور شما تشکیل شود.
شمس پاسخ داد: این مربوط به اونور ایر است.
قاضی مقیسه گفت: ذره ذره و در هر نقطه شما با هم شراکت داشتید و بند دوم قرارداد نیز مربوط به خرید 6 ایرباس 320، 5 هواپیمای آرجی و 4 فروند ایرباس 300 است. ما می خواهیم روشن شود اینها در کجا هزینه شده. آیا مستندات پرونده را قبول دارید؟ با دلایل بگویید قبول دارید یا خیر؟
شمس پاسخ داد: خیر قبول ندارم با دلایل نمی‌گویم سند دارم، مشکلی که وجود دارد این است که مدام خلط مبحث می‌شود اجازه دهید توضیح دهم.
قاضی مقیسه گفت:آیا اصل قرارداد را قبول دارید؟
شمس پاسخ داد: قرارداد نبوده تفاهم نامه و دستورالعمل است.
قاضی مقیسه گفت: این قرارداد رسمی است.
شمس: بابک زنجانی 6 بار قبول کرده که بدهی‌اش را می‌دهد
شمس پاسخ داد: من شریک نبوده‌ام و 80 درصد قرارداد انجام نشده است. من قراردادی با نفت امضا نکردم. فروشنده آن چه کسی بوده و خریداری ISO (ایزو بوده است)، من FIIB را به زنجانی معرفی نکردم وا ینها کذب محض است.
قاضی مقیسه پرسید: اموال مملکت را برده‌اید آنوقت ادعا دارید که قصد کمک داشتید و کمک کرده‌اید؟
شمس پاسخ داد: بابک زنجانی 6 بار قبول کرده که بدهی‌اش را می‌دهد من به دلیل کمک به نظام تحریم‌ها وارد قضیه شده‌ام و منافع مادی کمی حاصل بنده شد و اونور ایر را نیز پس دادم.


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: