bazarnews

کد خبر: ۲۵۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
کاهش سرمایه ناخالص تهدیدی است پیش روی اقتصاد ایران که می تواند مانع رشد و رونق در سالهای پیش رو باشد.
به گزارش بازار نیوز شاید عوامل متعددی رشد اقتصادی کشور را تهدید کنند اما انتظار اقتصاد دانان در خصوص تشکیل سرمایه ناخالص وضعیت نگران کننده ای را پیش روی ما قرار می دهد که باید هر چه سریعتر دولتمردان چاره ای برای آن بیندیشند.

آمارها نشان می دهد رشد سرمایه ناخالص کشور در سال های گذشته منفی بوده است. یعنی میزان سرمایه گذاری در این بازه در کالاهای سرمایه های تولید پذیر کاهش یافته و قاعدتا باید منتظر تاثیر آن بر رشد اقتصادی باشیم.

 بنا بر این گزارش میانگین سالانه رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص طی سال‌های 1388 تا 1395 با کاهشی کم‌سابقه، رقمی برابر با  3.7- درصد بوده است. این درحالی است که میانگین رشد سالانه تشکیل سرمایه ثابت طی سال‌های 1340 تا 1387 رقمی برابر با 7.2 درصد بوده است.  

تهدیدی پیش روی اقتصاد ایران / آیا رشد اقتصادی کاهش می یابد؟

چنین کاهشی در روند سرمایه‌گذاری در کشور بسیار نگران کننده است، زیرا کاهش رشد تشکیل سرمایه و تداوم آن حتی تا مقطع اخیر، تهدیدی برای پایداری رشد اقتصادی در سال‌های آینده محسوب می‌شود. 

روند نزولی تشکیل سرمایه ناخالص در اقتصاد ایران، هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی مشاهده می‌شود.

عوامل اثرگذار بر تشکیل سرمایه بخش دولتی، به طور عمده شامل کاهش درآمدهای نفتی و تنگنای مالی دولت و ناکارایی در تخصیص منابع بودجه‌ای می‌باشد.  

در مقابل، کاهش روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عمدتاً تحت تأثیر عواملی مانند محیط کسب و کار نامساعد، تحریم‌های بین‌المللی، بی‌ثباتی اقتصاد کلان و مشکلات تأمین مالی می‌باشد.  
دولت دوازدهم برای فائق آمده بر مساله رکود و افزایش رشد اقتصادی غیر نفتی باید یکی از اولویت های خود را بر بهبود شاخص سرمایه ناخالص متمرکز کند تا از طریق بهبود فضای کسب و کار، تسهیل مبادلات بین المللی و افزایش امنیت اقتصادی و شفافیت زمینه رشد و توسعه در سال های آینده فراهم گردد.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: