bazarnews

کد خبر: ۲۵۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
تداوم قفل توسعه میدان گازی فرزاد «ب» که در منطقه استراتژیکی در خلیج‌فارس واقع شده ایران را واداشته تا درباره هند به عنوان یک شریک تجاری بازنگری کند و نیم‌نگاهی به روسیه داشته باشد.
بازار نیوز- واگذاری میدان گازی فرزاد «ب» از سوی ایران به شرکت‌های خارجی مدتی است بحث‌برانگیز شده است. ابتدا صحبت‌هایی بود که ایران توسعه میدان گازی فرزاد «ب» را به شرکت هندی ONGC واگذار می‌کند اما اخیراً وزارت نفت ایران اعلام کرد که تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت‌های روسی امضا کرده است.

شرکت‌ هند در واکنش به این اقدام اعلام کرد که خرید نفت از ایران را تا 25 درصد کاهش خواهد داد حتی در این میان یک شرکت هندی «اُسار» اعلام کرد واردات نفت خود را از ایران 32 درصد کاهش داده است.

موضوع توسعه میدان گازی فرزاد «ب» بحث داغ رسانه‌های هندی نیز است.

پایگاه خبری تایمزآواندیا، نوشته است علیرغم مثبت‌نگری که مودی نخست‌وزیر هند و حسن روحانی رئیس جمهور ایران در گذشته بر روی توسعه میدان گازی فرزاد «ب» داشتند تهران اعلام کرده است که هیچ اجباری برای اینکه توسعه میدان گازی فرزاد «ب» را به هندی‌ها بدهیم وجود ندارد.

این گزارش نوشته است که آخرین بحث توسعه‌ای ممکن است در اقدام تلافی‌جویانه تصمیم هند بر کاهش واردات نفت از ایران متمرکز باشد. در ماه می هند تصمیمی را در پاسخ به مناقشات ایران و هند بر واگذاری توسعه میدان گازی فرزاد «ب» اعلام کرد که واردات نفت از ایران را کاهش می‌دهد.

این گزارش می‌نویسد: برای اینکه هند قفل واگذاری این پروژه را بشکند در نخستین گام پیشنهاد سرمایه‌گذاری 11 میلیارد دلاری را برای این میدان مطرح کرد.

کمیته انرژی مجلس اعلام کرد: زمانی که ایران و هند مشترکاً مسأله بررسی فنی فرزاد «ب» را مطرح کردند هیچ صحبتی از اینکه این قرارداد در نهایت به هندی‌ها واگذار شود مطرح نشد.

عبدالله قره‌خانی حقوقدان ایرانی به تایمز آواندیا اعلام کرده بود که در شرایط کاملاً مساوی شرکت ONGC ویدش هند می‌تواند در اولویت باشد و اگر اختلافی بین شرکت‌های هندی و دیگر شرکت‌ها در بحث‌های تکنولوژی و فناوری باشد ایران شرکتی را انتخاب می‌کند که منافع بیشتری را برای کشورش دربرداشته باشد.

تداوم قفل توسعه میدان گازی فرزاد «ب» که در منطقه استراتژیکی در خلیج‌فارس واقع شده ایران را واداشته تا درباره هند به عنوان یک شریک تجاری بازنگری کند و نیم‌نگاهی به روسیه داشته باشد.

هندوستان‌تایمز هم گزارش داد که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده است که احتمالاً روسیه به عنوان شریک آنها در میدان فرزاد «ب» انتخاب شود و طرف‌‌های هندی در ارائه پیشنهادهای مناسب شکست خورده‌اند.

به هر حال هند رویکرد مصالحه و مسالمت‌آمیز را در پیش گرفته و گفته است که مهم نیست که این پروژه به شرکت ONGC ویدش هند واگذار شود با این اوصاف دارمندراپراتهان «وزیر نفت هند» اعلام کرده است که ایران به انجام توافق با هندی‌ها برگردد.

فاینانشان اکسپرس هم نوشته است که ایران یک کشور بزرگی است و ما انتظار داریم همچنان که در زمان تحریم‌ها آنها را تنها نگذاشتیم ایران نیز برای این اقدام ما پاسخی متقابل بدهد. اگر به این میدان برگردیم تنها می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم.
 
برچسب ها: نفت ، انرژی ، گاز ، میدان گازی
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: