bazarnews

کد خبر: ۲۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
توسعه تجارت الکترونیک رفوزه شد!
با وجود سرعت زیاد پیشرفت الکترونیکی در تجارت اما ایران هنوز با مشکلات عدیده ای در این حوزه مواجه است.
بازار نیوز- با توجه به سرعت گرفتن تکنولوژی و استفاده از وسائل الکترونیکی مقوله تجارت الکترونیک تحول عظیمی در عرصه اقتصاد جهان بوجود اورد و بیشتر تعاملات اقتصادی از طریق تراکنش های مالی میان بنگاه های تجاری صورت می گیرد.

به عبارت ساده‌تر تجارت الکترونیک بنگاه‌های تجاری با مشتریان در واقع همان فروش محصولات یا ارائه خدمات به مشتریان نهایی است که هم به‌صورت آنلاین و هم به‌صورت فیزیکی انجام می‌شود.


UNCTAD یکی از نهادهای اصلی مجمع عمومی سازمان ملل متحد است که در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری و مسائل مربوط به توسعه کشورها فعالیت می‌کند و هدف اصلی این نهاداین است که توسعه فرصت‌های تجاری برای کشورهای در حال توسعه را افزایش دهد.

طبق آخرین نتایج بررسی های کنفرانسی در زمینه تجارت و توسعه سازمان ملل یا UNCTAD ایران نتوانسته نمره چندان قابل قبولی بگیرد و از میان 137 کشور، رتبه 77 را در زمینه تجارت الکترونیک به‌دست آورده است.

وضعیت نامناسب تجارت الکترونیک در ایران

این در حالی است که چندی پیش ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در بیست و دومین کنفرانس ملی سالانه کامپیوتر ایران اظهار کرد: بسیاری از معضلات موجود در حوزه رکود اقتصادی و پایین بودن گردش پول در کشور ریشه در حوزه تجارت الکترونیک کشور دارد.

وی ادامه داد: فناوری اطلاعات با رشدی که طی پنج دهه گذشته داشته، بازار چهار هزار میلیارد دلاری در دنیا ایجاد کرده است و با وجود رکود در بازارهای جهانی و مشکلات جهان سرمایه‌داری، این بازار طی سال‌های گذشته، سالانه رشد چهار درصدی را پشت سر گذاشته و پیش‌بینی می‌شود سال‌های آینده نیز شاهد همین میزان رشد باشیم.

فیروز آبادی وضعیت فعلی دولت در حوزه تجارت الکترونیک کشور را نامناسب برشمرد و افزود: نبود زیرساخت‌های اساسی در حوزه مربوط به نظام اعتماد و امنیت در این فضا یکی از دلایل اصلی این امر است و این مسئله سبب شده تا همه به راحتی در این فضا وارد شوند درحالی که برای تنظیم روابط در آن فکر اساسی نشده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اذعان داشت: تقویت تجارت الکترونیکی در کشور باید در دستور کار قرار گیرد به همین منظور ما باید در این فضا بتوانیم تجارت الکترونیکی (E-Commerce) داشته باشیم و با پرداخت الکترونیکی، بسیاری از مشکلات کشور را حل شده است.

تجارت الکترونیک مزیتی بی نظیر

در همین راستا عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: پیشرفت های الکترونیکی در سالهای اخیر سرعت چشمگیری داشته و با استقبال همگان نیز مواجه شده است و استفاده از اینترنت موجب شده تا مبادله محصول و ارائه خدمات به نحوه جدید و نو انجام شود.

وی افزود: تجارت پدیده ای چند رشته ای است و فناوری اطلاعات،بازاریابیو فروش مالی و مسائل اقتصادی و حقوقی را در بر میگیرد و از اهمبت بالایی برخوردار است که در سال های اخیر با پیشرفت های الکترونیکی تحول عطیمی در آن ایجاد شده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: ما باید در این مسیر حرکت کنیم و گسترش سریع اینترنت و توسعه بازارهای سرمایه ای لازمه این است که باید خود را با تحولات روز دنیا انطباق داد ، امروزه پیشرفت فناوری با سرعت زیادی حرکت می کند و اگر در گذشته ارزان خریدن مهم بود اما امروز تسهیل تجارت بر این امر ارجحیت پیدا کرده است.

آرگون با اشاره به مزیت های تجارت الکترونیک گفت: بهای تمام شده کالا و خدمات و کاهش محدودیت زمانی برای خرید از مزیتهای تجارت الکترونیک است که به نوعی کار را راحت تر کرده است.

افزایش حجم مبادلات تجاری الکترونیک

رمضانعلی صادق زاده معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که چه میزان از ۲۰۰ هزار میلیاد تومان از معاملات دولت طی سال جاری از طریق این سامانه انجام خواهد شد،گفت: در حال حاضر تنها ۵۰ درصد نهاد های اجرایی که حدود پنج هزار دستگاه هستند در این سامانه ثبت نام کرده اند و در سال ۹۲ که حجم معاملات دولت حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان بود این سامانه سهم اندکی داشت.

وی ادامه داد: اگر تخصیص بودجه کامل صورت بپذیرد پیش بینی ما برای سال جاری همان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

صادق زاده در پایان بیان کرد: هدف این سامانه توسعه تجارت الکترونیکی در دولت است چراکه طبق پیش بینی های صورت گرفته حجم معاملات دولت در سال جاری حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی در پایان بیان کرد: سامانه تدارکات الکترونیکی دولت بر چهار رکن حداکثر حمایت از تولید داخل، مبارزه با رانت و فساد، عدالت اجتماعی و شفافیت فعالیت خواهد کرد.

در کلام آخر باید گفت که نبود زیرساخت های لازم، عدم اعتماد تولید کنندگان و غالب بودن فرهنگ سنتی تجارت و مشکلات امنیتی درگاه های الکترونیکی تجارت موجب شده تا تجارت الکترونیک در ایران سهم اندکی نسبت به میانگین جهانی داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: