نسل جدید نیسان ماکسیما با مدل های قدیمی ترش تفاوت هایی دارد که به بررسی آن می پردازیم.
بازار نیوز - مدلی که با دیدنش یا با شنیدن اسمش احتمالا یاد واژههایی مثل پر شتاب، قدرتمند و یا حتی لوکس و با کلاس میفتیم.(البته به دلیل طول زیادش هم بعضی اوقات القابی شبیه کشتی رو هم به خودش اختصاص میده!)
حدود ۱۵ سال پیش بود که برای اولین بار این مدل رو از نزدیک دیدم و با اینکه سن و سال زیادی نداشتم ولی با توجه به علاقهی شدید به خودرو و دقت زیاد به این ماشین کاملا شیفتهی ظاهر نیسان ماکسیمایی شده بودم که فقط حدود یک سال بود وارد ایران شده بود و جزء خودروهای بسیار لوکس اون زمان، یعنی اوایل دههی ۸۰، محسوب میشد.شاسی بلند.
هنوزم که هنوزه وقتی اسم ماکسیما میاد یه حس لوکس بودن تو ذهن ما تداعی میشه.ماکسیما این حس رو مدیون همون سالهای اول حضور خودش تو ایرانه که به اندازهی زیادی درخشید و به یکی از محبوبترین خودروهای اون دوره تبدیل شد.(جالبه که بدونید طراحی این مدل مربوط به سال ۱۹۹۸ یعنی بیش از ۱۸ سال پیش هستش که برای اون زمان همچین طراحیای یک شاهکار محسوب میشد.)
اما داستان فقط به ۱۵ سال پیش ختم نمیشه و دیدن صحنهیای شبیه عکس زیر در هفتهی گذشته مقدمهای شد تا به بررسی مدل جدید و هیجان انگیزتر ماکسیما، یعنی مدل ۲۰۱۷ بپردازیم.
حدود هفتهی پیش بود که در حین گشتوگذار در منطقهی آزاد انزلی بودیم و با صحنهای شبیه عکس بالا مواجه شدیم.در نگاه اول دقیقا مشخص نبود که در زاویهی کناریِ چه خودرویی قرار گرفتیم ولی استایل بدنهی آن دیانای ژاپنی اون رو فریاد میزد.فرم حدودی چراغهای عقب و مخصوصا حالت نوکنیز آن بسیار شبیه نیسان آلتیمایی بود که این روزها در مناطق آزاد در حال دیده شدن است؛ ولی انگار این آلتیما اسپرتتر از آلتیماهای دیگه به نظر میرسید و با قرار گرفتن در پشت این ماشین و دیدن نامش متوجه شدیم که در اشتباهیم و در اصل در پشت یک ماکسیمای اتاق جدید قرار گرفتیم.
دقیقا مثل همون ۱۵ سال پیش شیفتهی ظاهر بسیار جذاب و اسپرتش شدم؛ اابته دقیقا که نه، خیلی بیشتر!
طراحی ظاهری خودرو قدرتمند ماکسیما
این اتاق جدید ماکسیما از سال ۲۰۱۵ وارد بازار جهانی شده و مسلما نسبت به نسل قبلی خودش که تا سال ۱۳۹۱ توسط پارسخودرو در ایران تولید میشد تغییرات زیادی پیدا کرده.
اولین موردی که در نگاه کلی اولیه به چشم میخوره ظاهر کاملا اسپرت و داینامیک این ماشین هستش و برخلاف مدل قبلی شما با خورویی بسیار طویل رو به رو نمیشید؛ البته نه اینکه مدل جدید طول کمی داشته باشه ولی با توجه به کاهش طول ۶ سانتیمتری و البته نوع طراحیش، طول این ماشین زیاد به نظر نمیرسه.
ماکسیما ۲۰۱۷ در نمای جلو ظاهری کاملا جدی و تا حدودی اخم کرده و عصبانی داره.مهمترین فاکتور این عصبانیتِ چهرهی ماکسیما فرم جلوپنجرهی شش ضلعی اون هستش که دو ضلع اون رو قسمت جلویی چراغها تشکیل دادن و باعث جلوهی بیشتر چراغها و خود جلوپنجره شدن.یک چهار ضلعی کروم رنگهم که در بیشتر محصولات کمپانی نیسان دیده میشه در وسط جلوپنجره قرار گرفته تا لوگوی بزرگ نیسان رو در دل خودش جا بده.
یکی از علل جذابیت جلوی ماکسیما شلوغ بودن اونه؛ به طوری که تقریبا نیسان به هر جایی دستی کشیده و خطی اضافه کرده.به طور مثال چراغها در هر دو سمت نوکتیز هستند و در وسط چراغها حالتی شبیه باله اضافه شده تا اونها رو خاصتر کنه.یا مثلا چراغهای مهشکن که دورش رو خطوط بسیار زیبای پایین سپر مزین کردن. در کل باید گفت که شما از رو به رو به یک سدان اسپرت مواجه هستید تا یک خودروی خانوادگی بزرگ!
با نگاه به کنار ماکسیما چند مورد هستش که جلب توجه میکنه.اولین مورد که در روز دیدار این ماشینهم در روزهای گذشته بسیار جاذب به نظر میاومد فرم رینگهای ۱۹ اینچی این خودرو بود که به شدت به بدنهی ماشین میومدن.نکتهی بعدی مربوط به سقف شناور این ماشین میشه؛ اگر به ستون C که در بالای انتهای درِ عقب قرار گرفته توجه کنید میبینید که ارتفاع بسیار کوتاهی داره و در این قسمت سقف با ظرافت کامل به نزدیکی در صندوق عقب هدایت میشه.حالتی شبیه اینکه این سقف روی ستون قرار نگرفته و به همین دلیل بهش میگن شناور.(طراحی که جدیدا ژاپنیها در برخی محصولات خودشون مثل لکسوس RX جدید استفاده میکنن)
نکات بعدی در طراحی قسمت جانبی ماکسیما یکی مربوط به چراغهای عقبش میشه که حدود نصفش از عقب به سمت کنار خودرو کشیده شده و یکی هم خطوط بسیار زیاد روی بدنهی این خودرو هست. خط شانهای این خودرو از بالای گلگیر جلو شروع میشه، به صورت شیبدار به میانهی در جلو میرسه و تا زیر دستگیرهی در عقب امتداد پیدا میکنه.یک خط دیگر از میانهی در عقب شروع میشه و خودشو به بالهی چراغ عقب میرسونه.نیسان برای تکمیل طراحی زیبای خودش در نمای میانی این خودرو یک تو رفتگی بسیار زیبا رو هم در بالای رکاب این ماشین در نظر گرفته تا جذابیت این نما رو دو چندان کنه.
(از عکس بالا مشخصه که مدل جدید ماکسیما دیگه اون حالت بسیار کشیده رو نداره)
اما میرسیم به قسمت انتهایی این خودرو...
از چراغها زیاد گفتیم، فقط این رو اضافه کنیم که چراغهای جلو و عقب این خودرو یکی از هماهنگترین چراغهای موجود در بین خودروهای حال حاضر هست... اما بعد از چراغها، تو چشمترین نقاط انتهایی این خودرو مربوط به خروجیهای اگزوز اون میشن که در طرفین پایین سپر قرار گرفتن و رنگ کرومیشون با نوار کرومی بالای پلاک و بین دو چراغ هماهنگی خوبی رو پدید آوردن.
(مدل بالا ماکسیمای تیپ SV هستش که به یک نوار کرومی اضافهی بسیار زیبا در بین اگزوزها مجهز شده)