bazarnews

کد خبر: ۲۷۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
جواد نکونام اولین تجربه حضور خود روی نیمکت سرمربیگری را با بردی پرگل جشن گرفت تا برای رقبا خط و نشان بکشد.
بازار نیوز -  کاپیتان سابق تیم ملی که تجربه حضوری چندساله در لالیگا را در کارنامه دارد، اولین تجربه حضور خود روی نیمکت سرمربیگری را با بردی خاطره انگیز و شیرین مقابل مربی سابق تیم ملی به پایان رساند.

نکونام که بعد از کناره‌گیری از تیم ملی کار خود را روی نیمکت و در کنار کارلوس کی‌روش استارت زد، در ادامه با توجه به اتفاقات شکل گرفته این همکاری خاتمه یافت. با این حال او که سودای حضوری موفقیت آمیز در نیمکت مربیگری از نسل خود را داشت در ابتدای فصل مورد توجه تراکتورسازی قرار گرفت تا همه به دنبال عجیب‌ترین نیمکت لیگ با شماره شش سابق تیم ملی باشند. هرچند این انتقال شکل نگرفت تا پروسه حضور هافبک دفاعی سابق تیم ملی روی نیمکت تیمی ایرانی با تاخیر مواجه شود و او در نهایت کار مربیگری خود را با قبول پیشنهاد خونه به خونه بابل از لیگ دسته اول استارت بزند.

نکونام در هفته اولی که به عنوان سرمربی خونه به خونه معرفی شد به دلیل عدم صدور کارت مربیگری نتوانست تیمش را از روی نیمکت هدایت کند تا جدال برابر صبای قم و تقابل با هومن افاضلی اولین حضور و تجربه مربیگری او تلقی شود. صبای قم در 48 ساعت اخیر با تغییراتی کلی از مدیریت تا کادرفنی و بازیکن به نظر می‌رسید در این بازی یک تجربه سخت را مقابل نکونام و شاگردانش رقم بزند اما خونه به خونه با سود بردن از هم گسیختگی حریف و حمایت هواداران توانست یک روز فوق العاده را با جشنواره گل برابر این تیم رقم بزند.

خونه به خونه که پیش از این تیمی بدشانس تلقی می‌شد با حضور نکونام توانست عقده گشایی کرده و در هر نیمه دو گل برای صبای قم کنار بگذارد و پیروزی 4 گله در هفته سوم آنها را به رده هفتم جدول دسته اول بفرستد. نکونام در این بازی در همان دقایق ابتدایی با مصدومیت یکی از شاگردانش بدشانسی را در یک قدمی خود می‌دید با این حال او اولین تعویض تاکتیکی خود به پایان رساند و در نهایت برابر اولین شادی گل خود به عنوان سرمربی نیم ساعت منتظر ماند تا حمید دیوسالار گل برتری تیمش را به ثمر برساند. نکته جالب توجه این بود که پاس گل آن را بازیکنی ساخت که نکونام لحظاتی پیش روانه میدان کرده بود. در ادامه روح اله باقری بود که با ثبت گل دوم در نیمه اول او را برای این پیروزی امیدوار کنند. نکونام اما بدشانس هم بود که دومین تعویض تاکتیکی تیمش را هم به دلیل مصدومیت بازیکنش از دست داد تا مهران امیری را جانشین هادی خیری مصدوم کند. با این حال نکونام که روی تعویض اول تیمش به یک پاس گل دست یافته بود اینبار روح اله باقری را به عنوان یکی از گلزنان تیمش از زمین خارج کرد تا حمید کاظمی را روانه میدان کند، بازیکنی که زننده دو گل برای خونه به خونه بود تا کاپیتان سابق تیم ملی به بهترین شکل ممکن از تعویضش سود ببرد.

کاپیتان سابق تیم ملی که باید در زمان بازیگری در تیم ملی به عنوان رهبر داخل زمین و تمرین به بهترین شکل متد درخواستی سرمربی پرتغالی را اجرا می‌کرد، نشان داده در مربیگری نیز به دنبال پلان‌های موفقیت آمیز اوست. بازیکنان خونه به خونه بابل در وهله اول سبک نظم و دیسیپلین اجرایی او را مورد تحسین قرار می‌دهند. سبکی تشکیل شده از حضور چندساله او در لیگ اسپانیا و البته تیم ملی به همراه کارلوس کی‌روش. نکونام باید از این پیروزی پرگل راضی باشد؛ خصوصا اینکه او سه گل از چهار گل رقم خورده در این بازی را مطابق تمرینات تاکتیکی که در طول هفته صورت گرفته بود به ثبت رسانده است و این نشان دهنده چربش تاکتیک او روی بازیکنان تیمش و انطباق با فرامین سرمربی است. گل اول این تیم روی ضربه کرنر و استفاده از ضربات ایستگاهی ضمن اینکه خاطره سود بردن بهینه تیم ملی از ضربات ایستگاهی را یادآور می‌شود، نمونه کاملی از گل‌های تمرینی این تیم بابلی بود. سود بردن از ضدحملات و توپ‌های پشت مدافع بعد از برتری دوگله و به بازی فراخواندن حمید کاظمی به عنوان مهاجم سرعتی این تیم نمونه دیگری از موفقیت تاکتیکی جواد نکونام در این دیدار بود.

نکونام بین دو نیمه سکوت کرد
اینکه مربیان در بین دو نیمه به شاگردان‌شان چه نکاتی برای موفقیت را متذکر می‌شوند یکی از جذاب‌ترین بخش‌های ژورنالیستی است. نکونام اما طبق اطلاعات به دست آمده نه فرامین تاکتیکی برای شاگردانش داشت و نه آنها را در استرس قرار داد. برتری دوگله در نیمه اول و اطمینان خاطر بابت این پیروزی باعث شده بود تا نکونام تنها در چند جمله از آنها بخواهد مغرور نشده و با تصور اینکه بازی صفر - صفر آغاز شده است 45 دقیقه دوم را استارت بزنند. او از بازیکنان تیمش خواست به هیچ عنوان به حریف باج نداده و البته انرژی خود را برای تمام دقایق بازی حفظ کنند.

جریمه، جریمه و جریمه تاکتیک و دیسیپلین به سبک نکونام
نکونام به بهترین شکل ممکن نقطه ضعف بازیکنان ایرانی را نشانه گرفته است. اتفاقی که در تیم ملی نیز کارلوس کی‌روش سود بزرگی از آن برده است. اینکه بازیکن برای هرگونه تخطی با جرایمی مواجه شود. معجونی از نظم و دیسیپلین فوتبالی و دیکتاتوری که باعث می‌شود شاگردان او تمام تلاش خود را در جهت دستیابی به نظر مثبت او به کار گیرند. در قوانین نکونام حتی دریبل خوردن هم شامل جرایمی می‌شود که بازیکن را مجبور به مقاومت به هر شکل ممکن در جنگ‌های یک به یک می‌کند. از جرایم مربوط به تاخیرهای جلسات فنی و میز ناهار و ... هم می‌توان به عنوان سبکی مشابه کارلوس کی‌روش یاد کرد. نکونام هنوز فرصت نکرده از توانایی فنی مربی پرتغالی که به بابل آورده سود ببرد و کار اصلی او و تیم فنی‌اش از فردا و با حضور این مربی اسپانیایی برای دربی مازندران استارت خواهد خورد. جایی که او می‌تواند شخصیت واقعی تیمش و البته تاکتیک‌هایش را مقابل مهدی پاشازاده به عنوان مدعی علمی ترین مربی حاضر در لیگ دسته اول به نمایش بگذارد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: