محمد بطحایی وزری جدید آموزش و پرورش امروز در حاشیه جلسه هیات دولت گفت سند 2030 دیگر ملغی شده است .
بازار نیوز - وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش تمرکز خود را برای شروع هر چه بانشاطتر سال تحصیلی 96 و 97 گذاشته است.
سید محمد بطحایی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در ارتباط با پرسشهایی درباره تعیین رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: تمام تمرکز ما برای شروع سال تحصیلی است. استفاده از تمام توان وزارتخانه برای آغاز یک سال تحصیلی با شور و با مشکلات کم است البته این به این معنا نیست که ما همهی مسائل را فراموش کرده باشیم و به موضوعات مان فکر نکنیم و صبر کنیم سال تحصیلی شروع شود و بعد دربارهی آن فکر کردن را آغاز کنیم.
وی ادامه داد: اما همه تصمیمگیریها را منوط کردیم به اینکه سال تحصیلی آغاز شود مشورتهایمان را انجام دادهایم اما اجازه میخواهم که پاسخ قطعی به شما را در مهر ماه عرض کنم که به چه ترتیب دانشگاه فرهنگیان اداره خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت که همه تمرکز همکاران ما درآموزش و پرورش بر مهر ماه و آغاز سال تحصیلی است.
وی سپس گفت: آموزش و پرورش و مدارس ما باید از شور ونشاط بیشتری از آن که الان هست برخوردار شود. چون سال تحصیلی شروع شده و برنامههای تدریسی هم تنظیم شده است، در متن برنامههای درسی برای سال تحصیلی جاری نمیتوانیم تغییراتی ایجاد کنیم اما جلساتی گذاشتهایم و دو برنامه مشخصا برای این موضوع با عنوان برنامههای جانبی پیش بینی شده است که از آغاز سال تحصیلی اجرا خواهد شد.
بطحایی خاطر نشان کرد: جزییات برنامهها که مشخص شد حتما به استحضار مردم خوب خواهم رساند. وزارت آموزش و پرورش مصمم است که حال و هوای آموزش و پرورش شور و نشاط بیشتری داشته باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که چه هماهنگیهایی برای کودکانی که مدارک شناسایی کافی ندارند جهت حضورشان درمراکز آموزشی دیده شده است گفت: پیش از این در شورای عالی آموزش و پرورش مقرره ای دراین باره داشتیم که متاسفانه در یکی دو سال اخیر مقداری مورد غفلت قرار گرفته است. اصل کلی این است که هیچ دانش آموزی نباید به دلایل مختلف از جمله مدارک شناسایی از تحصیل باز ماند.
وزیر آموزش و پرورش درهمین راستا تاکید کرد: تحصیل کردن مثل اکسیژن میماند که نمیشود آن را از کسی گرفت هر کسی با هر شرایطی باید امکان ادامه تحصیل را داشته باشد. من شنبهی همین هفته جلسهای با مراجع ذی ربط پیش بینی کردم تا بررسی مجددی دراین زمینه داشته باشیم . فکر میکنم مقررهای که در شورای عالی بود و پیش از این به تصویب رسید ادامه پیدا کند.
وی در ارتباط با پاداش فرهنگیان در سال 95 گفت: پاداش سال 95 پرداخت شده است ما پیش بینیهایی برای کسانی که در سال 96 به بازنشستگی نائل خواهند آمد کردهایم. تعداد بازنشستگان ما طی 4 سال آینده سیر صعودی به خود میگیرد و به تبعش یکی از آثارش پرداخت پاداش و بالا رفتن هزینهها است. فکر نمیکنم که با اهتمام دولت برای برطرف کردن این موضوع مشکلی ایجاد شود. شایدبا تقسیط و یا تاخیر زمانی مواجه شویم اما حتما پرداخت خواهد شد.
بطحایی در ادامه اظهارکرد: برنامهای درنظر داریم که انشاء الله بتوانیم برای کسانی که شرایط بازنشستگی را پیدا میکنند و به ادامه همکاریشان نیاز داریم با رضایت خودشان استمرار خدمت شان را داشته باشیم تا در این سال تحصیلی از حضورشان استفاده کرده و با مشکل خلاء نیروها مواجه نشویم.
وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با سند 2030گفت: سند 2030 با تاکید و دستور رهبری کاملا متوقف شده است. فصل و باب این موضوع بسته شده است. اگر هم احیانا اقدامات اجرایی درباره سند 2030 صورت گرفته باشد همهاش متوقف شده است، بنابراین دیگر این سند موضوعیتی ندارد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به توجه این وزارتخانه نسبت به پاسخگویی به مطالبات فرهنگیان گفت: سازمان برنامه و بودجه به جد این را در برنامهی خود گذاشته و امیدواریم مشکلی در خزانه وجود نداشته باشد و ما بتوانیم قبل از سال تحصیلی بخشی از مطالبات را پرداخت کنیم.
در استخدام معلمان نهضت سواد آموزی و استخدام معلمان پیش دبستانی ملاحظاتی لازم است
وی درباره استخدام معلمان نهضت سوادآموزی و پیش دبستانی نیز گفت: استخدام نیرو در نهضت سواد آموزی اکنون در دستور کار مجلس قرار دارد اما از نظر کارشناسی ملاحظاتی باید در آن طرح پیش بینی شود و نگران این هستیم که اگر این طرح با همین شکل تصویب شود در کیفیت آموزشی و ساماندهی نیروی انسانی اختلالاتی ایجاد کند.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر در جایی که نیرو مازاد داریم مکلف به جذب نیرو شویم و در جایی دیگر که به نیرو نیاز داریم نیرویی در اختیار نداشته باشیم که در این رابطه جلساتی با نمایندگان مجلس شورای ترتیب خواهیم داد تا در جریان برخی ملاحظات قرار گیرند اما آنچه که در مجلس به تصویب برسد برای ما لازم الاجرا است.
حال که ما یک نظام دینی و مذهبی بسیار قوی هستیم و از قرآن که کلام خداوند است تا سخنان و فرمایشات پیامبران الهی و ائمهاطهار(علیهمالسّلام) و رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری، همگی بر مقام، اهمیت و شخصیت والای معلمی تاکید دارند، که میفرمایند معلمی شغل انبیاء است.
واقعاً بنده بهعنوان یک معلم و فردی از قشر زحمتکشِ واقعی و دلسوز نظام وکشور بودهام.
کسانی که برای این مرز و بوم همراه دانش آموزان خود خونها دادهاند،
کسانی که با پذیرش ساعتها کار مجانی و اضافه، سعی در بارور نمودن در خت دانایی و آگاهی بخشی به جامعه با حداقل در یافتیها داشتهاند.
کلامی سنگین از زبان شخصی بالامقام از جایگاه برنامهریزی کشور و فردی عزیز که خود سالها معلم بوده و سکان هدایت این سیستم را به دست داشته اند، شخصی که بر کرسی قانونگذاری تکیه داشته و سالها قوانینی را تبیین و تصویب نمودهاند، شخصی که امروز سخنگوی دولتی هستند که ریاست آن دو هفته پیش از این قشر آگاه و با دانش و تلاشگر در راه انتخابات بزرگ کشور همراهی نموده اند، و یک ورق زرین دیگر به افتخارات جمهوری اسلامی افزودند، تشکر و قدر دانی نمودند، شاید حرفی ناخودآگاه بوده باشد و مطمئن هستم که ایشان از روی کین و قصد و عمد بر زبان جاری نکردهاند، زیرا که دلسوزی وتلاششان را در طول سال گذشته بارها و بارها حس کرده و از نزدیک دیدهام.
اما جناب دکتر نوبخت، اینجانب به عنوان یک فرهنگی ومعلم باید به عرض برسانم که: بله معلم گروگانگیر است اما، گروگان او جهل، نادانی و تاریکی است،
سهمش زندگی کردن در خط فقر اعلامی بانک مرکزی، تحمل گرسنگی وبی خانمانی و تجملات و تشریفات، نگرفتن حق وحقوق سالیان رنج در کورهراههای عشایری و روستایی این سرزمین است،
سهمش گرما و سرمای کلاس بی تجهیزات و تنفس نفس گرم دانش آموزان است،
سهمش ندیدن حق بهرهوری و کارانه و عیدانه و جبرانکاری و حق پایاننامه و پژوهش و سختیکار و هزینه راه و محرومیت از حق سرویس ایاب و ذهاب و غذای گرم است. خودش گروگان است:
گروگان مهر و محبت پدرانه ومادرانه به دانشآموز، گروگان اشک چشمان عزیزش برای فرزندان این کشور و گروگان دلِ در گرو بالندگی این کشور است.
دکتر عزیز: معلم شغلش هنر و کارش عشق به کشور است، معلم تلاشش بر