bazarnews

کد خبر: ۲۷۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
شش سال از جنگ سوریه می گذرد، و نتیجه کاملا آشکار است: پیروزی دمشق و هم پیمانان آن.
بازار نیوز - واقعیتی ملموس که با اقرار و اعتراف طرفهای شکست خورده در مورد اینکه راه بازگشتی ندارند، هر روز بیش از پیش مشخص می شود. یکی از این طرفهای شکست خورده اسرائیل است که قصد دارد نتیجه این جنگ را تعدیل نماید؛ از این رو تهدید می کند که اگر به خواسته هایش پاسخ مثبتی داده نشود، در استفاده از گزینه های نظامی تردیدی نخواهد کرد.

 اسرائیل می تواند در مورد مقابله با نوار غزه به اینگونه شیوه ها متوسل شود و گمان کند که از این طریق به نتایج مطلوبش می رسد- با اینکه در واقع در مقابله با نوار غزه نیز ناتوان است- اما در مورد میدان سوریه شرایط دشوارتر است؛ چرا که این صحنه با پیچیدگی ها و محدودیت های بزرگ و خطرناکی همراه است، تا حدّی که طرف آمریکایی مجبور به عقب نشینی از آن شد. با توجه به این پیچیدگی ها، برای اسرائیل سخت است که به گزینه نظامی روی آورد و مشکل این رژیم آن است که هم خود و هم دشمنانش از این مساله آگاهند.

اصرار تل آویو برای برعکس نشان دادن حقایق، شکست مضاعفی را برایش به همراه دارد؛ یکی شکست در جنگ و دیگری شکست پس از جنگ، که تقریبا هر دو برای اسرائیل محقق شده است.

روز گذشته روزنامه اسرائیلی «یدیعوت احرونوت» با اعلام شکست سفر نتانیاهو به مسکو به مطالب منتشر شده در روزنامه روسی«پراوادا» اشاره کرد؛ که روزنامه رسمی منعکس کننده سخنان پوتین محسوب می شود.

«یدیعوت احرونوت» بویژه بر روی این قسمت از مطالب منتشر شده در روزنامه روسی تمرکز کرد که گفته بود:«اسرائیل نمی تواند به کرملین و سیاستگذاران روس تعلیم سیاست در خاورمیانه را بدهد؛ روسیه به تقویت اثرگذاری ایران در منطقه ادامه می دهد و این در مقابل قصور و کوتاهی عربستان سعودی است که تلاش می کند با اسرائیل یک ائتلاف نظامی شبیه به ناتو را تشکیل دهد که تحت سیطره آمریکا باشد».

آنچه در «پراوادا» آمد، یک اتفاق رسانه ای استثنایی است، با اینکه دو طرف عادت کردند که اختلافاتشان را پشت درهای بسته نگه داشته و علنی نکنند، اما این بار جهت گیری روسیه واضح بود و قصد داشتند برای خواسته های اسرائیل حدودی مشخص کند تا دیگر از مسکو چیزی نخواهد که برخلاف مصلحت استراتژیک آن در سوریه و منطقه است.

 پوتین در برابر نتانیاهو بر این مساله تاکید کرده است که ایران یک هم پیمان استراتژیک برای روسیه در خاورمیانه است، در حالی که اسرائیل تنها یک شریک مهم برای آن است. بر این اساس، از دیدگاه پوتین وزن روابط مسکو با تهران سنگین تر از وزن رابطه آن با تل آویو است؛ همچنانکه رابطه مسکو با تهران از میدان سوریه فراتر رفته و به تمام منطقه می رسد. در واقع ایران از نظر مسکو، حافظ توازن قوای طرف روسی با آمریکایی ها و هم پیمانانش، از جمله اسرائیل محسوب می شود.

صحبتهای پوتین به خوبی از طریق روزنامه پراوادا به گوش مسئولان اسرائیلی رسید؛ تا آنجا که یکی از آنها به صراحت در این باره گفت:«نتیجه می گیریم که با وجود تهدید های نتانیاهو در مورد حمله به ایران، ما همچنان شاهد افزایش نفوذ این کشور در سوریه، تقویت نظام اسد و نیز ادامه کمک نظامی به حزب الله خواهیم بود».
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: