bazarnews

کد خبر: ۲۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
سواحل استان گلستان که پتانسیل های بالایی را از نظر ظرفیت اقتصادی داراست به دلیل کم توجهی در معرض تهدید نابودی قرار گرفته است.
بازارنیوز- در بسیاری از کشورهای جهان به شهرهای ساحلی به عنوان ظرفیت های اقتصادی ویژه نگریسته می شود، امری که متأسفانه در ایران آن‌چنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد و بعضاً شاهدیم توانمندی‌های بالقوه چنین محدوده هایی  مورد استفاده قرار نگرفته و به تعبیر برخی کارشناسان در سایه غفلت و بی توجهی ها، سوخت می شود.

سواحل گلستان و خلیج گرگان از مصادیق این غفلت و کم توجهی ها به شمار می رود. عدم وجود برنامه ای مشخص و هدفمند در مناطقی همچون سواحل گلستان، باعث شده تا نه تنها در استفاده حداکثری از توان اقتصادی این حوزه ناکام بمانیم، بلکه حیات و بقای سواحل مذکور را نیز به خطر انداخته است.
 سواحل گلستان در آستانه نابودی
اگرچه تعریف طرح گردشگری آسمان کرانه خزر در ساحل بندر ترکمن اقدام نوید بخشی به شمار می رود اما همچنان ضریب طرح‌ها و سرعت پیشبرد آنها در مقایسه با توانمندی ها و استعدادهای موجود رضایت بخش به نظر نمی رسد.

با مطالعه سیر تاریخی و فراز و فرودهای این خطه جغرافیایی، به روشنی به اهمیت این عرصه واقف خواهیم شد. نمونه تاریخی آن بندر دره گز است که با  پیشنه تاریخی بیش از 5 قرن می‌تواند به یکی از حوزه های استراتژیک اقتصادی کشور مبدل شود. بندری که در دوران قَجَرها از شکوه ، جلال و اهمیت خاصی برخوردار بود.

به تدریج و در گذر زمان بندر ترکمن به رقیبی جدی برای بندر گز تبدیل شد و با پس‌روی آب ، متأسفانه رونق اقتصادی در بندر دره گز به تدریج رو به زوال رفت.

در طول سالیان گذشته تعریف و طراحی برخی طرح‌ها، مجدداً امیدواری را در دل ساکنان استان گلستان و مشخصاً محدوده ساحلی این خطه، زنده کرد، اما متأسفانه بعد از گذشت سال‌ها، همچنان رویای پهلوگرفتن کشتی‌های غول پیکر در این محدوده، رنگ واقعیت نگرفته و در حد طرح و نظریه باقی مانده است.

سخن از طرح احداث بندر خواجه نفس است که بعد از گذشت یک دهه، همچنان انتظارات را برآورده نکرده و حالا بندر گمیشان در حاشیه شرقی دریاچه خزر به کانونی برای امیدواری ساکنان این حوزه جغرافیایی و دستیابی احتمالی به شکوفایی اقتصاد دریایی تبدیل شده است.

پرویز روزبهانی، دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی با اشاره به لزوم توجه مضاعف به ظرفیت های موجود در بنادر ایرانی و شهرهای ساحلی در کشور، اظهار کرد: متأسفانه با بروز تغییرات اقلیمی و کاهش نزولات آسمانی، پس رَوی آب در برخی بنادر و شهرهای ساحلی تشدید شده و این عارضه تهدیدی جدی برای اقتصاد دریایی، بخصوص در شهرهای همجوار با دریا، محسوب می شود.

وی افزود: انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی‌ربط با همگرایی و هم افزایی هر چه بیشتر راهکاری اصولی برای کنترل مهار و مدیریت این تهدید و عارضه بیندیشند، در غیر این‌صورت، دیری نمی پاید که خلیج گرگان آن‌چنان با پدیده خشکسالی مواجه شود که احیای آن مستلزم تأمین هزینه‌های بسیار سنگین و سرسام آور خواهد بود.

روزبهانی گفت:  احداث بندر سبز خزری در گمیشان در دستور کار قرار گرفته و ظاهراً مطالعات لازم در ارتباط با فازهای صفر و یک این پروژه نیز به اتمام رسیده که امید آن می رود با تزریق تسهیلات هر چه بیشتر و مشارکت بخش خصوصی، شاهد بهره برداری هر چه سریعتر از این حوزه باشیم و قطعاً با پیاده سازی دستورکارهای مقتضی و آماده سازی این حوزه، شاهد توفیقات اقتصادی بسیاری در بخش تجارت، اشتغال و...خواهیم بود.

وقتی پس روی آب، ظرفیت گردشگری سواحل گلستان را کور می‌کند

محمد رضا مولائی، دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی، با اشاره به نقش بسیار مؤثر اقتصاد دریایی در پیشرفت و توسعه اقتصادی گفت: یکی از هدف گذاری های تعریف شده در عرصه سیاست های اقتصاد مقاومتی به استفاده حداکثری از ظرفیت های بومی و داخلی استوار می شود و انتظار می‌رود با عنایت به نقشه راه ترسیم شده برای اقتصاد کشور از سوی مقام معظم رهبری، توجه ویژه تری به این عرصه لحاظ شود.

وی افزود: یکی از فرصت های بالقوه در بنادر و شهرهای ساحلی به حوزه گردشگری و تفریحی این نقاط معطوف می شود، امری که متأسفانه نتوانسته ایم به نحو شایسته و مؤثری از آن بهره گیری نماییم.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: متأسفانه ظرفیت های گردشگری در برخی محدوده های دریایی استان گلستان رو به انزوا و تباهی است و عامل اصلی این تهدید نیز ریشه در پس روی و عقب نشینی آب دارد، تا جاییکه برخی از طرح ها و پروژه‌های تعریف شده در این حوزه به دلیل معضل مذکور، اهمیت خود را از دست داده اند.

عدم یکپارچگی و همسویی، رشد و توسعه سواحل گلستان را کُند ساخته است

به نظر می رسد، مشکل این بنادر و شهرهای ساحلی، صرفاً به معضلات زیست محیطی و تغییرات اقلیمی خلاصه نمی‌شود و  ناهماهنگی های بین دستگاهی نیز مزید بر علت شده تا بار و حجم مشکلات این حوزه جغرافیایی سنگین تر شود.

گفتنی است رویکرد واحد، منسجم و یکپارچه ای میان دستگاه های اقتصادی، ورزشی،گردشگری، شیلات و...در سواحل استان مذکور وجود ندارد.

امید آن می رود در سالی که به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مزین شده، ضریب بهره وری در بخش بنادر و شهرهای ساحلی تندتر شود که قطعاً حصول موفقیت در این عرصه در هر سه حوزه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، ثمربخش و مطلوب اثر خواهد بود
باشگاه خبرنگاران
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: