bazarnews

کد خبر: ۲۸۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
یکی از مخاطراتی که پیشتر تکانه ارزی جدی سال ٧٤ را به اقتصاد ایران تحمیل کرده، تامین مالی بی حساب از محل یوزانس است.
بازار نیوز - شباهت گفتمان دولت فعلی با دولت دوم رفسنجانی و افزایش قابل توجه یوزانس  در دو سال گذشته، طبعا می تواند نگرانی زا باشد. با این حال قبل از نقد این روش باید مورد به مورد و با توجه به منابع شرایط را سنجید.

دوستانی از منتقدان محترم دولت، نگران از تجربه قبلی، یوزانس ٢٢ میلیاردی مطروحه توسط دکتر سیف را که از مبدأ اروپا- فرانسه، دانمارک، ایتالیا،...- گشوده می شود را تخطئه کرده اند. اگر چه روش و منبع اعتبار این یوزانس- و ریفاینانس- معرفی نشده ولی با احتمال بالایی شرایط آن شبیه به رویه ای است که اخیراً برای یوزانس و ریفاینانس آغاز شده است.

در این رویه بانک ایرانی موجود در اروپا اقدام به گشایش یوزانس و یا ریفاینانس برای عامل ایرانی با نرخ سود پایین می کند. مختصر دقتی هم انجام می شود که این عامل کمتر وارد کننده و بیشتر تولید کننده خواهان مواد اولیه و واسط باشد. این رویه به دلائل بسیار کاملا قابل دفاع است.

منبع این یوزانس در واقع از پول نفت است. پیشتر پول به حساب بانک ایرانی در اروپا واریز می شد و چون محل مصرف ارزی دبی بود دائما در حال چه کنم چه کنم برای انتقال ارز به دبی بودیم. و چون ملاحظات تحریمی عملا نمی گذاشت پولی بدون دغدغه های بسیار به دبی برود، حجم عظیمی ارز در بانکهای ایرانی موجود در اروپا دپو بود. برای حل این مشکل محل مصرف آرز باید از دبی به اروپا برود. اما به دلایلی که شرح آن مفصل است واردات یک کالای واحد از اروپا گرانتر از واردات همان برند از دبی است. برای حل این مسئله یک ایده تغییر در تعرفه گمرکی برای کشورهای اروپایی بود و یک راه بهتر که حالا  در این فرمول دارد استفاده می شود بسیار کم کردن هزینه تامین مالی خرید از اروپا. این مسیر درست است و البته مجددا دیر.

در این رویه ایا با " سرمایه گذاری اروپا در ایران" مواجهیم؟ واضح است که نه. اگر چه به لحاظ حسابداری چنین است ولی واقعیت صرفا انتقال پول نفت خودمان است. رویه رسانه های دولتی در این مورد و موارد مشابه توام با صداقت نیست.

ایا این رویه  از برکات برجام است؟ خیر. نقائص برجام ما را واداشته برای مصرف پول صادرات نفت به این ترفندها متوسل شویم.

ایا این رویه صحیح است؟ البته. و منتقدان این تصمیم را به صبوری بیشتر در این مورد تا اعلام مکانیسم فرامی خوانم. البته اگر به جای این واردات خرد بر تامین مالی طرح های کلان با تکنولوژی بالا تمرکز می شد- مثلا راه آهن- هم به لحاظ تحریمی و هم از نظر تشکیل سرمایه ثابت بارها بهتر بود ولی باز این رویه از وضع قبلی قطعا بهتر است.

 یوزانس در این رویه sight است و حسابی بین تولیدکننده اروپایی و طرف ایرانی باز نمی ماند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: