bazarnews

کد خبر: ۲۸۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
در شرایطی که گزارش‌ها از تداوم چالش جدی در بانک‌های کشور خبر می‌دهد، انتشار گزارش‌هایی از تلاش بازیگران جدید برای ورود به صنعت بانکداری، با شگفتی‌هایی همراه شده است.
بازار نیوز - در مورد نخست، ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و از چهره‌های فضای خبری سال 1396، در تازه‌ترین اظهارات خود از اقدام به تاسیس بانک از سوی نهاد تحت مدیریت خود خبر داد و گفت: آستان قدس بانک قرض‌الحسنه بدون ربا تاسیس می‌کند. 
طبق گزارشی که خبرگزاری تسنیم از این اظهارات منتشر کرده، وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفته است: «با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌توان فرآیند تولید را کامل کرد و افزایش بهره‌وری را مشاهده کرد. نسبت به عدم پرداخت وام به‌واسطه مردم، نیاز به اقدامات متفاوت است و به دنبال بانک قرض‌الحسنه بدون ربا از سوی استان قدس رضوی هستیم. این در حالی است که پیش از این نیز برخی از شنیده‌ها حکایت از ثبت چندین تقاضا برای تاسیس بانک جدید نزد بانک مرکزی داشته است و با وجود نیاز به سرمایه اولیه نسبتاً بالا، ظاهراً اشخاص حقیقی و حقوقی متعددی کسب‌وکار بانکداری را در مقایسه با دیگر سرمایه‌گذار‌ی‌ها برای دارایی‌های خود، پرنفع‌تر تشخیص داده‌اند. 

علاوه بر این، در اواخر هفته گذشته نیز رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور از برنامه سازمان متبوع خود برای «راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه در مساجد» خبر داد. وی نیز مشابه متولی آستان قدس رضوی، دلیل ورود مستقل سازمان خود به بانکداری را «ناکارآمدی» بانک‌های کنونی عنوان کرده است. طبق گزارش‌هایی که از اظهارات این مقام نظامی منتشرشده، سردار غلامحسین غیب‌پرور در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان بسیج مستضعفین و کمیته امداد اعلام کرده است که «متاسفانه در بسیاری از مسائل، نظام بانکی کشور پاسخگوی محرومان نیست، به همین دلیل بسیج به دنبال این است که اشتغال و مهارت‌زایی کرده و صندوق‌های قرض‌الحسنه را با محوریت مساجد راه‌اندازی کند».

 به گفته وی، «ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه در سراسر کشور با محوریت مساجد دنبال می‌شود، به‌طوری که 7600 مسجد به‌عنوان هدف مشخص شده است. نظام بانکی کشور در بسیاری جاها پاسخگوی محرومان نیست، به همین دلیل بسیج باید پای کار بیاید و در حوزه اشتغال و ایجاد مهارت اقدام کند». 

موج گرایش‌های اخیر برای ورود به بانکداری در دوره‌ای که شاخص‌ها از اوضاع نابسامان شاخص‌های بانکی خبر می‌دهند و در چند ماه گذشته نیز، چندین موسسه کوچک با مشکل مواجه شده‌اند، این پارادوکس را پیش می‌کشد که چرا با وجود اوضاع نامساعد بانکی اقبال به تاسیس بانک زیاد است؟
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: