bazarnews

کد خبر: ۲۸۰۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
با توجه به جایگاه متزلزل ترامپ در آمریکا، در صورت جدی شدن بحث استیضاح، قیمت طلا جهش خواهد داشت.
بازار نیوز - دکتر مرتضی ایمانی راد اقتصاددان و تحلیل‌گر ارشد اقتصاد بین الملل در تحلیلی نوشت:« اگر زمزمه هاى استیضاح ترامپ جدى تر شود باز هم شاهد سقوط بازارهاى بورس ، سقوط دلار آمریکا ، افزایش طلا و ین در بازارهاى جهانى خواهیم بود.»

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«از قبل هم مشخص بود که اقتصاد جهانى شکننده است. با هر خبر بازارهاى جهانى فرومی‌ریزد و بعد از ساکت شدن اخبار ، دوباره به وضعیت اولیه بر مى گردد. رفتار متغیرهاى اقتصاد جهان عجیب شده است. نفت گران مى شود و در همان زمان دلار کانادا ، که وابسته به قیمت نفت است و قاعدتا باید گران شود ارزان مى شود. در حالى که دلار استرالیا رو به افزایش است، دلار نیوزیلند کاهش مى‌یابد. هر کدام ساز خود را مى زنند در حالی‌که این دو ، به همراه دلار کانادا ، اعضاء یک ارکستر بودند. با هم بالا و با هم پایین مى رفتند.

اخیرا کره شمالى با تهدیدهاى خود این شکنندگى را مورد آزمون قرار داده است. با هر بار تهدید و یا آزمایش موشکى کره شمالى ، بازارهاى جهانى ملتهب مى شوند. گذشته از رفتار ناموزون ارزها ، با این التهاب هم طلا و هم ین ژاپن به سرعت رو به افزایش می‌گذارند. طلا رکورد چندین ماهه خود را شکست و از مرز روانى ١٣٥٠ دلار براى هر اونس طلا هم گذشت. ین ژاپن نیز در مقابل دلار امریکا از ١١٥ ین برابر یک دلار امریکا به ١٠٧ ین برابر هر دلار امریکا رسید و نشان داد که چگونه با هر التهابى در بازارهاى جهانى ین ژاپن صعود مى کند و دلار امریکا ، که زمانى ارز ذخیره بین المللى بود ، سقوط می‌کند. این شرایطى است که در بازار جهانى با آن مواجه هستیم.

آیا این شرایط ادامه پیدا می‌کند و ما شاهد افزایش ین و طلا خواهیم بود؟

تا جایی‌که این مساله به کره شمالى برمى گردد ، افزایش دوباره طلا و ین نامحتمل است. کره شمالى خواست به جهان و مخصوصا امریکا اعلام کند که کارى به کار من نداشته باشید و به هدف خود هم رسید. لازم به تهدید دیگرى نیست  و ترامپ هم اعلام کرد که فعلا اقدامى نظامى بر علیه کره شمالى نخواهد داشت. از سه روز پیش که این مواضع اعلام شد، روند افزایش ین و طلا باز ادامه یافت. به نظر می‌رسد که جدا از تهدید هاى کره شمالى مسایلى دیگرى در بازار جهانى در حال شکل گیرى است که راستاى این مسایل در همان مسیر آزمایشات موشکى کره شمالى است.

دو مساله مهم دیگر در امریکا در حال شکل گیرى است:

اول بودجه دولت امریکا و وعده هایى است که ترامپ براى افزایش هزینه هاى زیربنایى داده بود. عدم تحقق این وعده ها و تهدیدهاى ترامپ به تعلیق تعهدات مالى دولت ( که خیلى زود به اعلام ناتوانى دولت أمریکا در ایفاء تعهدات خود تبدیل مى شود) تهدید بزرگتر و واقعى تر از تهدیدات کره شمالى است. اگر این اتفاق بیفتد ، موسسات رتبه بندى اعتبارى دولت‌ها خیلى سریع رتبه اعتبارى دولت آمریکا را کاهش می‌دهند و همین مساله موجب مى شود که سقوطى ناگهانى در بازار بورس جهانى و به خصوص أمریکا شکل گیرد که این اتفاق همزمان موجب سقوط دلار در بازار جهانى خواهد شد. سقوط دلار در بازارهاى جهانى به سرعت موجب افزایش یکباره طلا در بازارهاى جهانى خواهد شد.

دومین حادثه هاى که ممکن است در آمریکا رخ دهد احتمال استیضاح دولت ترامپ است. هر چند که این مساله در یکى دو ماه اخیر یک مقدارى در وسایل ارتباط جمعى مطرح شد ، ولى به نظر نمی‌رسد که خطرى جدى در اقتصاد آمریکا باشد. ولى اگر زمزمه هاى استیضاح ترامپ جدى تر شود باز هم شاهد سقوط بازارهاى بورس ، سقوط دلار آمریکا ، افزایش طلا و ین در بازارهاى جهانى خواهیم بود.

گذشته از این دو تهدید سیاسى ، آمارهاى اقتصادى در آمریکا امیدوار کننده نیست. عدم تحقق وعده هاى ترامپ نیز به این امارهاى نامطلوب دامن زده و شرایط ناگوارى را براى اقتصاد آمریکا دامن زده است. تبلور این شرایط کاهش مستمر شاخص دلار آمریکا است . چندین ماه است که هر روز و هر هفته دلار آمریکا کاهش مى یابد، به طورى که در چند ماه گذشته شاخص دلار dollar index  از حدود ١٠٣ بعد از انتخاب ترامپ به حدود ٩١ در آخر هفته گذشته رسید. یعنى شاخص دلار أمریکاظرف چند ماه ریاست جمهورى ترامپ حدود ١٢ درصد سقوط کرده است ، و این مهمترین دلیل افزایش طلا  و یورو در بازار جهانى بوده است. در هر حال با توجه به اینکه ،

-  کماکان درگیرى ترامپ با دولتهاى رادیکال در جهان استمرار دارد.

-   احتمال نابسامانى در بازارهاى مالى جهان وجود دارد.

-   احتمال جدى تر شدن استیضاح ترامپ همچنان وجود دارد.

-  بازى هاى ترامپ روى بودجه و هزینه هاى وعده داده شده ادامه دارد،

-  بازارهاى جهانى از دلار رو برگردانده اند و تمایلات بازار براى دلار أمریکا به قدرت قبل نیست.

-  آمارهاى آمریکا در ماههاى أخیر دلگرم کننده نبوده است.

-   و بر اساس همه این واقعیت ها به نظر می‌رسد که فدرال رزرو آمریکا به زودى نرخ بهره را بالا نبرد،

بنابراین احتمال اینکه دلار به روزهاى خوب سالهاى قبل بازنگردد بسیار زیاد است .

در این شرایط بسیار محتمل است که افزایش قیمت طلاکماکان افزایش یابد و همان طور که در ابتداى سال ٢٠١٧ در یادداشتى در «خبرآنلاین» نوشتم که  طلا سرمایه گذارى خوبى براى سال ٢٠١٧ خواهد بود، هم اکنون این مطلوبیت بیش از آنى است که انتظار میرفت . در هر حال جهان باید خود را آماده پذیرش شاخص دلار در محدوده هاى فعلى کند. در این صورت تحولات زیر براى اقتصاد جهانى و اقتصاد ایران قابل پیش بینى است:

* با توجه به ضعف نسبى دلار به نظر می‌رسد که طلا کماکان قدرت خود را در بازارهاى مالى جهان حفظ کند و ابزار خوبى براى پوشش ریسک سیاسى و اقتصادى در جهان باشد.

*ضعیف شدن دلار در مقابلش قوى تر شدن یورو را در پى دارد. تقریبا تمامى مراکز تحقیقاتى جهان در سال ٢٠١٧ ، یورو را بسیار ضعیف برآورد کردند. این برآورد براى یورو خیلى عجیب نبود. ولى کسى پیش بینى ضعیف شدن دلار را تا این اندازه نمی‌دادند. با ضعیف تر شدن دلار یورو قوى شده است و آخرین برآوردهاى بین المللى براى یورو در سال ٢٠١٧ حدود ١٧/١ دلار است .

* ین ژاپن کماکان قوى مى شود و با توجه به قوى تر شدن ین در مقابل دلار أمریکا ، پیش بینى مى شود که نرخ برابرى دلار آمریکا به ین ژاپن USD/JPY  رکوردهاى تازه اى را در سال ٢٠١٧ تجربه کند. این رکوردها نرخى کمتر از ١٠٥ است .

*کاهش نرخ شاخص دلار در بازارهاى جهانى زمینه هاى لازم را براى افزایش فلزات ، کالاهاى کشاورزى و فلزات قیمتى فراهم مى‌کند. نفت به دلیل تغییرات بنیادین تکنولوژیک و مازاد عرضه وضعیتى متفاوت از سایر کالاها را خواهد داشت ، ولى در هر حال دلار گران دیگر مانعى براى افزایش قیمت نفت نیست .

* با توجه به شرایط بازار جهان و وضعیت دلار آمریکا ، تهدید جدى براى کاهش بیشتر نفت ایجاد نخواهد شد و بودجه کشور در سال ٩٦ و ٩٧ می‌تواند با ارقام مطمئن ترى اجرا شود.

* در هر حال نباید از این مساله جدى غافل شد که وضعیت نظام جهانى ثبات سال‌هاى قبل را ندارد و بنابراین اجراى طرح‌ها و سرمایه گذاری‌هاى بلند مدت چه در درون و چه در بازار جهان همراه با عدم قطعیت هاى جدى است. 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
JimmiNil
|
Russian Federation
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
0
iAxBJF http://www.LnAJ7K8QSpfMO2wQ8gO.com
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: