bazarnews

کد خبر: ۲۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
فلز زرد در هفته ریسک‌پذیری بازارهای جهانی به‌شدت افت کرد، آن هم در هفته‌ای که با آزمایش موشکی دیگری از سوی کره‌شمالی پایان گرفت.

بازار نیوز - اونس طلا که دو هفته پیش تا قیمت 1346 دلار رشد کرده بود، هفته گذشته تا قیمت 1319 دلار سقوط کرد. این افت 27 دلاری به معنای از دست رفتن حدود 2 درصد از ارزش این کالای گرانبها ظرف 5 روز کاری است. این در حالی است که پیش از آغاز هفته گذشته، اکثر کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار عبور اونس از میانه کانال 1300 دلار را داشتند. اکنون با توجه به روند رشد پیش از هفته قبل و روند افت هفته گذشته، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت دچار اختلاف شده‌اند. پیش از آغاز هفته‌ای که بر سر روند آن اختلاف وجود دارد، مرور تحولات هفته افت، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

سقوط دوشنبه

اولین روز هفته گذشته با سقوط شدید ارزش طلا همراه بود. اونس طلا دوشنبه با 19 دلار سقوط به بهای 1327 دلار رسید. اونس طلا در حالی روز نخست هفته را با سقوط شدید آغاز کرد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت حامی فلز زرد بودند. مهم‌ترین عوامل این سقوط سودگیری معامله‌گران از اوج قیمتی هفته گذشته، جهش اصلاحی شاخص دلار، رشد بورس‌ها و کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن به‌دلیل آرامش نسبی در شبه‌جزیره کره بود. به گزارش دنیای اقتصاد، کسب سود معامله‌گران در روز دوشنبه با توجه به اینکه اونس هفته قبل به اوج قیمتی یکساله رفته بود، عجیب نبود. کاهش ریسک‌گریزی بازارها نیز مزید بر علت شد. همزمان، شاخص دلار که جمعه روی عدد 35/ 91 واحد سقوط کرده بود، دوشنبه تا عدد 87/ 91 واحد تعدیل شد. کاهش ریسک‌گریزی و افزایش ریسک‌پذیری بازارها در این روز، مانند روز سه‌شنبه، اولا ناشی از نرسیدن اخبار تازه از کره‌شمالی و ثانیا ناشی از تخریب‌های کمتر از انتظار توفان ایرما در آمریکا بود. به این ترتیب، بورس‌ها نیز به‌شدت رشد کردند تا عامل دیگری نیز علیه طلا کار کند.

کمک اپل

روز دوم نیز روز ریسک‌پذیری بازارها بود، گرچه بازارهای سهام در انتهای روز تحت تاثیر اخبار مربوط به رونمایی محصولات تازه «اپل» قرار گرفتند. اونس سه‌شنبه نیز تحت‌تاثیر تداوم خیز بورس‌ها تا بهای 1323دلار پایین رفت اما در نهایت تحت حمایت اخبار وابسته به اپل و افزایش خریدها تا قیمت 1331دلار بالا رفت. سه‌شنبه پس از اوج‌گیری بورس‌های آسیایی تا اوج 10 ساله و رشد بورس‌های اروپایی، هر سه شاخص مهم سهام وال‌استریت نیز رکوردی تاریخی را ثبت کردند. شاخص‌های اس‌اندپی500، داوجونز و نزدک هر سه به بالاترین سطح در تاریخ رسیدند. با این همه، بورس‌های آمریکا تحت‌فشار افت سهام اپل، از اوج روزانه پایین آمدند تا طلا هم از کف روزانه بالا بیاید.با ادامه روند ریسک‌پذیری در بازارها برای دومین روز، مشخص شد که بازارها احتمال جنگ در شبه جزیره کره را بالا نمی‌دانند. اما کمتر کسی شدت ریسک‌پذیری را در این حد می‌دانست که آزمایش موشکی روز جمعه هم آن را مختل نکند. دوشنبه شورای‌امنیت سازمان ملل‌متحد، قطعنامه جدیدی علیه کره‌شمالی تصویب کرد؛ اما این قطعنامه به آن شدتی که آمریکا می‌خواست نبود. همچنین کره‌شمالی با وجود ادامه تهدیدها، لحن کمتر جنگ‌طلبانه‌ای را پی گرفته بود. کاهش ریسک‌گریزی بازارها در چنین شرایطی عجیب نبود اما وقتی روز جمعه هم ریسک گریزی‌ای در بازارها رخ نداد، معلوم شد که برداشت معامله‌گران، نزدیک بودن رخداد یک جنگ تمام عیار نیست. شاخص دلار که دوشنبه جهشی اصلاحی تا عدد 87/ 91 را تجربه کرده بود، سه‌شنبه با رشدی بسیار اندک به عدد 88/ 91 واحد رسید. همزمان رشد اندک بهای نفت خام نیز تجربه شد.

تکرار ضعف

روز سوم هفته روز تکرار افت شدید اونس بود. اونس در این روز با 9 دلار افت به بهای 1322 دلار رسید. مهم‌ترین دلیل این افت، جهش اصلاحی شاخص دلار بود. شاخص دلار در این روز تا عدد 52/ 92 واحد رشد کرد. سودگیری دسته‌ای از معامله‌گران نیز به ضرر طلا کار کرد. مهم‌ترین داده‌ای که در این روز منتشر شد، شاخص بهای تولیدکننده آمریکا در ماه آگوست بود که رشدی 2/ 0 درصدی را نشان داد. این رقم کمتر از رقم مورد انتظار 3/ 0 درصدی بود تا احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا کاهش پیدا کند. با این همه، شاخص دلار رشدی فنی را ثبت کرد تا روند روزهای قبل آن تعدیل شده باشد. با این حال، روز بعد داده‌های شاخص بهای مصرف‌کننده خوب بود تا روند بازارها تحت تاثیر داده‌های جدید باشد. چهارشنبه، همزمان با جهش شاخص دلار، بهای نفت افزایش پیدا کرد تا دومین عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به نفع فلز زرد کار کرده باشد. روند بازار انرژی، مانع افت بیشتر طلا شد.

 

رشد موقت

اونس در چهارمین روز هفته، به طرز عجیبی رشد کرد و به بهای 1329 دلار رسید. کیتکو بازار روز پنج‌شنبه را دو طرفه ارزیابی کرد به آن معنا که در دو نیمه روز، روند عرضه و تقاضا متفاوت بود. اونس در این روز تا بهای 1315 دلار هم پایین آمد، اما در یک قدمی مرز 1330 دلار ایستاد.کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه خود نوشت: «در این روز، عناصر بنیادین متفاوتی در کار بودند اما آنها تقریبا یکدیگر را خنثی کردند.» بازارها در این روز واکنش چندانی به تهدید کره‌شمالی مبنی بر «غرق کردن ژاپن» و «خاکستر کردن آمریکا» نشان ندادند. به این ترتیب، روند رشد بازارهای سهام ادامه یافت تا رکوردهای تاریخی تازه‌ای ثبت شود. این در حالی است که ماه‌های سپتامبر و اکتبر، ماه‌های بد بازارهای سهام هستند. خبر دیگر پنج‌شنبه، برگزاری نشست بانک مرکزی بریتانیا بود که در آن سیاست پولی، بدون تغییر ماند. با این حال، بیانیه «بانک انگلستان» در پایان نشست لحنی داشت که نشان می‌داد این بانک به افزایش نرخ‌های بهره متمایل است. این خبر، اندکی به ضرر طلا کار کرد اما پوند به شدت مقابل دلار تقویت شد.خبر مهم‌تر، اعلام شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا بود که رشدی 4/ 0 درصدی را نشان می‌داد و بهتر از انتظارها بود. این گزارش، احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا را افزایش داد و اونس را به کف روزانه فرستاد. با این حال، در این محدوده قیمتی، خرید طلا افزایش یافت. پنج‌شنبه، شاخص دلار دوباره تا عدد 12/ 92 واحد افت کرد و بهای نفت خام افزایش یافت.

سقوط سوم

با ریسک‌پذیری بازارها در بیشتر مقاطع هفته گذشته، افت بهای طلا در روز آخر عجیب نبود، اما کمتر کسی فکر می‌کرد که حتی آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی هم روند بازارها را وارونه نکند. جمعه، کره‌شمالی بار دیگر موشکی را از آسمان ژاپن (بر فراز جزیره هوکائیدو) عبور داد که با طی 3700 کیلومتر مسافت، در اقیانوس آرام افتاد. این به آن معناست که کره‌شمالی اکنون می‌تواند گوام، قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام را هدف قرار دهد. این اقدام کره‌شمالی که گویا در واکنش به تحریم‌های تازه شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده می‌تواند تنش‌ها را در شبه‌جزیره کره به سطح تازه‌ای برساند، اما بازارها واکنش خاصی به این روند نشان ندادند. روز جمعه، با وجود افت دسته‌ای از شاخص‌های بورسی، عمده بازارهای سهام اعتنایی به آزمایش موشکی کره‌شمالی نکردند. حتی سرمایه امنی چون طلا که در موارد مشابه با جهش روبه‌رو می‌شد، تضعیف شد.

لندن، فرانکفورت و پاریس پس از شلیک دومین موشک از فراز آسمان ژاپن، اندکی افت کردند اما این خبر تاثیر ناچیزی بر بهترین هفته بازارهای سهام از ماه جولای داشت. پیش از آن بورس‌های آسیایی نیز افت اندکی را تجربه کرده بودند، حتی نیکی ژاپن تنها از اوج روزانه پایین آمد و در نهایت روز خود را با رشد نیم درصدی به پایان برد. همزمان با افت اندک بورس‌ها، پناهگاه‌های سرمایه نیز با اقبال خاصی روبه‌رو نشدند تا معلوم شود ریسک‌پذیری در بازارها ادامه دارد. روز جمعه، اونس طلا و ین ژاپن خریدهای مکان امن را به خود ندیدند. اونس طلا که پنج‌شنبه تا بهای 1329 دلار رشد کرده بود، جمعه را با همان قیمت آغاز اما خیلی زود به سوی مرز 1320 دلار حرکت کرد و در نهایت به زیر این مرز رفت. ین ژاپن هم روند افت طول هفته را ادامه داد و مقابل دلار ارزش بیشتری را از دست داد. این روند افت درحالی‌که اونس در دو هفته قبل از آن، رشد خوبی را تجربه کرده بود، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت بازار فلزهای گرانبها را متاثر کرده است.

 
اقتصاد انلاین
برچسب ها: نرخ ، طلای جهانی ، کاهش
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: