bazarnews

کد خبر: ۲۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
برداشت از میدان نفتی یادآوران که از میادین مشترک نفتی ایران با عراق است، تاکنون ۶۵ میلیون بشکه نفت خام معادل ۳.۲ میلیارد دلار درآمد برای کشور بوده است. درحال حاضر برداشت از این میدان با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه در روز در سرویس بوده و پیش‌بینی شده است تولید از آن در فاز دوم تا سقف ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.
بازار نیوز - میدان نفتی یادآوران که از میادین نفتی مشترک با عراق به شمار می‌رود، در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر و در منطقه مرزی ایران و عراق قرار گرفته‌ است. طول این میدان حدود ۴۵ کیلومتر و عرض آن ۱۵ کیلومتر بوده که به‌صورت شمالی-جنوبی در گستره نوار مرزی با کشور عراق واقع شده است.

فاز اول توسعه این میدان به‌صورت بیع متقابل با ساینوپک چین انجام شده است و در خصوص فازهای توسعه‌ای بعدی، مذاکراتی در چارچوب تفاهم‌نامه  با شرکت SHELL درقالب مدل قراردادهای جدید در جریان است.

نفت درجای میدان نفتی یادآوران  ۳۳ میلیارد بشکه نفت تخمین زده شده و ضریب برداشت اولیه ۶درصد (سروک) تا ۱۴ درصد (فهلیان) است. تعداد چاه حفرشده این میدان  ۵۵ حلقه بوده و شبکه جمع‌آوری، واحد فرآورش نفت و سیستم انتقال نفت و گاز تاسیسات احداث شده در این میدان است.

در فاز اول توسعه نفتی یادآوران  تولید ۸۵ هزار بشکه در روز تخمین زده شده است که اکنون با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه در روز در سرویس است. توان بالقوه این فاز تولید ۱۳۵ هزار است. فاز دوم طرح توسعه این میدان نیز افزایش تولید تا بیش از ۴۵۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

بر اساس این گزارش، ۶۵ میلیون بشکه نفت خام معادل  حدود ۳.۲ میلیارد دلار درآمد تولید انباشتی از میدان نفتی یادآوران تا کنون بوده است. همچنین سرمایه‌گذاری اولیه آن  ۳۲۲۸ میلیون دلار بوده که سهم ایرانی طبق قرارداد ۵۱ درصد است.

ایسنا
برچسب ها: درامد ، ایران ، نفت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: