bazarnews

کد خبر: ۲۸۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
گزارش مرکز آمار نشان می دهد
با پیشروی زمان در نیمه اول سال جاری، تورم نقطه به نقطه به شکل مستمر کاهش یافت. مطابق گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه مناطق شهری که در اردیبهشت ۶/ ۹ درصد بود، در آخرین ماه تابستان به ۸ درصد رسید.
بازار نیوز - این عدد کمترین مقدار تورم نقطه به نقطه در سال جاری به حساب می‌آید. همچنین در شهریور ماه، نوسان ماهانه شاخص به کمترین مقدار فصل رسید. در حالی که تورم ماهانه شاخص در تیر و مرداد بالای ۶/ ۰ درصد بود، در ماه گذشته به ۱/ ۰ درصد تنزل یافت.

 مرکز آمار روز گذشته آخرین گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور را منتشر کرد. اطلاعات این گزارش مربوط به آخرین ماه تابستان و بر پایه سال پایه 1390 است. داده‌های مرکز آمار در سه دسته شاخص کل برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی ارائه شده است. در بین این سه شاخص، تنها شاخص مناطق شهری با گزارش تورم بانک مرکزی قابل قیاس است؛ چرا که این بانک تنها شاخص قیمت کالاهای مصرفی را برای مناطق شهری منتشر می‌کند.

شاخص کل مناطق شهری در شهریور ماه به 8/ 249 واحد رسید. تورم ماهانه این شاخص 1/ 0 درصد است. این کمترین تورم ماهانه در تابستان 96 محسوب می‌شود. افزایش ماهانه شاخص مناطق شهری در تیر ماه، 2/ 1 درصد و در مرداد ماه، 6/ 0 بوده است. این روند کاهشی در شهریور نیز حفظ شد تا تورم ماهانه به 1/ 0 درصد تقلیل یابد. میانگین تورم ماهانه در دوازده ماه اخیر، 65/ 0 درصد بوده است. در نتیجه تورم ماهانه شهریور عدد پایین و مناسبی محسوب می‌شود.

این روند برای شاخص کل قیمت نیز مشاهده می‌شود؛ به‌طوری‌که تورم ماهانه شاخص کل شهری و روستایی نیز در ماه آخر تابستان به پایین‌ترین سطح فصل رسیده است. شاخص کل در ماه گذشته نسبت به مرداد بی‌تغییر مانده و تورم ماهانه صفر را ثبت کرده است. میانگین تغییرات ماهانه در 12 ماه منتهی به شهریور 96 نیز عدد بالای 67/ 0 درصد بوده است. می‌توان نتیجه گرفت که تب شاخص در شهریور ماه فروکش کرد.

با کند شدن افزایش ماهانه شاخص شهری، تورم نقطه به نقطه آن نیز به کمترین مقدار در سال جاری رسیده است. این شاخص که بیانگر تغییرات شاخص قیمت در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال گذشته است، در اولین ماه سال 4/ 9 درصد بود. تورم نقطه به نقطه از اردبیهشت در جاده کاهشی قرار گرفت و در انتهای نیمه اول سال به عدد 8 درصد رسید. در واقع عقربه تورم اکنون به جایی بازگشته که در اسفند سال گذشته قرار داشت.

اما نرخ تورم میانگین شاخص مصرفی کالاها در مناطق شهری همچنان در روند افزایشی قرار دارد. این نرخ بیانگر درصد تغییرات شاخص کل در دوازده منتهی به شهریور 96 نسبت به دوره مشابه سال قبل است. تورم 12 ماهه از اسفند 95 به این طرف همواره افزایش یافته است. این شاخص در اسفند سال گذشته برای مناطق شهری 8/ 6 درصد بوده و با افزایش مستمر در شهریور به 8/ 7 درصد رسیده است.
بازیگر اصلی روند شاخص

رصد گروه‌های اصلی و فرعی تشکیل دهنده شاخص کل، نشان خواهد داد که کند شدن افزایش شاخص از چه جناحی رخ داده است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» نقشی کلیدی در آرام گرفتن شاخص کل داشته است. ضریب اهمیت این گروه در محاسبه شاخص کل حدود 25 درصد است.

شاخص خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در ماه گذشته در مناطق شهری عدد 300 واحد را ثبت کرده که نسبت به ماه قبل، کاهشی 2/ 1 درصدی داشته است. علت اصلی افت شاخص به دلیل خوراکی‌ها بوده و شاخص خوراکی‌ها در آخرین ماه تابستان عقبگردی 3/ 1 درصدی را ثبت کرده است. با توجه به اینکه در هیچ گروه دیگری تورم منفی ماهانه ثبت نشده، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها دلیل اصلی روند کاهشی تورم ماهانه در شهریور ماه بوده‌اند.

پروزن‌ترین گروه در محاسبه شاخص کل مناطق شهری، گروه مسکن با وزن 5/ 30 درصد است. شاخص این گروه در ماه گذشته، رشد ماهانه 6/ 0 درصدی را نشان می‌دهد. به‌طور کلی به جز گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و گروه ارتباطات، شاخص تمام گروه‌های موثر در شاخص، رشدی بیش از تورم ماهانه شاخص کل داشته‌اند.
 
ایرنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: