bazarnews

کد خبر: ۲۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
بانک ملی مکلف به پرداخت 20 میلیارد تومان برای مطالبات کارگران هپکو شد / شرق: با ادامه اعتراض‌ها به وضعیت دو کارخانه آذرآب و هپکو، رئیس‌جمهور دستور مستقیم داد علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی راهی اراک شود تا به مشکلات از نزدیک رسیدگی کند. ربیعی در همان گیرودار…
بازار نیوز- با ادامه اعتراض‌ها به وضعیت دو کارخانه آذرآب و هپکو، رئیس‌جمهور دستور مستقیم داد علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی راهی اراک شود تا به مشکلات از نزدیک رسیدگی کند. ربیعی در همان گیرودار در توییتر خود نوشت: «خوشبختانه پس از یک هفته تلاش در وزارتخانه‌های مختلف تصمیمات امیدوارکننده‌ای گرفته شد. امروز حضوری آنها را با کارگران آذرآب و هپکو در میان می‌گذارم». حاصل کار، به‌صورت مشخص، نشان می‌دهد که دولت قصد دارد مشتری هپکو و آذرآب باشد تا به‌این‌ترتیب، آینده این دو شرکت تضمین شود. گو اینکه چنین اعتراضاتی نتیجه داده و حاصل کار، هرچند به‌‌صورت کامل رفع مشکلات این دو شرکت نیست، اما نشان از تأثیرگذاری این اعتراض‌ها و حواشی آن بر تصمیمات دولت دارد. بر‌اساس‌این، مقرر شد بانک ملی 20 میلیارد تومان تسهیلات در همین روزها به شرکت هپکو برای تسویه بخشی از مطالبات خود بدهد. از آن طرف، خریداران هم یک به یک مشخص شدند و در‌این‌بین، خبر آمد وزارت راه هم یکی از همین مشتری‌هاست. در آن طرف میدان، قرار شد سرپرست آذرآب به‌زودی از سوی سهام‌دار عمده آن یعنی بانک کشاورزی معرفی شود. قرار است 15 مهر، به طور رسمی مدیرعامل این شرکت معرفی شود. باید دید این‌بار بانک کشاورزی می‌تواند از پسِ کار برآید یا نه. چرا‌که بنا به گفته مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، علاوه بر بازداشت عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آذرآب، سه عضو دیگر هیئت مدیره این شرکت هم استعفا داده‌اند.

بنا به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ۳۵ درصد شرکت آذرآب به وسیله بانک کشاورزی به فردی فروخته شده و بانک کشاورزی نیز این شخص را به‌عنوان رئیس کارخانه معرفی کرده است؛ با‌این‌حال این شخص به تعهداتش عمل نکرده و به‌این‌دلیل، بانک کشاورزی نیز با وجود آنکه سهم واگذارشده را از او بازپس گرفت؛ اما همچنان این فرد را به‌عنوان مدیر کارخانه در مسئولیت نگه داشته است.


  احتمال تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی


سعید باستانی به ارائه گزارش مقدسی درباره وضعیت کارخانه هپکو اراک نیز پرداخت و گفت: به‌ گفته نماینده اراک، شرکت هپکو ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که علاوه‌بر‌آن، مبلغ ۲۱۵ میلیارد دیگر نیز به آن اضافه شده است. در‌این‌باره نیز شخصی که مالکیت شرکت را در اختیار گرفته، فاقد اهلیت لازم بود و همین مسئله منجر به بروز حواشی و مسائل اخیر در این شرکت شده است. او خبر داده، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به این نتیجه رسیدند که در صورت تداوم وضعیت فعلی در واگذاری‌ها به‌زودی تقاضای تحقیق‌وتفحص از سازمان خصوصی‌سازی را به جریان بیندازند.


  تذکر به وزرای کار و صنعت


عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین با اشاره به تهیه تذکر کتبی این کمیسیون خطاب به وزرای اقتصاد، صنعت و معدن، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: تذکر کتبی از سوی اعضای کمیسیون تهیه شده و در صحن علنی قرائت می‌شود.
 

مأموریت ویژه ربیعی


وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به جزئیات جلسه‌ای که به دستور رئیس‌جمهور در اراک برگزار شد، خبر داد هیئت دولت صبح دیروز، مجوز خرید تولیدات هپکو را برای وزارت راه صادر کرده است.


علی ربیعی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی با بیان اینکه اتفاقاتی که امروز افتاده، حاصل اتفاقاتی است که در سال‌های سال رخ داده و شاید ریشه‌های اتفاقاتی که امروز رخ می‌دهد، به دهه 80 برگردد، افزود: آن‌ زمان شاید می‌شد تصمیمات بهتری گرفت. در‌هر‌حال در این نقطه باید با مدارا مسائل را حل کرد و باید با عقلانیت و به‌گونه‌ای‌که بعدا دچار خدشه نشود، تصمیم گرفت و مسائل را حل کرد. من مأموریت دارم تا آخر این مسئله را با تأکید بر عقلانیت و مدارا و در چارچوب‌های قانونی پیگیری کنم تا به نتیجه برسد. باید با درک متقابل از هم به این موضوع بپردازیم و بتوانیم شرایط را پیش ببریم. ربیعی اظهار کرد: پیگیری‌های قضائی در حال انجام است و حکم قضائی صادر شده است. پولی که جایی رفته، باید برگردد؛ چراکه این سرمایه نظام است و باید رسیدگی شود.
 

شیوه اعتراض کارگران، وهن نظام بود


ربیعی در میان کلام خود به اعتراض‌های کارگری هم نگاهی داشت. او معتقد است باید صدای کارگران شنیده شود؛ اما باید در چارچوب قانون باشد. به گفته او، شنیدن صدای اعتراض خوب است و کسی مخالف شنیده‌شدن صداها نیست؛ ولی باید ملاحظات رعایت شود تا ثبات حفظ شود. ربیعی با بیان اینکه در چنین شرایطی که با اعتراض مواجه هستیم، شیوه‌ها هم در بیان مطالب و هم رفتار نباید به شکلی باشد که وهن (سستی) نظام شود، گفت: در اتفاقاتی که افتاد، وهن نظام صورت گرفت. اتفاقاتی که افتاد، خوب نبود و وهن نظام شد. 
 

تعیین سرپرست برای آذرآب


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با نگاهی به وضعیت آذرآب، گفت: برای آذرآب سرپرست تعیین شده و با تشکیل مجمع عمومی در ۱۵مهرماه مدیرعامل مشخص خواهد شد. بانک کشاورزی سهام‌دار عمده آذرآب است و با کمک وزارت صنعت و معدن مدیر لایقی برای این واحد انتخاب خواهد شد.


  پرداخت 20 میلیارد تسهیلات از سوی بانک ملی


ربیعی در حاشیه برگزاری ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با مدیرعامل بانک ملی صحبت شده است که امروز (چهارشنبه) یا نهایتا فردا ۲۰میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت معوقات کارگری و تأمین مواد اولیه به این شرکت پرداخت شود. به گزارش خبرگزاری‌ها، وی با اشاره به جلسه‌ای که با حضور وزرای صنعت و معدن، تعاون و اقتصاد، استاندار مرکزی و نمایندگان کارگران در تهران برگزار شد، افزود: آذرآب به‌هیچ‌وجه مشکل تولید ندارد و با فراب و مپنا قرارداد دارد.

  بخشی از معوقات هپکویی‌ها پرداخت می‌شود


وزیر کار در ادامه به پیچیدگی‌های وضعیت هپکو هم اشاره کرد و گفت: این شرکت دارای مشکلاتی است که حل آنها نیازمند برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت است. وی با بیان اینکه بخشی از عقب‌ماندگی حقوق‌ها پرداخت می‌شود، افزود: خوشبختانه اخیرا امور عمرانی در کشور ساماندهی شده است، از سویی هپکو با سازمان همیاری شهرداری‌ها قرارداد دارد و همین امور می‌تواند به رونق تولید در این واحد بینجامد.

  نمی‌گذاریم نیرویی اخراج شود


ربیعی افزود: دولت و وزارت کار مخالف فروش اموال و دارایی‌های شرکت هپکو اراک است و ما مخالف تعدیل نیرو در دو شرکت هپکو و آذرآب هستیم و نمی‌گذاریم نیرویی اخراج شود. 70 درصد مشکلات شرکت آذرآب اراک که ناشی از سوءمدیریت بود، حل شده است.

  وزارت راه مشتری هپکو شد


ربیعی با اشاره به اینکه هیئت دولت صبح دیروز، مجوز خرید تولیدات هپکو را برای وزارت راه صادر کرده است، افزود: با وزارت راه قرارداد خرید سه‌هزار دستگاه از محصولات هپکو منعقد شده که تا پنج سال تولید را در این شرکت تضمین می‌کند. این قرارداد نیاز به ترک تشریفات دارد که در تهران پیگیری می‌شود. وی با بیان اینکه حدود ۱۰میلیارد تومان برای تکمیل کار و تأمین نقدینگی برای شروع تولید هپکو نیاز است که با این کار عملا ۲۰میلیارد تومان آورده برای این واحد ایجاد می‌شود، گفت: این واحد نیاز به حسابرسی دارد که این مهم دنبال خواهد شد. از طرفی هپکو نیاز به نوسازی و تجهیزات جدید دارد تا در عرصه تولید ماشین‌آلات بتواند رقابت کند. 


سرنوشت  رقبای هپکو


او درباره واردات برخی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات گفت: درهرحال در مصوبه‌ای که اخیرا با حضور وزرای صنعت، اقتصاد و تعاون به تصویب رسیده، مجوز هیچ‌گونه واردات ماشین‌آلاتی که هپکو قادر به تولید آن است داده نخواهد شد.


وزیر کار افزود: درخصوص تأمین اجتماعی کارگران مقرر شد دفترچه‌های تأمین اجتماعی تمدید شده و خدمات درمانی کارگران بدون مانع ادامه داشته باشد و امور مالیاتی و تأمین اجتماعی نباید نسبت به مسدودکردن حساب‌های این واحدهای صنعتی اقدام کنند. ربیعی درباره تبدیل وضعیت کارگران و طبقه‌بندی شغلی آنان نیز گفت: این مسئله در قالب امور فوری نمی‌گنجد، ولی پیگیری می‌شود.


  پیشنهاد تقسیط بدهی آذرآب به تأمین اجتماعی و امور مالیاتی


وزیر صنعت، معدن و تجارت هم که در نشستی با مسئولان و نمایندگان استان مرکزی حضور داشت، بر تقسیط بدهی آذرآب به تأمین اجتماعی و امور مالیاتی و ترخیص مواد اولیه این شرکت بدون نیاز به ضمانت‌نامه بانکی در گمرک تأکید کرد. محمد شریعتمداری همچنین از سازمان خصوصی‌سازی خواست تا بر روند واگذاری هپکو به سرمایه‌گذار خصوصی تا حصول نتیجه نهایی نظارت کند و دراین‌باره افزود: تعهد مالک به پرداخت حقوق و دستمزد باید از سوی سازمان خصوصی‌سازی مورد نظارت کامل قرار بگیرد.

 
شرق
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: