bazarnews

کد خبر: ۲۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
یک نشریه انگلیسی در تحلیلی درباره همه پرسی اقلیم کردستان عراق نوشت که این اقدام سبب شد تا این منطقه با انزوای سیاسی و جغرافیایی بی‌سابقه‌ای مواجه شود.
بازار نیوز-"پاتریک کاکبرن" خبرنگار نشریه ایندیپندنت در گزارشی نوشت که کردهای عراق در همه پرسی اخیر تمایل آشکار خود برای جدایی را نشان دادند اما در عین حال ناتوانی بزرگ خود در اجرای این تمایل را نیز نشان دادند.

کاکبرن نوشت: اقدام "مسعود بارزانی" رئیس اقلیم کردستان عراق تهدیدی برای دولت‌های عراق، ترکیه و ایران به شمار می‌آید اما این اقدام بارزانی باعث شد تا کردستان عراق با انزوای جغرافیایی و سیاسی مواجه شود که طی چندین دهه گذشته شاهد آن نبوده است.

کردستان از لحاظ جغرافیایی از سوی ترکیه، ایران و طبعا بغداد محاصره است و کشورهای همپیمان اقلیم کردستان نظیر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان نیز مخالفت خود با همه پرسی را ابراز داشته‌اند.

همه پرسی در حالی به پایان رسید که گام‌های توازن دقیقی که سران کردستان از آن بهره می‌بردند نیز به پایان رسید و آمریکا نیز به صورت آشکار و به صورت مستقیم این همه پرسی را محکوم کرد، اقدامی که بغداد،  ترکیه و ایران را برای مجازات کردهای عراق برای حماسه غیر دیپلماتیکی جدایی تشویق کرد.

هنوز زود است که گفته شود کردهای عراق شکست خوردند  اما آنها در اجرای همه پرسی در این زمان مرتکب اشتباه شده و مهارتی که اقلیت‌های کوچک یا دولت‌های کوچک باید از آن بهره ببرند این است که نمی بایست بهای گزافی را در برابر استقلال پرداخت کنند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: