bazarnews

کد خبر: ۲۹۹۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
منابع آگاه گفته‌اند حتی کسانی که با تصمیم ترامپ برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام موافق نیستند اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که او این تصمیم را عملی خواهد کرد.
بازار نیوز-منابع آگاه روز دوشنبه به پایگاه پولیتیکو گفته‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به احتمال زیاد در گزارش جدید خود به کنگره این کشور پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نخواهد کرد. 

منابع آگاه گفته‌اند «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا یک تنه در تلاش است با اقدام احتمالی ترامپ به‌منظور عدم صدور تأییدیه برجام برای ایران مقابله کند.

دولت آمریکا به موجب قوانین داخلی این کشور بایستی هر 90 روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تقدیم کنگره این کشور کند.

 تیلرسون در دو گزارش در ماه‌های آوریل و جولای تأییدیه مربوط به این توافق هسته‌ای را صادر کرده است. موعد گزارش بعدی دولت آمریکا 15 اکتبر (23 مهرماه) است.

رسانه‌های آمریکا بعد از صدور دومین تأییدیه برای پایبندی ایران گزارش دادند دونالد ترامپ، نزدیک به یک ساعت با «تیلرسون» درباره آن مجادله کرد و برای عدم صدور این تأییدیه تلاش کرد.

مجله فارن‌پالیسی چند روز بعد گزارش داد ترامپ با به حاشیه راندن وزارت خارجه تیمی از معتمدانش در کاخ سفید را مأمور زمینه‌چینی برای گردآوری شواهدی درباره  عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای کرده است.

ترامپ، علاوه بر این اعلام کرده نهادهای مختلف دولتش را مأمور انجام بررسی‌هایی برای تعیین سیاست واشنگتن در قبال ایران و برجام کرده است. بخشی از این بررسی‌ها به تعیین این موضوع خواهد پرداخت که آیا تعلیق تحریم‌های آمریکا به موجب تعهدات واشنگتن در برجام، در راستای منافع ملی آمریکا هست یا خیر.

یک مشاور کاخ سفید به پولیتیکو گفت: «تیلرسون هنوز در تلاش است تا ترامپ را متقاعد کند.» یک منبع دیگر که از رایزنی‌ها در پنتاگون و وزارت خارجه درباره برجام آگاه است می‌گوید دیدگاه تیلرسون در این دو وزارتخانه مورد حمایت است، اما در کاخ سفید از حمایت برخوردار نیست.

این منبع می‌گوید: «حتی کسانی که با عدم صدور تأییدیه مخالف نیستند، حالا دارند با این واقعیت کنار می‌آیند که این اتفاق خواهد افتاد. آنها اکنون در حال مذاکره بر سر لحن (بیانیه‌ای) هستند که ترامپ صادر خواهد کرد.»

محمد جواد ظریف در مصاحبه با پولیتیکو تأیید کرد که ترامپ این انتظار را ایجاد کرده که از تأیید پایبندی ایران به برجام خودداری خواهد کرد.

وی، علی‌رغم این گفت که او ممکن است در این باره تغییر موضع هم بدهد.

برچسب ها: برچام ، ایران ، آمریکا
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
JimmiNil
|
Russian Federation
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
0
0
nfgxjd http://www.LnAJ7K8QSpfMO2wQ8gO.com
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: