bazarnews

کد خبر: ۳۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش بینی کرد که با کاهش اخیر در نرخ کارمزدها و به تبع آن کاهش هزینه های معاملاتی، حجم معاملات در بازار سرمایه افزایش داشته باشد.
بازار نیوز -  محسن خدابخش در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ کارمزدها، چقدر در ورود پول جدید به بازار و افزایش نقدینگی موثر خواهد بود، گفت: یکی از عوامل اثرگذار در رونق بخشی به معاملات، کاهش هزینه های معاملاتی است؛ زیرا هر چقدر هزینه های معاملاتی کاهش پیدا کند، افرادی که با دید کوتاه مدت سرمایه گذاری می کنند، سریع تر می توانند اقدام به خرید و فروش کنند و این مساله منجر به افزایش حجم معاملات و نقدشوندگی در بازار خواهد شد.

وی افزود: در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار در اولین گام، کارمزدهای خرد را 25 درصد کاهش داد که در معاملات سهام بورس اوراق بهادار تهران حق نظارت سازمان بورس از خرید و فروش از 0.0008 به 0.0006 کاهش یافته است.
خدابخش ادامه داد: در گام بعدی نیز کارمزد شرکت بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران 20 درصد در معاملات سهام کاهش یافت؛ به طوری که کارمزد شرکت بورس از خرید و فروش از  0.0008 به 0.00064  ارزش معامله کاهش یافت.

به گفته مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار،  کارمزد کارگزاران نیز با کاهش اندک به میزان 5 درصد  از  0.0008  به 0.0076   خرید و فروش رسیده که مجموع این تغییرات منجر به کاهش 7.5  درصدی هزینه معاملات شده است.

خدابخش سپس در پاسخ به این سوال که با کاهش نرخ کارمزدها، چه اتفاقی برای سود و درآمد کارگزاری ها و ارکان و همچنین سازمان بورس خواهد افتاد، اظهار داشت:  با توجه به اینکه انتظار این است که با کاهش هزینه های معاملاتی حجم معاملات افزایش داشته باشد، به نظر می رسد در درآمد کارگزاران تغییری رخ ندهد؛ ولی درآمد سازمان از محل حق نظارت بر معاملات کاهش داشته باشد؛ چرا که کاهش کارمزدهای سازمان بیش از کاهش سایر ارکان بوده است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: