bazarnews

کد خبر: ۳۱۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
قائم مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید با وجود آنکه میزان بیکاری در کشور رقم کوچکی است، اما بیشترین بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان خصوصا زنان است و ۲۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی قادر به پیدا کردن شغل مناسب خود نیستند.
بازار نیوز -  ابوالحسن فیروزآبادی، اظهار کرد: دلیل این مساله عدم توجه به آموزش‌های مهارتی است و ضعف در مهارت آموزی علت بیکاری بخش اعظمی از فارغ‌التحصیلان است به همین دلیل آموزش‌های مهارتی را باید از کودکی وارد نظام آموزش رسمی کنیم و دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌ها آموزش‌های مهارتی ضمن خدمت را ارائه دهند.

وی افزود: با وجود بودجه‌هایی که دولت اختصاص می‌دهد شاهد رونق لازم در اموزش‌های مهارتی نیستیم، ولی امیدواریم با تصمیماتی که در ماه‌های اخیر در این زمینه گرفته شده همه اقشار جامعه وارد نظام آموزش مهارتی شوند.

قائم مقام وزیر کار که در مراسم رونمایی از طرح "ایران مهارت" در محل وزارت کار سخن می‌گفت، از فعالیت ۶۰۰ مرکز فنی و حرفه‌ای در کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر در حوزه آموزش‌های رسمی و حوزه آموزش‌های غیررسمی که سازمان فنی و حرفه‌ای و مراکز خصوصی فنی و حرفه‌ای برعهده دارند بین ۵۵۰۰ میلیارد تومان تا ۶۰۰۰ میلیارد تومان در سال برای آموزش مهارت آموزی هزینه می‌شود که مبلغ کمی نیست.

به گفته وی، با توجه به تحولات بازار کار و اجتماع نوآوری در مهارت آموزی امری ضروری است.

فیروزآبادی تصریح کرد: با وجود آنکه پتانسیل قابل توجهی در کشور در حوزه فنی و حرفه‌ای فعال است اما متاسفانه بهره‌وری رضایتبخشی را در ساماندهی و استفاده از مهارتها در حوزه صدور گواهینامه ها، وضع استانداردها و بهره گیری از مهارتها در سطح اقتصاد نداریم.

وی افزود: امروز با فارغ التحصیلانی مواجه هستیم که وقتی وارد بازار کار می شوند، مهارت لازم برای رقابت، ماندن و کار کردن در یک فضای رقابتی را ندارند و دچار مشکل می شوند. به همین دلیل باید در تمام سطوح آموزشی و زندگی تا قبل از ورود به بازار کار یک مداخله استراتژیک داشته باشیم.

قائم مقام وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی به تفاهم‌نامه‌ای که هفته گذشته با ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان فنی و حرفه ای امضا شد، اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه کسانی که دوره خدمت نظام وظیفه را می گذارنند، در دوران سربازی از آموزش‌های مهارتی بهره مند می شوند که امیدواریم رقم پیش بینی شده برای آموزش سربازان نظام وظیفه در تفاهم نامه از ۱۰۰ هزار نفر در سال تجاوز نکند.

فیروزآبادی افزود: با تفاهم نامه‌ای هم که امروز با وزارت آموزش و پرورش منعقد کردیم انتظار داریم تا سه سال آینده آموزشهای فنی و حرفه‌ای به صورت اجباری عرضه و فضای واقعی کسب و کار برای دانش آموزان ترسیم شود.

وی خاطرنشان کرد: تا ۱۵سال قبل در کشورهای توسعه یافته ۲۱ تا ۲۴ درصد نیروهای کار در بخش تولید کار می کردند ولی امروز بیشتر کسانی که در تولید  و ساخت کار می کنند به کمتر از ۱۱ درصد رسیده و به نصف تقلیل یافته است اما نیم دیگر به واسطه مباحث جدیدی که در بخش خدمات مطرح است از جمله بازار رقابتی، تنوع بالای کالا و خدمات به حوزه خدمات انتقال یافته اند.

قائم مقام وزیر کار ادامه داد: در حال حاضر رقابت فشرده ای در بازار کار وجود دارد به نحوی که سالانه یک میلیون نفر به بازار کار اضافه می شوند، در حالی که جامعه مصرف و اقتصاد کشور به این اندازه بزرگ نشده است لذا باید در این جامعه، تولید ایده، کالا و خدمات داشته باشیم و نظام آموزش مبتنی بر اشتغال و مهارت را گسترش دهیم. اگر در چنین نظامی آموزشهای آی تی و آی سی تی را توسعه بدهیم گام بزرگی برداشته‌ایم.

فیروزآبادی در پایان گفت: در دنیای امروز که موانع تجارت بسیار کاهش یافته و کشورها با هم همسایه اند و در حال رقابت  فشرده قرار دارند باید به دانش آموزان بیاموزیم که در یک جامعه رقابتی ۸ میلیارد نفری وارد شده اند نه جامعه ۸۰ میلیون نفری و زنجیره ارزش اقتصاد را برای آنها ترسیم کنیم.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: