bazarnews

کد خبر: ۳۱۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
نظر مردم کوچه و بازار ایران درباره لغو برجام از سوی ترامپ
خبرگزاری آسوشیدپرس در گزارشی میدانی از تهران از کاهش شدید اعتماد ایرانیان به آمریکا در پی تلاش برای لغو برجام خبر داد.
بازار نیوز - خبرگزاری آسوشیتدپرس با تهیه یک گزارش میدانی از کوچه و خیابان های تهران با شهروندان ساکن پایتخت ایران درباره تهدید رییس جمهور آمریکا به لغو برجام گفتگو کرده و نظر آنها را در این خصوص جویا شده است.

آسوشیتدپرس: بی‌اعتمادی به آمریکا کاملا در خیابان‌های تهران قابل مشاهده است
در گزارش این خبرگزاری آمریکایی آمده است: در حالیکه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تهدید کرده است که  بار دیگر توافق هسته ای با ایران را تایید نخواهد کرد، بسیاری از مردم تهران نگران این هستند که از مزایای توافقی که هنوز بهره ای از آن نبرده اند، برای همیشه بی نصیب شوند و به این طریق سوءظن و بدبینی آنها نسبت به آمریکا بیش از پیش افزایش یابد.

کاهش شدید میانگین اعتماد ایرانیان به برجام

ترامپ قرار است تا روز یکشنبه سیاست نهایی خود در قبال ایران را طی یک سخنرانی مشخص کند؛ سخنرانی ای که انتظار می رود رییس جمهور آمریکا در آن عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام و سرنوشت این توافق را به کنگره واگذار کند و حتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز مشمول تحریمهای جدیدی قرار دهد.

آسوشیدپرس در ادامه گزارش آورده است: خبرنگار ما روز دوشنبه (17 مهر) با گروهی از مردم تهران درباره برجام گفتگو کرد؛ از دانش آموز و دانشجو تا معلم، پیر و جوان، از مردانی با لباس های مارکدار تا زنانی با پوشش چادر. تقریبا تمامی آنها نگرانی مشترکی داشتند. آنها معتقد بودند با وجود آنکه دولت قراردادهای چند میلیاردی خرید هواپیما امضا کرده است اما برجام هنوز زندگی 80 میلیون ایرانی را تحت تاثیر قرار نداده است؛ نرخ تورم همچنان بالاست و فرصت های شغلی نیز همچنان اندک هستند.

کاهش شدید میانگین اعتماد ایرانیان به برجام

آنها (مردم تهران) می گویند تهدیدهای اخیر ترامپ مبنی بر لغو برجام کاملا مؤید آن چیزی است که رهبران ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 (1357) درمورد آن به مردم هشدار داده‌اند یعنی "اعتماد به آمریکا".

«غلامرضا حائری» دانشجوی 21 ساله رشته معماری می گوید: "من هیچ نفعی از برجام نبرده‌ام، پس ترامپ چه چیزی می خواهد به هیچ اضافه کند آیا او می خواهد به صفر، یک صفر دیگر اضافه کند؟!"

کاهش شدید میانگین اعتماد ایرانیان به برجام

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود آورده است: میانگین اعتماد ایرانیان به برجام در طول زمان کاهش یافته است. در سپتامبر 2015 نتیجه یک نظرسنجی تلفنی از سوی مرکز "ایران پل" واقع در تورنتو کانادا نشان داد 45 درصد ایرانی ها به پایبندی آمریکا به تعهداتش در قبال برجام اعتمادی ندارند. اما در سپتامبر سال جاری نتیجه نظرسنجی مشابه این مرکز نشان داد این بی‌اعتمادی به 77 درصد رسیده است.

«امیر فرمانش» رییس مرکز نظرسنجی "ایران پل" معتقد است بی‌اعتمادی مردم ایران به آمریکا طی یکی دو سال اخیر به نحو مستمر و قابل ملاحظه ای در نظرسنجی ها افزایش یافته است.

این بی‌اعتمادی اکنون کاملا در خیابان های تهران هم قابل مشاهده است. «بهرام صفری» 39 ساله و معلم دبیرستان به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت او ابتدا از برجام حمایت می کرد اما با حملات متعدد ترامپ به این توافق نظرش نسبت به آن تغییر کرده است.

کاهش شدید میانگین اعتماد ایرانیان به برجام

او در ادامه به درستی نظر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا تاکید کرد و گفت: در جریان مذاکرات هسته ای من از خودم می پرسیدم چرا رهبر انقلاب تا این اندازه بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی ها تاکید دارد اما امروز کاملا حق را به ایشان می دهم. آمریکایی ها به امضای خود وفادار نیستند."

«اشکان اشتری» یک جوان 30 ساله واردکننده قطعات الکترونیکی معتقد است لغو برجام به ضرر هر دو طرف (ایران و آمریکا) خواهد بود. به گفته او، ایرانی ها از لغو برجام نگران هستند چون تاکنون کاملا به مفاد آن پایبند بوده اند. اشتری معتقد بود با توجه به سابقه ترامپ، احتمال لغو برجام از سوی او بسیار بالاست.

«زهره لواسانی»کارمند 31 ساله یک بانک خصوصی در تهران در این باره به خبرنگار ما گفت: بر اساس برجام بانک های غربی می توانستند با ایران معامله کنند اما در عمل بسیاری از آنها هنوز وارد بازار ایران نشده اند. بنابراین از نظر من اقدامات جدید ترامپ تغییر معناداری ایجاد نخواهد کرد.

از هفته گذشته و با نزدیک شدن به موعد عملی شدن تهدید ترامپ مبنی بر عدم تایید پایبندی ایران به برجام، شاخص بازار سهام در تهران 1.2 درصد افت داشته و ارزش برابری ریال در برابر ارزهای خارجی به ویژه دلار و یورو نیز به شدت در حال سقوط است.

با این وجود، «مهدی عابدی» 39 ساله فروشنده تایر خودرو در تهران معتقد است ایران می تواند بر چالش تحریم های آمریکا در دوران ترامپ غلبه کند. به گفته او، جامعه جهانی تنها شامل آمریکا نیست و ایران می تواند قراردادهای خود را با دیگر کشورها حفظ کند. به گفته عابدی، ایران در 40 سال گذشته به طور پیوسته با آمریکا در بحران بوده و در این مورد خاص نیز می تواند بحران را مدیریت کند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: