bazarnews

کد خبر: ۳۱۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴
قیمت طلا در بازارهای جهانی امروز پنجشنبه تحت تاثیر کاهش ارزش دلار آمریکا با افزایش نسبی روبرو شده است.پس از انتشار متن مذاکرات فدرال رزرو افزایش یافت.
بازار نیوز - قیمت طلا که شب گذشته پس از انتشار متن مذاکرات نشست سپتامبر فدرال رزرو آمریکا با کاهش روبرو شده بود، در آغاز مبادلات امروز پنجشنبه با افزایش نسبی همراه شده است. قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین المللی با 0.2 درصد افزایش به بیش از 1293 دلار رسیده است. قیمت طلا روز گذشته نیز با رشد 0.3 درصدی روبرو شده بود.

شاخص سهام در بازارهای آسیایی نیز به بالاترین سطح خود در ده سال اخیر رسیده است. ارزش دلار آمریکا نیز در شرایطی با کاهش نسبی روبرو شده است که متن مذاکرات نشست فدرال رزرو آمریکا نشان می دهد، هنوز برخی از سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا نگران وضعیت تورم هستند.

در حالی که اکثر مقام های ارشد فدرال رزرو آمریکا نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی این کشور ابراز امیدواری کرده و از افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر حمایت کرده اند ولی هنوز برخی از مقام های ارشد فدرال رزرو نگران وضعیت تورم هستند.
ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا روز چهارشنبه در سخنانی به رهبران کاتالونیا 8 روز فرصت داد تا دست از طرح استقلال این منطقه بردارند. وی هشدار داده است که در صورتی که رهبران کاتالونیا همچنان به دنبال استقلال باشند، خودمختاری این منطقه را لغو و به طور مستقیم کاتالونیا را اداره خواهد کرد.

متن مذاکرات فدرال رزرو آمریکا نشان می دهد که سیاستگذاران پولی بحث طولانی را درباره وضعیت نرخ تورم در اقتصاد آمریکا داشته اند.
جان ویلیامز ر ئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو تاکید کرده است که پیش بینی می شود فدرال رزرو آمریکا تا پایان امسال یک بار و سال آینده 3 بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد.
روبرت کاپلان رئیس فدرال رزرو دالاس نیز تاکید کرد: می خواهم پیش از هرگونه افزایش مجدد نرخ بهره ، وضعیت نرخ تورم در اقتصاد آمریکا را روشن شود.

به نظر می رسد سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا نیز می تواند تاثیر مهمی بر نوسانات بازارهای بین المللی به خصوص بازار طلا داشته باشد. انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و چین نیز تاثیر مهمی بر قیمت جهانی طلا و ارزش دلار خواهد داشت.
از سوی دیگر تنش های سیاسی بین المللی از جمله بحران کره شمالی اوضاع داخلی آمریکا و مذاکرات برگزیت نیز می تواند عامل مهمی برای نوسانات بازارهای بین المللی باشد.
تحلیلگران موسسه سرمایه گذاری ای ان جی نسبت به افت احتمالی قیمت جهانی طلا در آینده نزدیک به سرمایه گذاران هشدار می دهند.

به گزارش کیتکو نیوز، موسسه سرمایه گذاری ای ان جی در تازه ترین تحلیل خود اعلام کرد: حتی اگر طلا در شرایط کنونی با افزایش روبرو شود، این روند صعودی کاملا محدود خواهد بود و به نظر می رسد اکنون فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری و خرید در بازار طلا نباشد.
بر اساس این گزارش تحلیلگران موسسه ای ان جی افزودند: پیش بینی می شود قیمت 1300 دلار در هر اونس همچنان سطح مقاومتی حساس و تعیین کننده ای برای طلا خواهد بود. اگر طلا نتواند سطح مقاومتی 1300 دلاری را بشکند این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک تا سطح 1210 تا 1200 دلار کاهش یابد. بنابر این به نظر می رسد اکنون فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در بازار طلا نخواهد بود.

تحلیلگران این موسسه سرمایه گذاری افزودند: به نظر می رسد محتمل ترین سناریو برای تحولات بازار طلا این باشد که قیمت این فلز گرانبها در کوتاه مدت با افت بیشتری روبرو خواهد شد. بعید است قیمت طلا بتواند سطح مقاومتی 1300 دلاری را در شرایط کنونی بشکند و در صورت شکسته شدن این سطح مقاومتی نیز روند صعودی قیمت طلا پایدار نخواهد بود.
این تحلیل نشان می دهد که افزایش ارزش دلار و نرخ بهره آمریکا می تواند مهمترین مانع برای افزایش قیمت جهانی طلا و سایر کالاهای راهبردی باشد.
ارزش دلار آمریکا در روزهای اخیر با افزایش چشمگیری روبرو شده و به بالاترین سطح خود در 10 هفته اخیر رسیده است.

تازه ترین نظرسنجی موسسه سی ام ئی نشان می دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر به بیش از 90 درصد رسیده است. فدرال رزرو از ابتدای امسال تاکنون 2 بار نرخ بهره را افزایش داده است.
با توجه به افزایش نسبی نرخ تورم در اقتصاد آمریکا طی ماه های اخیر این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو طی ماه های آینده و همین طور سال 2018 میلادی ، نرخ بهره را افزایش دهد.
به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی قیمت طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر تنش های سیاسی بین المللی به خصوص اوضاع کره شمالی قرار خواهد داشت. انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و چین نیز عامل مهمی برای نوسانات قیمت جهانی طلا خواهد بود.

قیمت طلا پتانسیل افزایش تا 1400 دلار را در سال آینده دارد
البته موسسه سرمایه گذاری مک کواری بر این باور است که قیمت جهانی طلا هنوز این پتانسیل را دارد تا طی سال 2018 میلادی به سطح 1400 دلار در هر اونس دست یابد.
به گزارش کیتکو نیوز، در حالی که قیمت جهانی طلا نسبت به رکورد ماه گذشته که به بالاترین سطح در یک سال اخیر رسیده بود، فاصله گرفته و بار دیگر وارد کانال 1200 دلاری شده است ولی تحلیلگران موسسه سرمایه گذاری مک کواری بر این باورند که قیمت طلا پتانسیل آن را دارد تا در سال 2018 میلادی به بیش از 1400 دلار برسد.

بر اساس این گزارش موسسه مک کواری در تازه ترین گزارش چشم انداز کالاهای راهبردی تاکید کرد: قیمت طلا احتمالا تحت تاثیر کاهش ارزش دلار و افول اقتصادی آمریکا با افزایش روبرو خواهد شد. پیش بینی می شود عملکرد قیمت طلا و نقره طی 12 تا 24 ماه آینده درخشان باشد.
البته این موسسه سرمایه گذاری استرالیایی اذعان کرده است که در کوتاه مدت خطراتی علیه بازار طلا وجود دارد ولی اتفاقات سال گذشته برای قیمت طلا تکرار نخواهد شد. قیمت طلا اواخر سال 2016 میلادی با افت شدیدی روبرو شد که علت اصلی آن گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا بوده است.
به نظر می رسد افزایش نرخ بهره آمریکا طی ماه های آینده تاثیر کمتری بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت.

پیش بینی موسسه مک کواری نشان می دهد که ارزش دلار آمریکا طی ماه های آینده با کاهش روبرو خواهد شد و این مساله عامل مثبتی برای قیمت جهانی طلا و سایر کالاهای راهبردی خواهد بود. هنوز شک و تردیدهای زیادی وجود دارد که دولت ترامپ بتواند اوضاع اقتصادی آمریکا را بهبود بخشد. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دولت ترامپ برای تصویب برنامه های مالیاتی خود با چالش های جدی روبرو است.

از سوی دیگر تنش های سیاسی در عرصه بین المللی به خصوص اوضاع کره شمالی، کاتالونیا و مذاکرات مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می تواند تاثیر زیادی بر قیمت طلا داشته باشد.

البته هنوز برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که با توجه به تصمیم احتمالی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر و همین طور طی سال 2018 میلادی، ادامه روند صعودی قیمت طلا با موانع جدی روبرو خواهد بود.
وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه نیز تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: