bazarnews

کد خبر: ۳۱۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
یک کارشناس درباره کاهش نرخ سود تسهیلات گفت: کاهش سود تسهیلات را سبب افزایش ۳ تا ۵ درصدی بازدهی بنگاه‌های اقتصادی می‌شود اما مشکل اصلی این است که بهای تمام شده پول در سیستم پولی کشور ما بسیار زیاد است.

بازار نیوز - حمیده قاسمی؛ حمید میرمعینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به این‌که در سیستم بانکی مابه التفاوت نرخ سود سپرده و تسهیلات که آن را اصطلاحا "اسپرد" می‌گویند، باید نرخی منطقی و قانونمند باشد، گفت: این مابه التفاوت که در تمام بانک‌های دنیا به جز چند کشور وجود دارد در واقع پوشش دهنده هزینه‌های بانک‌ها و سود سهامداران است.

وی افزود: در حال حاضر چنانچه بخواهیم با سود سپرده 15درصدی سپرده جذب کنیم و نرخ سود تسهیلات را نیز پایین بیاوریم، بانک‌ها پاسخگوی هزینه‌های خود نخواهند بود.

میرمعینی در ادامه با بیان اینکه مشکل اصلی این است که بهای تمام شده پول در سیستم پولی کشور ما بسیار زیاد است، تصریح کرد: از طرفی در حال حاضر سود سپرده‌ها به صورت ملموس کاهش پیدا نکرده است، به این دلیل که اغلب بانک‌ها سپرده‌ها را که عمده منابع آن‌ها نیز هست، به سپرده‌های بلند مدت با همان نرخ سود تبدیل کرده‌اند و هنوز در اختیارشان است.

این کارشناس اقتصادی درباره مزایای کاهش نرخ سود تسهیلات تاکید کرد: کاهش نرخ سود تسهیلات مهمترین تاثیر را بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی کشور می‌گذارد و آن‌ها را با افزایش بازدهی 3تا 5درصدی همراه می‌کند، زیرا اغلب برای تجهیز یا خرید مواد اولیه نیازمند تامین نقدینگی هستند.

وی خاطر نشان کرد: البته برای افزایش بازدهی بنگاه‌ها و حمایت از تولید نرخ سود تسهیلات باید کاهش مناسبی پیدا کند و این امر نیازمند کاهش مجدد نرخ سود سپرده‌ها است.

اقتصادآنلاین
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: